קטטה מדממת במרכז נתניה, בערבו של יום אלים במיוחד ברחובות ישראל: גבר נדקר למוות ולפחות 11 בני אדם נוספים נפצעו בקטטה במעורבות של אזרחים זרים, ככל הנראה אריתריאים. בתיעוד מרחוב הרצל בנתניה נראה הכאוס במקום - השלכת כיסאות, וירי באוויר של שוטרים.
ממד"א נמסר כי אחד הפצועים - גבר כבן 30 - פונה לבית החולים לניאדו בעיר כשמצבו אנוש, תוך כדי פעולות החייאה. מותו נקבע כעבור זמן קצר. מצבו של פצוע נוסף מוגדר קשה, ועוד תשעה פצועים פונו על ידי צוותי מד"א ובאופן עצמאי במצב בינוני. פצוע נוסף, גם הוא במצב בינוני, פונה לבית החולים הלל יפה בחדרה.
4 צפייה בגלריה
מספר אירועי אלימות בנתניה
מספר אירועי אלימות בנתניה
שוטרים באחת מהזירות בנתניה
(צילום: יאיר שגיא)
4 צפייה בגלריה
מספר אירועי אלימות בנתניה
מספר אירועי אלימות בנתניה
(צילום: יאיר שגיא)
4 צפייה בגלריה
פצועים בקטטה בתל אביב
פצועים בקטטה בתל אביב
זירת הקטטה בדרום תל אביב מהלילה
(צילום: דוברות מד"א)
המשטרה עצרה עד כה שישה אזרחים זרים בחשד למעורבות בקטטה האלימה. שוטרים ולוחמי יס"מ שהוזעקו למקום השתלטו על הפרות הסדר, לאחר שנאלצו להשתמש באמצעים לפיזור הפגנות, ברימוני הלם ואף ביצעו ירי באוויר. המשטרה אוספת נתונים וממצאים בזירה לבחינת הרקע והנסיבות שהובילו לקטטה. מרבית הנוכחים בזירה פונו על ידי המשטרה לאזור השוק הסמוך, ומפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, הטיל את החקירה על היחידה המיוחדת ללוחמה בפשיעה של מרחב השרון.
זמן קצר לאחר הקטטה בנתניה, המשטרה עצרה 10 אריתריאים ברחוב ההגנה בדרום תל אביב, כשברשותם אלות ואבנים. לפי החשד, מדובר היה בהתארגנות לתקיפת אזרחים אריתריאים אחרים על רקע האלימות בנתניה ובתל אביב מהלילה.
עד ראייה סיפר בשיחה עם ynet: "הכול התחיל ברחוב שמואל הנציב. ראיתי אדם רץ ושניים רדפו אחריו, אחד מהם היה עם סכין גדולה. בהמשך הם תפסו ותקפו אותו בכניסה לעסק והוא שכב שם מחוסר הכרה, הייתי בטוח שהוא מת, זה היה אכזרי. יש הרבה אריתריאים שגרים באזור הזה של מרכז העיר, בעיקר בדירות קטנות מפוצלות. זה היה מפחיד מאוד".
עד ראייה אחר סיפר: "הגיעו עשרות לחנות בפינת הרחובות שמואל הנציב-הרצל. התחילו מכות עם כיסאות, והם הכו עם כל מה שבא להם ליד. היה אחד שתקפו אותו עם בקבוק זכוכית עד שניפצו אותו על הראש. כששמעו את קולות הסירנות של מד"א והמשטרה הם ברחו והשאירו את הפצוע מדמם, היה סביבו הרבה דם. המראה היה מפחיד וקשה מאוד לצפייה".
4 צפייה בגלריה
זירת האירוע בירושלים
זירת האירוע בירושלים
זירת הרצח בפסגת זאב בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)

העימות החריג בנתניה אירע פחות מיממה לאחר קטטה המונית בשכונת התקווה בתל אביב, בין מתנגדי משטר אריתריאים ותומכי המשטר. 11 נפצעו באותה קטטה, בהם שניים במצב קשה. 15 זרים נעצרו לאחר מכן. שעות ספורות לאחר אותה קטטה בשכונת התקווה נדקר למוות בדרום תל אביב אזרח סודני בן 33 בשדרות הר ציון, על רקע סכסוך בין עבריינים בנוגע לסמים.
בסך הכול נרצחו היום ארבעה בני אדם. אחר הצהריים נרצח בשכונת פסגת זאב בירושלים גבר בשנות השלושים לחייו. שני אחים תושבי השכונה - בן 25 שנפצע קל ונער בן 15 - נעצרו בחשד לדקירתו.
הערב נרצח גבר כבן 50 ביישוב חוואלד שבגליל התחתון. הוא פונה תחילה לבית החולים רמב"ם במצב אנוש, ושם נאלצו בהמשך לקבוע את מותו. יחד איתו פונה גבר נוסף במצב קשה.
בשעות הבוקר, אם ובתה נעצרו בשכונת עג'מי ביפו, לאחר שדקרו צעירה בת 28 ברחוב הצרי בעיר, בעקבות סכסוך גירושים. בתיעוד מהמקום נראות השתיים - הבת ואמה, מחנכת בבית ספר - דוקרות את הצעירה, שנפצעה באורח קשה ופונתה לבית החולים איכילוב בתל אביב.

באירוע אלימות נוסף מהערב, צעיר בשנות ה-20 לחייו נפצע באורח בינוני מירי ביישוב ג'סר א-זרקא, ופונה לבית החולים הלל יפה בחדרה.
בתוך כך, במשטרה קיימו הערכת מצב הערב על רקע האלימות הבלתי פוסקת, בהשתתפות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והמפכ"ל יעקב שבתאי, והדגישו דווקא את ההצלחות במניעת אירועים אחרים. בהודעת המשטרה צוינו המעצרים של שני החשודים בדקירת הגבר בירושלים, וסיכול של ניסיון רצח בין משפחות הפשע חרירי ואבו כליב באזור חיפה. המשטרה עצרה חשוד, וברשותו אקדח מסוג "ברטה", כשלפי החשד היה בדרכו לפגוע בחברי כנופיה יריבה.
בהערכת מצב שקיים המפכ"ל עם מפקדי מחוזות תל אביב והמרכז, סביב אירועי האלימות בין מבקשי המקלט האריתריאים, הוא הנחה להמשיך לפעול ביד קשה נגד המעורבים. במקביל להליך הפלילי, שבתאי הנחה כי המשטרה תשתף פעולה עם רשות האוכלוסין לצורך קידום הליך מנהלי של הוצאת צווי משמורת למפרי הסדר על ידי מנהל האוכלוסין. שבתאי שוחח עם ראש מנהל האוכלוסין והודיע כי לצורך כך סוכם על הקמת צוות עבודה משותף, בהובלת ראש חטיבת חקירות, תת-ניצב שלומית לנדס, ומנכ"ל מנהל האוכלוסין, יחד עם נציגים ממחוזות ת"א ומרכז.
המפכ"ל מסר: "נפעל ביד קשה נגד מפרי הסדר ונגד כל מי שהיה מעורב באירועים הפליליים, כפי שנעשה במדינות אחרות. החוק מאפשר להתחיל בהליך של הוצאת צווי משמורת, ויחד עם רשות האוכלוסין נפעל בכל הכלים שמתיר לנו החוק. הנחיתי את המפקדים להמשיך בפעילות יזומה נגד מחוללי הפשיעה מתוך אוכלוסיית הנתינים הזרים, אנחנו מחויבים להקנות בטחון לציבור".
פורסם לראשונה: 21:44, 30.09.23