ראש הממשלה נפתלי בנט תקף אחר הצהריים (יום ב') את חברי האופוזיציה במליאת הכנסת, וטען כי הירושה הביטחונית שקיבל מראש האופוזיציה בנימין נתניהו אילצה אותו להעביר תקציב ביטחון גדול. "הותרתם את חיזבאללה עם פי 10 טילים שמגיעים לכל נקודה בישראל, מכרתם את הנגב", תקף בנט, וטען שהמדיניות של נתניהו מול איראן נכשלה. ראש האופוזיציה מנגד חילק לממשלה "שלוש מדליות באולימפיאדת הכישלונות - לבנט על הקורונה, ללפיד על איראן ולליברמן על הכלכלה". ynet העביר את הדיון בשידור חי.
לפני נאומו של בנט וגם במהלכו תקפו את בנט חברי האופוזיציה, בין השאר על העברת התקציב שטענו שפוגע בשכבות החלשות. לדברי נתניהו הפריע חבר הכנסת מנסור עבאס, שטען שהתקציב שהועבר לטובת החברה הערבית הובטח לו גם על-ידי נתניהו. חברי כנסת רבים הורחקו מהמליאה בשל קריאות ביניים.

9 צפייה בגלריה
נפתלי בנט במליאת הכנסת
נפתלי בנט במליאת הכנסת
ראש הממשלה נפתלי בנט מליאת הכנסת, היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
9 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
"ליברמן ביצע פליק פלאק שארטיום דולגופיאט לא יכול לעשות". נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
9 צפייה בגלריה
מנסור עבאס  במליאת הכנסת
מנסור עבאס  במליאת הכנסת
עבאס נעמד בזעם בתגובה לדברי נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בנט חויב להתייצב במליאה ולשמוע את דברי האופוזיציה בעקבות "דיון 40 חתימות" שיזמה מפלגת הליכוד, תחת הכותרת "מחדלי הממשלה בשמירת האינטרסים הביטחוניים והמדיניים של מדינת ישראל". אחרי מתקפות חריפות מצד חברי האופוזיציה, שהאשימו את הממשלה בהעברת תקציב שפוגע בשכבות החלשות וכינו את מנסור עבאס "ראש הממשלה בפועל", עלה לדבר בנט. "ב-36 שעות עשינו מה שלא עשיתם ב-36 חודשים - העברנו תקציב מדינה", אמר.
לדברי בנט, "ימין הוא לא שנאת השמאל. שירתתי במילואים ועבדתי בהייטק עם אנשי שמאל, השמאל אוהב את ארץ ישראל לא פחות מהימין. הקו של האופוזיציה הוא לקחת סכין ולייצר בכוח את הקיטוב. זו לא הדרך, זה מה שפירק את המדינה הקודמת שלנו".
בנט פנה לאריה דרעי, שתקף אותו קודם לכן, ואמר לו: "ישבת אצלי בבית. נשמור מה שהיה שם שם". לאחר מכן תקף: "אם זה היה תלוי בכם, לא היה תקציב, אלא בחירות חמישיות. בחרתם לא להעביר תקציב כי המטרה לא הייתה טובת המדינה אלא פוליטיקה מסיבות לא ענייניות. במבחן התוצאה כשלתם - ואנחנו הצלחנו".

לדברי בנט, "התקציב הוא של חיילי צה"ל, של משפחות צעירות. חששתם לאורך השנים לייצר את התחרות כי צריך להילחם בקבוצות אינטרס. בואו נדבר חברתית - לפתוח תחרות ולהוריד את מחירי הפירות והירקות זה הדבר הכי חברתי שיש. לשלוח ילדים לאכול אוכל מעובד, להשמין ולחלות זה אנטי-חברתי - אבל לא היה לכם את האומץ. לנו היה את האומץ. מחירי המזון ומחירי המסעדות היו יקרים בגלל שחיתות, ואנחנו באים באומץ ומייצרים תחרות".
בשלב זה התחוללה מהומה במליאה, כשאנשי האופוזיציה כינו את בנט בשמות גנאי וחבר הכנסת דרעי כינה אותו "שקרן". בהמשך הוצאו חלק מחברי האופוזיציה מהמליאה.
לאחר מכן תקף בנט את האופוזיציה על מדיניות הביטחון של ממשלות נתניהו: "בעזה הבלגתם במשך 12 שנה מול רקטות, אצלנו תוקפים על כל בלון. ירשתם לבנון לפני 12 שנה, והותרתם את חיזבאללה עם פי 10 טילים שמגיעים לכל נקודה בישראל. את כל זה הותרתם לנו ובגלל זה תקציב הביטחון הוא ענק. עלינו לסגור פערים. הירושה שהושארה לנו היא איראן שנמצאת בשלב המתקדם ביותר של פרויקט הגרעין שלה, אבל נטפל - כי אנחנו יודעים מה לעשות. ללכת ולריב כשאיראן דוהרת קדימה זה חוסר אחריות לאומית, וזו המורשת שאתם מותירים. אנחנו נתקן". בנט תקף את הליכוד גם על כך שלדבריו "הפקירו ומכרו את הנגב" במשך 12 שנים.
לקול מחאות האופוזיציה, המשיך בנט: "החיים בישראל חייבים להיות קלים יותר. העם מפקיד בידינו את הכוח להילחם ולא להיות בכיס של פוקדים ממפלגות כאלה ואחרות. זה ההבדל בין מנהיגות מובילה לבין להיות מובל. מי שפוחד לפרגן למי שסביבו, מי שפוחד מאנשים חזקים ומתרבות הוויכוח - זו לא מנהיגות. אצלנו זה אחרת".
9 צפייה בגלריה
גלית דיסטל אטבריאן מוצאת מהמליאה לאחר שלוש קריאות
גלית דיסטל אטבריאן מוצאת מהמליאה לאחר שלוש קריאות
גלית דיסטל אטבריאן מורחקת בזמן נאום בנט
9 צפייה בגלריה
מאי גולן מוצאת ממליאת הכנסת
מאי גולן מוצאת ממליאת הכנסת
מאי גולן מורחקת
"מה זה ישראל הראשונה והשנייה?", השיב בנט למתקפות האופוזיציה. "יש ישראל אחת, מאוחדת. מספיק עם זה. אני בטוח שזה מסיבות פוליטיות ולא מעלה על דעתי שאתם מאמינים למה שאתם אומרים. אף אחד פה לא אוחז במונופול לא על מורשת ישראל, על היהדות, על הלאומיות. אף אחד פה לא יטיף לי על אהבת ישראל. תלמדו ממנחם בגין, אשכנזים ספרדים, כולנו יהודים. אז אתם באים לפצל, למה זה מועיל?".
ח״כ מאי גולן שהורחקה מהמליאה אמרה בתגובה לבנט: "איזה ראש ממשלה נכנס למליאה ולא מעז להרים את הראש? רק ראש ממשלה עם אפס תמיכה ציבורית. למי אתה מדבר בכלל? אף אחד לא רוצה להקשיב לך".

נתניהו: "זה תקציב גזרות"

אחרי בנט דיבר ראש האופוזיציה נתניהו, שטען: "באולימפיאדה לכישלונות הממשלה הזאת הייתה משיגה לפחות שלוש מדליות זהב. מדליה לבנט על כישלון עולמי בקורונה, מדליה ללפיד על כישלון עולמי מול איראן ומדליה לליברמן על כישלון עולמי בכלכלה".
לדברי נתניהו, "הממשלה קיבלה מאיתנו את ישראל במצב הטוב ביותר בעולם מבחינת קורונה, והצליחה בתוך שישה שבועות להגיע מכמעט אפס נדבקים ליותר מ-2,000. כישלון כל כך גדול ומהיר, בוודאי שמגיע לבנט מדליה".

לאחר מכן חזר נתניהו על הטענה שלפיד הסכים ל"מדיניות אין הפתעות" מול ארה"ב בכל הנוגע לאיראן, דבר שלפיד הכחיש שהסכים לו. "האמריקנים יגיעו להסכם גרעין, יגידו שהוא שומר על הביטחון של כולנו ויבקשו שלא נתקוף יעד כזה או אחר. הממשלה הזו, שהתחייבה לאין הפתעות, תמצא את עצמה בעימות עם ארה"ב או גרוע מכך. המידע שיימסר לאמריקה יכול למצוא את עצמו מודלף לאמצעי תקשורת מרכזיים, ובדרך זו יסוכלו פעולות שלנו".
"זו הסיבה במשך העשור האחרון סירבתי לבקשות הנשיאים האמריקנים לכך שלא יהיו הפתעות", אמר נתניהו. "אף פעם לא הסכמתי להתחייב תמיד להודיע להם. מדובר כאן בעניין קיומי לישראל, ובו ייתכנו הפתעות וצריך לפעמים הפתעות. הפכתם אותנו למעין מדינת חסות עם חובת דיווח. אם אין לנו עצמאות בנושא הזה, אין לנו עצמאות בכלל".
"לליברמן מגיע מדליה על הישג נדיר בהתעמלות קרקע, פליק פלאק מרהיב שארטיום דולגופיאט לא מסוגל לעשות. רק לפני כמה שבועות ליברמן התחייב לא להעלות מיסים, ועכשיו הוא מעלה את מחירי החשמל, התחבורה הציבורית, הארנונה והלחם. אתם מטילים מס על רכישת מוצרים מחו"ל באינטרנט, נטפליקס, משקאות קלים ופוגעים בחקלאות הישראלית ובשכבות החלשות. הכל כדי לממן סכום עתק שהבטחתם למנסור עבאס כי אחרת לא תהיה ממשלה".
בשלב זה נעמד ח"כ עבאס ותקף: "אתה יוצא נגד החברה הערבית, חבל מאוד שאתה עושה את זה. הזמנת אותי ארבע פעמים לבלפור". דבריו חוללו מהומה בכנסת. נתניהו השיב: "מעולם לא הייתי מוכן להקים ממשלה שתלויה בתמיכה אקטיבית שלכם או בהימנעות". עם זאת, ידוע שנתניהו פעל למען הקמת ממשלת ימין-חרדים שתישען על רע"מ - אך מפלגת הציונות הדתית מנעה זאת.
נתניהו סיכם: "אתם קוראים לדבר הזה שהבאתם תקציב? זה תקציב גזרות. בשביל זה הקמתם ממשלה? אני רוצה להבטיח לכם שנמשיך לפעול כאופוזיציה מאוחדת עד שנפיל את הממשלה ונחזור להוביל את המדינה".

עבאס: "מה כואב לכם?"; רגב: "ממשלת תל אביב"

הדיון התקיים שעות בודדות לאחר אישור תקציב המדינה בממשלה ורגע לפני יציאת הכנסת לפגרת הקיץ בסוף השבוע הקרוב. בין היתר התרכזה הביקורת של האופוזיציה בהתייקרות מחירי התחבורה הציבורית, המס על השתייה הממותקת והכלים חד פעמיים והדיונים על גביית מס גודש.
9 צפייה בגלריה
מנסור עבאס  במליאת הכנסת
מנסור עבאס  במליאת הכנסת
"למה כואב לכם שהממשלה מקבלת החלטות לטובת כל האזרחים?". עבאס
(צילום: עמית שאבי)
ח"כ עבאס אמר בפתח דבריו כי זו לא הפעם הראשונה שמפלגתו תומכת בתקציב - אלא שהפעם הראשונה הייתה בשנת 1998, בעת כהונת ממשלת נתניהו הראשונה. "מי שעשה את התקדים זו מפלגת הליכוד - ואני מודה לכם", אמר עבאס.
בתגובה לקריאות ביניים של חבר כהנסת דודי אמסלם מהליכוד, שקרא לעבאס לפרט הכספים שהועברו לטובת החברה הערבית, השיב עבאס: "התקציב כולל תוכנית למגזר הדרוזי, הבדואים בצפון, בדרום, חינוך, רווחה, תעסוק, תעשייה, כולל הייטק. מה מפריע לכם? מה כואב לכם? לפני כמה חודשים נתניהו ביקר בעשרות יישובים ערביים והתגאה בכך שקידם תוכניות של מיליארדים על גבי מיליארדים. למה לו מותר להשקיע באזרחי המדינה הערבים ולראש הממשלה בנט לא? אנחנו הולכים בעקבות המדיניות שלכם, העתק-הדבק. למה כואב לכם שהממשלה מקבלת החלטות לטובת כל האזרחים?".
9 צפייה בגלריה
מירי רגב במליאת הכנסת
מירי רגב במליאת הכנסת
"דואגים לבעלי ההון ולעשירים של תל אביב". רגב
(צילום: עמית שאבי)
9 צפייה בגלריה
נתניהו ודרעי במליאת הכנסת
נתניהו ודרעי במליאת הכנסת
דרעי עם נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי )
9 צפייה בגלריה
דוד ביטן מחלק סוכריות במליאת הכנסת
דוד ביטן מחלק סוכריות במליאת הכנסת
ח"כ ביטן מחלק סוכריות במליאה
שר הביטחון בני גנץ אמר שהתקציב אושר כשברקע מערכת הביטחון, שהתנהלה שלוש שנים ללא תקציב, מתמודדת עם אתגרים משמעותיים - ובראשם איראן. הוא תקף את איראן על תקיפת הספינה, מנה מתקפות אחרות של הרפובליקה האיסלאמית בשנים האחרונות והדגיש: "רצח שני האזרחים על אוניית מרסר סטריט הוא עליית מדרגה בהסלמה. איראן מפוררת את היציבות במזרח התיכון ומחזיקה מיליציות טרור עם מאות כטב"מים באיראן, בתימן, בעיראק ובמדינות נוספות. זהו איננו איום עתידי - אלא סכנה מוחשית ומיידית".
לדברי גנץ, "זה לא עניין ישראלי בלבד. העולם כולו, שרואה את תוצאות התוקפנות של איראן, חייב לפעול. כל הסכם עם איראן חייב להתייחס גם להסרת האיום שלה על המרחב, ופגיעתה בחפים מפשע".
כפי שהיה בדיונים קודמים במליאה, חברי האופוזיציה תקפו את בנט במילים חריפות - הפעם על רקע אישור התקציב. לדברי חברת הכנסת מירי רגב, "מילא ליברמן, לפיד ובנט שמאמינים בכלכלה חזירית, אבל הורוביץ, מיכאלי וזנדברג שמדברים על שוויון?". חבר הכנסת אביר קארה שקרא קריאות לעברה הורחק.
לדברי רגב, "ממשלת בנט-לפיד, אתם קואליציית האליטות הלבנות, ממשלת תל אביב, ממשלת השבעים והמנותקים, שפועלת לחזק את ישראל הראשונה על פני ישראל השנייה. הבטחתם לדאוג למעמד הביניים ולא להעלות מיסים - ומה שאתם עושים זה לדאוג לבעלי ההון ולעשירים של תל אביב, שיכולים להרשות לעצמם ומגדילים את הפערים החברתיים ואת אי השוויון. על מי אתם חזקים? אתם חזקים על חלשים, על נשים בהריון, על קשישים, על צעירים על הפריפריה, תתביישו לכם".
חברת הכנסת שירלי פינטו תקפה את חברי האופוזיציה: "כשהייתי מחוץ לכנסת ואתם הייתם בממשלה זרקתם אנשים עם מוגבלויות החוצה. אנשים ששאפו לעזרה וביקשו - איפה הייתם? אתם טובים בדיבורים, אבל במעשים שום דבר. כולכם עסקתם בכיסא. הממשלה החדשה עושה למען האזרחים ולמען העם העובד, ללא הבדל דת, גזע ומין. האזרחים רואים את התקציב שעבר בממשלה ובקרוב בכנסת, ולא מאמינים איך הגיעה ממשלה שכל כך אכפת לה ומתפקדת בלי ספינים, שטיקים ותרגילים".