שידור ישיר מקייב

יומה השני של הפלישה הרוסית מהים, מהאוויר ומהיבשה: באוקראינה התחדשה לפנות בוקר (שישי) הלחימה בין צבא אוקראינה לצבא רוסיה. קצת אחרי השעה 04:20 החלה מתקפת טילים על הבירה האוקראינית קייב, ובמקביל במחוז זפוריז'יה שבדרום-מזרח המדינה הותקף בטילים מוצב של הצבא האוקראיני. גם בסביבות השעה 7:00 נשמעו פיצוצים בקייב ובמקביל נשמעו אזעקות גם בלבוב שבמערב המדינה, לשם הועברו בין היתר שגרירויות ישראל וארצות הברית.
בסביבות 8:15 שוב נשמעו אזעקות בקייב, והתושבים נקראו למצוא מחסה. יועץ לממשלת אוקראינה אמר כי הוא מעריך שהרוסים יתקפו בטנקים את קייב עוד היום. "זה צפוי להיות היום הקשה ביותר במלחמה", אמר היועץ לשר הפנים, אנטון הרשנקו. לדבריו, מגני קייב מוכנים עם טילים נגד טנקים שסופקו להם על ידי כוחות זרים.
שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין אמר בשיחה עם מחוקקים כי הכוחות הרוסיים שנכנסו לאוקראינה דרך בלארוס נמצאים במרחק 32 ק"מ מקייב. בשיחה נאמר כי כוחות נוספים, שפלשו מרוסיה, נמצאים במרחק גדול יותר. הן אלו והן אלו מתקדמים לעבר הבירה במטרה לכתר אותה, כשייתכן שהמטרה הסופית היא שינוי המשטר באוקראינה.
15 צפייה בגלריה
בניינים עלו באש כתוצאה מיירוט בשמי קייב
בניינים עלו באש כתוצאה מיירוט בשמי קייב
צוותי כיבוי בקייב. בניינים עלו באש
שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה כינה את המתקפה על קייב הבוקר "איומה". לדבריו, "הפעם האחרונה שהבירה חוותה משהו דומה הייתה ב-1941, אז גרמניה הנאצית תקפה. אוקראינה הביסה את הרשע הזה ותביס את הרשע הנוכחי".
בנאום לאומה זמן קצר לאחר מכן אמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כי יעדי מתקפות הטילים היו "גם אזרחיים וגם צבאיים", וטען כי האוקראינים בלמו את ההתקדמות הרוסית ברוב החזיתות. לדבריו, "רוסיה תצטרך לדבר איתנו במוקדם או במאוחר בנוגע לסיום פעולות האיבה, וסיום הפלישה. ככל שהשיחות יחלו מוקדם יותר, האובדן הרוסי יהיה קטן יותר".
בתחילה טען יועץ לשר הפנים האוקראיני כי מקור הפיצוצים הלילה בקייב במטוס רוסי שהופל בידי חיל האוויר האוקראיני וששבריו נפלו ברובע דארניצקי. ברשת CNN דווח מנגד כי סוללת הגנה אווירית רוסית הפילה מטוס קרב אוקראיני. צבא אוקראינה פרסם מצידו תיעוד שבו נראים פיצוצים בשמיים וכתב כי מדובר בטילים שיורטו. באוקראינה דווח שכתוצאה מהיירוט, בין אם של מטוס ובין אם של טילים, עלו שני בניינים באש. בתוך כך, משמר הגבול האוקראיני הודיע כי במתקפת הטילים שכוונה למוצב הצבא במחוז זפוריז'יה נהרגו כמה חיילים ועוד כמה נפצעו.
15 צפייה בגלריה
הרס בנייני מגורים בקייב
הרס בנייני מגורים בקייב
ההרס בבניינים, הבוקר
(צילום: רויטרס)
15 צפייה בגלריה
הרס בניין מגורים בקייב אוקראינה, לאחר הפגזת רוסיה
הרס בניין מגורים בקייב אוקראינה, לאחר הפגזת רוסיה
(צילום: רויטרס)
15 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה זלנסקי בנאום לילי, 25 בפברואר
נשיא אוקראינה זלנסקי בנאום לילי, 25 בפברואר
זלנסקי הלילה. המטרה מספר 1 של מוסקבה
(צילום: AFP)
התחדשות הלחימה אירעה שעות אחרי נאום קודם של הנשיא זלנסקי, שהודיע כי ביממה הראשונה של הפלישה הרוסית נהרגו 137 בני אדם - אזרחים וחיילים. זלנסקי אמר ש-316 אוקראינים נפצעו עד כה בפלישה הרוסית, והוסיף כי אוקראינה "נותרה לבדה" במלחמה נגד רוסיה.
"מי מוכן להילחם לצידנו?", תהה זלנסקי בנאומו. "אני לא רואה אף אחד. מי מוכן לתת לאוקראינה התחייבות שתהפוך לחברה בנאט"ו? כולם מפחדים". זלנסקי אמר כי מוסקבה שמה אותו למטרה מספר 1 שלה, ושמה לה את משפחתו למטרה השנייה. "יש לנו מידע שקבוצות חבלה של האויב נכנסו לקייב", הוסיף נשיא אוקראינה, שציין כי הוא מתכנן להישאר ברובע הממשלה בקייב.
בצל טענתו של זלנסקי על כך שאוקראינה נותרה ברוסיה לבדה, חתם הנשיא האוקראיני על צו גיוס כללי. הצו מורה על גיוס מילואים נרחב ברחבי אוקראינה. במקביל, הרשויות בקייב הודיעו כי יאסרו על גברים בגילי 18 עד 60 לעזוב את שטח המדינה במסגרת תקנה שמתאפשרת בממשל הצבאי שעליו הכריז הנשיא האוקראיני.
15 צפייה בגלריה
ראש העיר הכריז על עוצר לילי. רחובות קייב ריקים
ראש העיר הכריז על עוצר לילי. רחובות קייב ריקים
ראש העיר הכריז על עוצר לילי. רחובות קייב ריקים
(צילום: Getty Images)
בנאומו הלילה אמר זלנסקי שלמרות הטענות של רוסיה לפיהן היא תוקפת מטרות צבאיות בלבד, גם מתקנים אזרחיים נפגעו. "הם הורגים אנשים והופכים ערים שלוות למטרות צבאיות", אמר זלנסקי. "זו עבירה שלעולם לא תיסלח". זלנסקי הודיע גם שכל אנשי כוחות הביטחון של אוקראינה שהוצבו באי הנחש, אי קטן שנמצא בים השחור מדרום לאודסה, נהרגו. משמר הגבול של אוקראינה דיווח שעות לפני כן כי רוסיה השתלטה על האי הקטן.
אמש אמר שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה שאוקראינה "מחזיקה מעמד" במלחמה מול רוסיה. עם זאת הוא הדגיש - "אנחנו צריכים שהעולם יעזור לנו" - והודיע ששוחח עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן על העברה של משלוח נשק נוסף לאוקראינה. בלינקן עצמו אמר הלילה לרשת ABC כי הוא משוכנע שפוטין מתכנן להפיל את הממשלה האוקראינית. "לא צריך מודיעין כדי להבין מה פוטין בדיוק רוצה. הוא הבהיר שהוא מעוניין בהקמת האימפריה הסובייטית מחדש. הוא גם רוצה לבסס מחדש השפעה במדינות השכנות של רוסיה, שהיו פעם חלק מהגוש הסובייטי", אמר בלינקן. רשת CNN דיווחה כי מזכיר המדינה אמר מוקדם יותר בנאום מקוון ש"כל העדויות מראות שרוסיה מתכננת לכתר את קייב ולאיים עליה".
15 צפייה בגלריה
נגמשי BMP- 2 אוקראינים בפאתי קייב
נגמשי BMP- 2 אוקראינים בפאתי קייב
נגמ"שים אוקראיניים בפאתי קייב, אתמול. יותר מ-160 טילים רוסיים שוגרו
(צילום: AFP )
15 צפייה בגלריה
חיילי מילואים אוקראינים מתייצבים ליד בניין עיריית קייב
חיילי מילואים אוקראינים מתייצבים ליד בניין עיריית קייב
חיילי מילואים ליד עיריית קייב. גברים לא יכולים לעזוב את אוקראינה
(צילום: AFP)
במהלך יום הלחימה הראשון ביצעו הכוחות הרוסיים סדרת תקיפות אוויריות באזור הבירה קייב, על רקע האזהרות האמריקניות שהעיר עלולה ליפול לידי הרוסים "בתוך ימים ספורים". אמש אמר גורם ביטחוני אמריקני שהכוחות הרוסיים ממשיכים להתקדם לקייב - שהכריזה על עוצר לילי. הגורם אמר שעד כה שיגרו הרוסים יותר מ-160 טילים לעבר מטרות אוקראיניות. הצבא האוקראיני אמר אמש מצידו שמטרות המבצע הרוסי ברורות: לבודד את קייב, וליצור "מסדרון יבשתי" בדרום אוקראינה שיוביל לחצי האי קרים ולחבל הבדלני טרנסניסטריה במולדובה.
בשטח נמשכו גם הלילה הקרבות במחוזות סומי וחרקוב שבצפון-מזרח אוקראינה, ובמחוזות חרסון ואודסה בדרום המדינה. הצבא האוקראיני הודיע אתמול כי השמיד ארבעה טנקים רוסיים ליד חרקוב (העיר השנייה בגודלה באוקראינה), ושכוחותיו הרגו 50 לוחמים רוסים בקרבות ליד עיירה במחוז לוהנסק, והפילו שישה כלי טיס רוסיים באזור.

"אנשי הצוות בצ'רנוביל נלקחו כבני ערובה"

אחד ההישגים המשמעותיים של רוסיה ביום הראשון של הלחימה היה ההשתלטות של כוחותיה על תחנת הכוח הגרעינית בצ'רנוביל - שנמצאת במרחק של כ-100 ק"מ מקייב. אוקראינה דיווחה שכוחות רוסיים חדרו מבלארוס לאזור צ'רנוביל, וכעבור כמה שעות של לחימה מול הכוחות האוקראיניים ששומרים על התחנה המושבתת הם הצליחו להשתלט עליה.
גורם ביטחוני רוסי אמר שלקראת המתקפה התרכזו הכוחות הרוסיים ב"אזור הסגור" בצ'רנוביל – השטח שפונה מאדם אחרי האסון הגרעיני ב-1986, בימי ברית המועצות, במטרה להשתלט על תחנת הכוח - שבה נמצא כיום מאגר של פסולת גרעינית. יועץ לנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר אמש: "אי אפשר לומר שתחנת הכוח הגרעינית בצ'רנוביל בטוחה, אחרי מתקפה חסרת טעם לחלוטין של הרוסים. זה אחד האיומים החמורים ביותר על אירופה כיום". היועץ ציין שאוקראינה לא יודעת מה מצבה הנוכחי של תחנת הכוח בצ'רנוביל ושל מאגר הפסולת הגרעינית שמאוחסנת באתר.
15 צפייה בגלריה
כור גרעיני תחנת כוח צ'רנוביל לאחר האסון
כור גרעיני תחנת כוח צ'רנוביל לאחר האסון
צ'רנוביל בשנה שעברה. באוקראינה מדווחים: אנשי צוות נלקחו בשבי
(צילום: AP)
מצ'רנוביל הגיעו הלילה דיווחים כי הכוחות הרוסיים לקחו בשבי את אנשי הצוות במתקן. אליונה שבטסובה, יועצת למפקד כוחות הקרקע של צבא אוקראינה, אמרה שאנשי הצוות בצ'רנוביל נלקחו כבני ערובה על-ידי החיילים הרוסים שהשתלטו על המקום. דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה כי ארה"ב מגנה את לקיחת אנשי הצוות בשבי - ודורשת את שחרורם המיידי.
אמש, בעקבות הפלישה הרוסית ו"המבצע הצבאי המיוחד" שעליו הודיע נשיא רוסיה ולדימיר פוטין - שהתבררה כנרחבת בהרבה מזו שחזו במערב, הודיע נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על סנקציות נוספות נגד רוסיה, ואמר בנאום מיוחד שפוטין "בחר במלחמה - והוא וארצו יישאו בהשלכות". ביידן, שאמר שלפי שעה סנקציות אישיות נגד פוטין נמצאות על השולחן, אמר שהעולם גילה כעת את פרצופו האמיתי של נשיא רוסיה - שלדברי ביידן "מעוניין להקים מחדש את ברית המועצות". הוא ציין שהסנקציות החדשות יגרמו נזק רב לכלכלה הרוסית. "הבחירה של פוטין במלחמה בלתי-מוצדקת לחלוטין תחליש את רוסיה ותחזק את שאר העולם", הבטיח ביידן.
15 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון פגישה ב מוסקבה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משבר אוקראינה
נשיא צרפת עמנואל מקרון פגישה ב מוסקבה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין משבר אוקראינה
מקרון בתחילת החודש בקרמלין. "פוטין רוצה להחזיר אותנו לעידן האימפריות"
(צילום: AP)
15 צפייה בגלריה
ביידן בנאום לאחר התקיפות של רוסיה
ביידן בנאום לאחר התקיפות של רוסיה
ביידן. "פוטין בחר במלחמה - ויישא בהשלכות"
(צילום: AFP)
גם האיחוד האירופי הגיע הלילה להסכמה על חבילת סנקציות נגד רוסיה. נציבת האיחוד אורסולה פון דר ליין אמרה כי הסנקציות, שיוטלו על המערכת הבנקאית הרוסית ועל חברות בבעלות המדינה, תואמו עם ארה"ב. פון דר ליין אמרה בתום פסגת מנהיגי האיחוד האירופי כי "פוטין חייב להיכשל, וייכשל". נשיא צרפת עמנואל מקרון, ששוחח לפני הפסגה עם פוטין, אמר כי נשיא רוסיה "רוצה להחזיר אותנו לעידן האימפריות והעימותים".
אתמול הזהירה שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומאס-גרינפלד, כי פלישה רוסית לאוקראינה תייצר "משבר פליטים עולמי" – ומיליוני אוקראינים ייאלצו לברוח מבתיהם ויהפכו לפליטים. לפי הערכת סוכנות הפליטים של האו"ם, ביום הלחימה הראשון אלפי אוקראינים חצו את הגבול לארצות השכנות – בעיקר למולדובה ולרומניה, וכ-100,000 תושבים אוקראינים ברחו מבתיהם בגלל הלחימה. באו"ם צפויה להתכנס היום מועצת הביטחון כדי להצביע על הצעה לגינוי הפלישה הרוסית. סיכויי ההצעה לעבור במועצת הביטחון כמעט אפסיים, לאור זכות הווטו של רוסיה. "השימוש הצפוי שלהם בווטו יוכיח את הבידוד שלהם בזירה הבינלאומית", אמר בכיר אמריקני לסוכנות הידיעות AFP.

"האקרים? בואו לעזור"

המתקפה הרוסית על הערים האוקראיניות הובילה אתמול את ממשלת אוקראינה לבקש מהאקרים במדינה לסייע בהתנדבות לרשויות בהגנה על תשתיות חיוניות ולסייע במשימות ריגול וסייבר נגד החיילים הרוסים. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי בקריאה שפרסמו הרשויות האוקראיניות באחד הפורומים של ההאקרים האוקראינים נכתב: "קהילת הסייבר האוקראינית! זמן להשתלב בהגנת הסייבר על ארצנו". הקריאה הפנתה את המתנדבים למלא את פרטיהם בטופס ולפרט את יכולותיהם.
יגור אושב, מייסד חברת אבטחת סייבר בקייב, אמר לרויטרס שהוא זה שכתב את הקריאה לבקשת בכיר במשרד ההגנה האוקראיני שפנה אליו. החברה של אושב ידועה ככזו שעובדת עם הממשל האוקראיני ומסייעת בהגנה על התשתיות. אושב הסביר שהמתנדבים חולקו לשתי יחידות: התקפית והגנתית. היחידה ההגנתית צפויה לסייע בהגנה על מתקני תשתית כמו תחנות כוח ומערכות מים, בעוד שההתקפית צפויה לסייע לצבא האוקראיני במשימות ריגול אחר הכוחות הרוסים שפלשו לשטח אוקראינה. "יש לנו צבא במדינה שלנו. אנחנו צריכים לדעת מה הם עושים", אמר אושב, שסיפר כי קיבל מאות פניות. הוא הבהיר כי בכוונתו לבחון כל בקשה לעומק, כדי לוודא שאף אחד מהפונים אינו סוכן רוסי.
הפנייה להאקרים הגיעה אחרי שמוקדם יותר החודש הודה גורם ביטחון אוקראיני שלמדינה אין חיל או יחידה שעוסקים במשימות סייבר. "זו המשימה שלנו - להקים אותם השנה", אמר הגורם לוושינגטון פוסט.
פורסם לראשונה: 05:04, 25.02.22