הקו האדום של הרכבת הקלה ייפתח לציבור מחר (יום ו'), לאחר שנים של עיכובים, כשכל האישורים הנדרשים לפתיחה כבר הושגו. אז כמה עלה כל הפרויקט, באיזו תדירות תעבור הרכבת מדי יום וכיצד ישלמו הנוסעים על הנסיעה? ynet עושה סדר.
לחצו על התחנות במפה: מסלול הרכבת הקלה
כמה זמן לקח לבנות את הקו האדום? הרכבת הקלה הייתה אמורה להתחיל לפעול ב-2013. ההסכם להקמתה נחתם בין הממשלה והזכיינית כבר במאי 2007.
מה היה התקציב המתוכנן וכמה הקו עלה בסופו של דבר? התקציב המתוכנן עמד על 10.7 מיליארד שקלים, כשהתקציב הסופי עמד על 18.7 מיליארד ששקלים.
מה אורך הקו? 24 קילומטרים, שמחצית מתוכם נמצאים 30 מטרים מתחת לאדמה.
2 צפייה בגלריה
מפת הקו האדום
מפת הקו האדום
מפת הקו האדום
(מתוך אתר נת"ע)
כמה תחנות יש בקו? מה המסלול? לקו 34 תחנות, מתוכן 10 תחנות תת-קרקעיות. בצפון-מזרח הקו מתחיל בפתח תקווה (8 תחנות), עובר לבני ברק (3), רמת גן (2), תל אביב-יפו (12) ובת ים (9).
מהו המרחק בין כל תחנה? המרחק בין התחנות העילאיות עומד על כ-500 מטרים, בעוד שהמרחק בין התחנות התת קרקעיות הוא קילומטר. מהירות הקו מעל לאדמה תעמוד על 50 קמ"ש ומתחתיה יסעו הרכבות במהירות של 80 קמ"ש. נסיעה לאורך כל הקו תיקח לכם 75 דקות.
מה תהיה תדירות הקווים? בשעות השיא תדירות הרכבות תעמוד על 3.5 דקות, כאשר בשעות השפל, התדירות תרד ל-6 דקות.
כמה רכבות יפעלו בקו? בקו יפעלו 45 רכבות שיכללו 90 קרונות וכל רכבת תוכל להכיל 450 נוסעים.
כמה נוסעים ייסעו בקו מידי יום? לפי הערכות משרד התחבורה הקו ישרת 234 אלף נוסעים ביממה.
מה יהיו שעות הפעילות של הקו? מ-05:00 ועד ל-01:00 ביום למחרת.
2 צפייה בגלריה
תשתיות תחנת הרכבת הקלה בת ים פינסקר
תשתיות תחנת הרכבת הקלה בת ים פינסקר
לא תפעל בשבת. תחנת הרכבת הקלה בבת ים
(צילום: יריב כץ)
מתי הרכבת הקלה תתחיל לפעול? ביום שישי הקרוב בשעה 05:40 הרכבת הקלה תצא לדרכה משלוש תחנות - קריית אריה בפתח תקווה, מרכזית פתח תקווה ותחנת בת ים.
הקו האדום - מחירים בטווח של עד 15 ק"מ (אזור תעריף צהוב): 5.5 שקלים. נסיעה בטווח של מעל 15 ק"מ (אזור תעריף ירוק): 12 שקלים. מעבר ליום שישי הקרוב לא יינתנו נסיעות חינם נוספות.
האם הקו יפעל בשבת? לא יפעל, בדומה לרכבת ישראל. הקו יפסיק את פעילותו כשלוש שעות לפני כניסת השבת וישוב לפעול כשעה לאחר מוצאי שבת.
מי יהיה דינו של נוסע שלא ישלם בגין הנסיעה? חיוב מוגדל הינו דרישה לתשלום המוטלת על נוסע שנמצא ברכבת או שיצא ממנה לתחנה ואין ברשותו נסיעה מתוקפת כחוק. סכום החיוב הוא מחיר נסיעה מלא בתוספת קנס כספי על סכום של 180 שקלים על פי חוק.
כיצד נשלם ברכבת? על כל הנוסעים חלה החובה לבצע תיקוף (לשלם) בטרם העלייה לקרון. ניתן לתקף נסיעה בשתי דרכים: באמצעות יישומון, או באמצעות כרטיס רב-קו.
חובת התיקוף חלה על כל סוגי הכרטיסים ובכל נסיעה, ללא תלות בפרופיל המזכה בהנחה או בנסיעה חופשית, לרבות הסדר חופשי ארצי, חופשי יומי, מנוי סטודנטיאלי וכיוצא בכך. יש לתקף מחדש את כרטיס הנסיעה בעת מעבר בין אמצעי התחבורה הציבורית לקו האדום. ילדים מתחת לגיל 5 אינם נדרשים לתקף (מותנה בילד אחד בליווי מבוגר. ילד שני זכאי להנחה של 50%).

כיצד אפשר לתקף באמצעות הסלולר? יש להוריד את אחד היישומונים לתשלום בתחבורה הציבורית מחנות האפליקציות בסמארטפונים: Moovit, PANGO, הופ-און רב-פס Cello או ZUZU (לחיילים בלבד), ולהירשם לשירות. על מנת לתקף נסיעה בוחרים ביישומון ברכבת הקלה ("דנקל") ומאשרים את פרטי הנסיעה. במכשיר הטלפון יתקבל קוד QR. בתחנות במפלס הרחוב ניתן יהיה לעלות לרכבת ללא צורך בהצמדה למכשיר התיקוף. בתחנות תת-קרקעיות יש להציג את הקוד שהתקבל לקורא בשערי הכניסה והיציאה.
ומה לגבי נסיעות מעבר של 90 דקות ויותר? במשך 90 דקות מעת התיקוף מתאפשרות נסיעות ללא הגבלה באוטובוסים וברכבת הקלה, בטווח אווירי של עד 15 ק"מ (נסיעה צהובה) בעלות של נסיעה בודדת (5.5 שקלים). על אף שלא מוסיפים תשלום, חובה לתקף כל נסיעה.
האם מותר לעלות לרכבת עם בעלי חיים? מותר לעלות עם כלב שניתן להניח על הרגליים.
האם מותר לעלות עם קורקינט או אופניים חשמליים? מותר לעלות עם קורקינט ואופניים מקופלים.
ומה לגבי הנגישות ברכבת? הקו האדום תוכנן כדי להתאים את הרכבת ככל הניתן גם לנוסעים עם מוגבלות, וזאת מתוך מטרה לתרום לשילובם בחברה בדרך של כבוד, שוויון ועצמאות. כל הקרונות ברכבת הקלה נגישים לכיסאות גלגלים ולעגלות ילדים. בתחנות ובקרונות הקו מופיע מידע לנוסעים בזמן אמת המונגש גם לנוסעים עם מוגבלות.
ואיך תהיה הגלישה באינטרנט מהרכבת? בכל הקרונות פועלת רשת WiFi חופשית לשימוש במשך כ-20 דקות, וכן מסכים המציגים מידע על הנסיעה עצמה ומידע מתחלף נוסף. מעדיפים לקרוא ספר טוב? זה בהחלט נוח יותר עם תאורת הלד החדשנית בקרונות החדישים.
ואם ניקלע למצב חירום? בכל 250 מטרים במנהרות הרכבת ישנה יציאת חירום, ובמקרה של אירוע חירום באחת המנהרות או ברכבת עצמה ישנם פתחי מילוט למנהרה המקבילה שמאפשרים לצאת מן המנהרות בבטחה. בנוסף, התחנות התת-קרקעיות משמשות כמקלט אב"כ.
פורסם לראשונה: 09:10, 16.08.23