4 צפייה בגלריה
שמעון לביא
שמעון לביא
שמעון לביא
(צילום: אלעד גרשגורן)
בעקבות הודעה על כוונתו של מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון לביא להתפטר מתפקידו - על רקע מכתבי האזהרה של ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון - בני משפחות ההרוגים טוענים כי הוא היה צריך להתפטר מיד לאחר האסון ולא שנה וחודשיים לאחר מכן, ומצפים ששאר הגורמים המעורבים יתפטרו מיד.
כזכור, יום לאחר האסון שגבה את חייהם של 45 בני אדם, אמר לביא כי הוא "נושא באחריות הכוללת", אך בעדותו בוועדת החקירה הבהיר כי "היה אפשר למנוע את האירוע הזה, יש הזנחה של הרבה שנים בהסדרת תחומי אחריות". ניצב לביא הודיע אמש למפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, על כוונתו לפרוש מתפקידו ומהשירות במשטרה בתקופה הקרובה. במכתב ההתפטרות רמז לניסיון של סביבת המפכ"ל שנחשף ב-ynet להפיל עליו את האחריות כולה: "מעולם לא הסתתרתי מאחורי איש, גם לא מאחורי השותפים לאחריות".
4 צפייה בגלריה
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון
"טוב מאוחר מאשר לעולם לא", אמר ישי מטלון, אחיו של הרב שמעון מטלון שנספה באסון הכבד, בשיחה עם ynet. "אני מאוד שמח שהוא עשה את זה כדי שלא יהיו עוד אסונות. אין לי שום דבר אישי נגדו, אבל זה שהוא היה השנה שוב אחראי על מירון אחרי האסון, זה היה מוזר. כל מי שהיה לו חלק באסון היה צריך להתפטר. כל מי שהיה בראש תפקיד רציני, אפילו אם הוא לא כשל, אבל המערכת שסביבו כשלה, קצת הזוי שהוא יישאר באותו תפקיד אחרי אסון שכזה. זה מעשה נכון להתפטר בתור בן אדם אחראי. הוא לא היה צריך להישאר בתמונה אחרי האסון".
4 צפייה בגלריה
דיון ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון
דיון ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון
"חבל שזה לא נעשה מיד לאחר האסון". ניצב לביא בוועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון
(צילום: יונתן זינדל)

מנדי צדיק, (20) בנו בכורו של אריאל צדיק שנספה באסון, בירך על הצעד אך אמר כי ההתפטרות לא מנחמת אותו. ״הגיע הזמן, אני מאוד מקווה ששאר הגורמים האחראיים ישכילו כמוהו להתפטר וחבל שזה לא נעשה מיד לאחר האסון. כואב שלקח כל כך הרבה זמן להבין את זה ולקחת אחריות. לצערי הוא לא הגורם היחיד האחראי שהמשיך בתפקידו הציבורי. יש עוד כמה וכמה אנשים שאני מצפה מהם שיתפטרו מיידית וייקחו אחריות על הדבר הזה כי זה בלתי נסבל שהם מנסים לברוח מאחריות. סופה של האמת לנצח ולצאת לאור וכל אחד יקבל את דינו״.
4 צפייה בגלריה
מכתב ההתפטרות של ניצב שמעון לביא
מכתב ההתפטרות של ניצב שמעון לביא
מכתב ההתפטרות של ניצב שמעון לביא
לדבריו, ההתפטרות של לביא מאוחרת אבל עדיף עכשיו מאשר לעולם לא. "מאוד התפללתי וקיוויתי שהשנה לא יקרה מקרה דומה למרות שאותם אנשים ניהלו את מירון. יש פה הנהגה שלא מתייחסת לאסון בצורה רצינית. אני מצטער שזה לא נעשה עד עכשיו. מדובר פה באסון הלאומי הכי גדול בתולדות מדינת ישראל וחבל שההתפטרות שלו מגיעה רק אחרי שנה. כל בר דעת מבין שהיה אסור לו להמשיך בתפקיד והמדינה נתנה לזה יד. כל מי שיש סיכוי סביר שהייתה לו אחריות באסון, אסור לו להמשיך בתפקיד".

שי צרפתי, (37) בנו של משה צרפתי שנספה באסון, טוען גם כן כי לביא צריך היה להתפטר יום לאחר האסון. "שמעון לביא הוא רק הסנונית הראשונה. כל מי שהיה חלק מאסון מירון היה צריך להניח את המפתחות שלו מיד אחרי האסון. ההתפטרות שלו כעת מוכיחה מעל ומעבר לכל ספק את הזלזול בחיי המתים, ולא רק שלו אלא של כל יתר המעורבים. כל מי שהיה מעורב באסון הזה צריך לקחת דוגמה ולהתפטר מיד, כולל מפכ"ל המשטרה והשר לשעבר אמיר אוחנה. לא יכול להיות שאנשים שהיו מעורבים באסון הזה ובמיוחד לאחר ששמענו את העדויות, ימשיכו להתנהל כאילו כלום לא קרה וימשיכו להיבחר לכנסת. ההתפטרות שלו מוכיחה את מה שידענו כל הזמן, שהמשטרה וכל שרשרת הפיקוד לא התנהלה בצורה נכונה".
דובר פורום משפחות אסון מירון ישראל דיסקינד, ששכל באסון את אחיו שמחה בונים ז"ל, מסר בתגובה: "שמחתי לשמוע על החלטתו של ניצב שמעון לביא להתפטר מתפקידו כמפקד המחוז הצפוני. ‏ההחלטה האישית לפרישה הייתה צריכה להיות בסמוך לאסון בו קיפחו את חייהם 45 אזרחים ביניהם אחי האהוב. לקיחת אחריות היא חובה ולא רשות".
"אני קורא למפכ"ל המשטרה לאמץ את הצעד של לביא ולהגיש את פרישתו עוד היום", אמר דיסקינד. "התפטרות לביא הנה קריאת השכמה לכל האחראים לאסון: קחו אחריות. יו"ר המרכז הארצי לג'ובים במקומות הקדושים יוסי שווינגר, יחד עם ח"כים ושרים שבצוותא עם שאר העסקנים נושאים באחריות למות 45 אזרחים, חסכו מעצמכם את הבושה שבקריאת ועדת החקירה להדחתכם ולכו הביתה".
יהודה פוגל, אח של ידידה פוגל שנספה באסון, אמר כי "יש כאן לקיחת אחריות שנשמעת כנה, ואנחנו מצפים מראשי ההקדשים והמפכ"ל לקחת דוגמה. התפטרות מאוחרת של אדם אחד היא אפילו לא כיוון של שינוי. המערכת כולה צריכה שינוי מהיסוד, ומדינת ישראל צריכה להתעורר מהסיוט למשטרה מתפקדת".
פורסם לראשונה: 23:12, 18.07.22