7 צפייה בגלריה
שמעון לביא
שמעון לביא
מפקד מחוז צפון במשטרה, ניצב שמעון לביא
(צילום: אלעד גרשגורן)
מפקד מחוז צפון במשטרה, ניצב שמעון לביא, הודיע הערב (שני) למפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, על כוונתו לפרוש מתפקידו ומהשירות במשטרה בתקופה הקרובה. זאת בעקבות אסון ההילולה במירון במאי 2021 שבו נהרגו 45 בני אדם - אסון שעליו אמר ניצב לביא בבוקר שאחרי כי הוא "נושא באחריות הכוללת". במכתב ההתפטרות שפרסם אמנון אברמוביץ' בחדשות קשת רמז לביא לניסיון של סביבת המפכ"ל שנחשף ב-ynet להפיל עליו את האחריות כולה: "מעולם לא הסתתרתי מאחורי איש, גם לא מאחורי השותפים לאחריות".
מהמשטרה נמסר כי המפכ"ל הודה לניצב לביא על שירותו ואיחל לו בהצלחה בהמשך דרכו. כמפקד מחוז צפון פעל ניצב לביא בתחומים רבים, בדגש על המאבק בפשיעה במגזר הערבי ובניין הכוח לעתיד.
7 צפייה בגלריה
נתניהו ואוחנה בהר מירון
נתניהו ואוחנה בהר מירון
דובר פורום המשפחות: "לכו הביתה". המפכ"ל עם רה"מ לשעבר נתניהו והשר לביטחון פנים לשעבר אוחנה בזירת האסון במירון
(צילום: גיל נחושתן)
במכתב ההתפטרות כתב לביא: "מיד לאחר האסון אמרתי כי אני - כמפקד האירוע - נושא באחריות. כוונתי הייתה והנה לאחריות של ממש, ללא חוכמות והתחכמויות. מדובר בתחושה אישית - תחושת אחריות הנובעת מהתפקיד".
הוא הסביר כי המתין עד עכשיו משום שהגיע "למסקנה שנוכח האתגרים הדחופים והמשמעותיים בפניהם ניצב המחוז לאחר האירוע - החזרת השוטרים והקצינים במחוז לעבודה במלוא הכוח, וחיזוק המחוז כדי להתמודד עם המשימות שעמדו על הפרק כגון מאבק בפשיעה במגזר הערבי, אירועים מבצעיים שהתרחשו מיד לאחר האסון ועוד - ההחלטה הפיקודית והמנהיגותית הנכונה היא להמשיך ולהנהיג את המחוז.
"הגעתי למסקנה כי זו העת לסיים את תפקידי כמפקד המחוז הצפוני ולפרוש משירות במשטרת ישראל. הקדשתי את כל חיי לשירות מדינת ישראל. יש לנו משטרה מצוינת ואני גאה להשתייך אליה. אני מחבק את השוטרים והשוטרות של משטרת ישראל, הפועלים במסירות נפש במשימות חשובות ובתנאים קשים. הם כמשפחה לי".

7 צפייה בגלריה
מכתב ההתפטרות של ניצב שמעון לביא
מכתב ההתפטרות של ניצב שמעון לביא
מכתב ההתפטרות של ניצב שמעון לביא
דובר פורום משפחות אסון מירון ישראל דיסקינד, ששכל באסון את אחיו שמחה בונים, מסר בתגובה: "שמחתי לשמוע על החלטתו של ניצב שמעון לביא להתפטר מתפקידו כמפקד המחוז הצפוני. ‏ההחלטה האישית לפרישה הייתה צריכה להיות בסמוך לאסון שבו קיפחו את חייהם 45 אזרחים בהם אחי האהוב. לקיחת אחריות היא חובה ולא רשות. אני קורא למפכ"ל המשטרה לאמץ את הצעד של לביא ולהגיש את פרישתו עוד היום. ‏התפטרות לביא היא קריאת השכמה לכל האחראים לאסון מירון - קחו אחריות. יו"ר המרכז הארצי לג'ובים במקומות הקדושים יוסי שווינגר, יחד עם ח"כים ושרים שבצוותא עם שאר העסקנים נושאים באחריות למות 45 אזרחים, חסכו מעצמכם את הבושה שבקריאת ועדת החקירה להדחתכם ולכו הביתה".
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר כי קיבל בצער את הודעת הפרישה של לביא: "ניצב לביא הוא קצין ומפקד יוצא דופן, שהוביל בשנים האחרונות את המחוז הצפוני במאבק המורכב והמאתגר בפשיעה, בעיקר בחברה הערבית, והצליח להגיע להישגים מרשימים. ניצב לביא הוא מנהיג, מפקד ולא פחות מכך - אדם אנושי וחם, שבאישיותו יוצאת הדופן זכה להערכתם הן של פקודיו והן של ראשי הערים והיישובים בצפון. בשיחתי הערב עם ניצב לביא הבעתי את הוקרתי ותודתי על שירותו ארוך השנים למען מדינת ישראל. במפגשים הרבים שהיו לי עם ניצב לביא גיליתי מפקד אמיץ, נחוש ויצירתי, ואין לי ספק שעוד יתרום למדינת ישראל גם בעתיד".
7 צפייה בגלריה
סקירה של הנשקים שנתפסו לאחר מבצע "אושן"
סקירה של הנשקים שנתפסו לאחר מבצע "אושן"
"קצין ומפקד יוצא דופן". השר בר-לב הביא צער על פרישתו של ניצב לביא
(צילום: חיים צח, לע"מ)
מיד לאחר ההילולה הקטלנית, נחשף ב-ynet כי בסביבת המפכ"ל ניסו להפיל את האחריות כולה לאסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה על ניצב לביא. "מי שאישר את התוכניות הוא מפקד המחוז הצפוני, והוא גם זה שלקח אחריות", אמרו שם.
הפרסום עורר זעם בקרב שוטרים וקצינים - בהווה ובעבר - הן במחוז הצפוני והן במחוזות משטרתיים נוספים. שוטרים, קצינים ואזרחים רבים שינו לאות הזדהות את תמונות הפרופיל שלהם לתמונתו של מפקד המחוז, בצירוף המלים "כולנו שמעון לביא". אחרים פרסמו דברי תמיכה בקצין המוערך וחוויות משירותם תחתיו ולצידו.
קצין בדרגת רב-פקד פרסם סטורי ובו כתב "מצדיע וגאה לספר שאתה המפקד שלי. הטפת המוסר הטובה ביותר היא דוגמה אישית ואתה דוגמה". שוטר אחר כתב בקבוצת פייסבוק סגורה: "אם יש לחבריי השוטרים ביצים, נעמוד כולנו לצד ממ"ז צפון שמגן בגופו על השוטרים. אם שיערה מראשו תיפגע, כולם שמים יחד תעודה".
ורד לוי מנוף הגליל, עיתונאית ואשת שוטר, אמרה אז כי התחושות בקרב השוטרים בצפון קשות. "הם מרגישים שנטשו אותם, ושזורקים את כל האשמה על המפקד שלהם, שהם כל כך מעריצים ואוהבים. הם היו שם וראו את הדברים, חלקם נפצעו כשהוציאו אנשים שנקברו בערימה, פירקו גדרות בידיים חשופות.
7 צפייה בגלריה
תמיכת שוטרים וקצינים בשמעון לביא מפקד מחוז צפון
תמיכת שוטרים וקצינים בשמעון לביא מפקד מחוז צפון
"כולנו שמעון לביא". שוטרת ששינתה תמונת פרופיל לאות תמיכה במפקד המחוז
"הם רואים וכועסים על העליהום שיש על ניצב לביא, שהוא בן אדם מאוד ישר, שלא מתחבא מאחורי אחרים. הוא עושה מה שאחרים מפחדים לעשות. השיח הוא שלעמוד מאחורי מפקד כזה זו גאווה. הוא מגבה אותנו, והוא מהווה דוגמה ומופת, הם אומרים. הכוח שלו, העובדה שהוא עומד מאחוריהם, מחזקת אותם. זו תחושת תסכול על היחס הלא הוגן, לעומת תחושה של גאווה. תמיד בסופו של יום מי שנשאר עירום בשטח זה השוטר, הוא שק החבטות של כולם".
יחד עם זאת, חשוב לציין כי על אף שניצב לביא היה זה שאישר את התוכניות וקיים את הישיבות שקדמו להילולת הענק - בסופו של דבר האירוע הענק הוצג והובא לאישורו של המפכ"ל שבתאי, שגם קיבל כל העת עדכונים בנוגע להכנות.
באוגוסט האחרון, היה ניצב לביא הראשון להעיד בפני ועדת החקירה הממלכתית לאסון. הוא סיפר על היערכות הארגון לאירוע - וחזר שוב ושוב בעדותו על כך ש"העיקרון המנחה הוא לא להגביל קהל".
7 צפייה בגלריה
דיון ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון
דיון ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון
ניצב לביא בוועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון
(צילום: יונתן זינדל)
7 צפייה בגלריה
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון
ההרוגים באסון ההילולה במירון
לשאלת ראש ועדת החקירה הקודמת, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס השופטת מרים נאור ז"ל, "מה קרה?", השיב ניצב לביא: "אין לילה שאני לא חושב במהירות של 400 קמ"ש מה הייתי עושה אחרת בדיעבד, איך הייתי פועל אחרת, מה קרה שם בדיוק. אני באמת לא יודע מה קרה שם. ברור לי שהיה שם לחץ גדול מאוד בזמן קצר מאוד. הייתה שם החלקה וכנראה כמו במפולת שלגים אחד נפל על השני וככה נהרגו 45 אנשים.
"אני לא יודע מה גרם לסיפור, אני לא יודע. לא יכולתי לתחקר את זה מכיוון שכל העסק נמצא בחקירה. נאמר לנו לא לקיים תחקיר מאחר וזה נמצא בחקירת מח"ש והגיעו חוקרים לקחת את מסמכי הרישוי, אנחנו מנועים מלעסוק בזה. הדבר שהכי מעניין אותי זה מה גרם לזה, ואין לי תשובה. בוודאי שהיה אפשר למנוע את האירוע הזה. אם מסתכלים במובן הרחב ביותר, זה שעסק שהוא הזנחה של הרבה שנים, של חוסר הסדרת תחומי אחריות, חוסר לקיחת אחריות, חוסר התייחסות לתשתיות שהן לא בהתאמה, הן כמו פלסטר.
"צריך לבדוק גם אותנו, אני לא בורח מאחריות. המשטרה היא חלק מהעניין, אבל צריך לבדוק גם דברים אחרים שהיו מסביב. אני לא מאשים אף אחד, אני מאשים תהליך - היו פה החלטות שלא התקבלו, לאורך שנים הייתה חוסר הסדרה וכולם זרמו עם העסק הזה. אני כמשטרה, אין לי יכולת למנוע את האירוע הזה. אני לא יכול לקבוע אם אירוע מירון יתקיים או לא, זה לא במנדט שלי". לביא טען עוד כי חברי המרכז לפיתוח המקומות הקדושים הם האחראים להיערכות ההילולה.