ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הגיב בחריפות הערב (יום ב') על תקיפת הספינה "מרסר סטריט" שבבעלות ישראלית במפרץ עומאן בשבוע שעבר, ואמר כי איראן חייבת לשאת בהשלכות על המעשה. ג'ונסון הוסיף כי הפגיעה בספינה על ידי איראן הייתה "מתקפה שערורייתית". גם בארה"ב התייחסו הערב לתקיפה ואמרו כי תהיה לכך "תגובה משותפת" עם מדינות נוספות.
תקיפת הספינה - כתבות נוספות

4 צפייה בגלריה
ספינה שהופעלה על ידי חברה בבעלות ישראלית הותקפה סמוך לעומאן
ספינה שהופעלה על ידי חברה בבעלות ישראלית הותקפה סמוך לעומאן
"לא עניין של ישראל בלבד". הספינה שהותקפה במפרץ עומאן
(צילום: Johan Victor מתוך marinetraffic.com)
"זה לחלוטין בלתי מתקבל. זו מתקפה מזעזעת על השיט המסחרי", אמר ג'ונסון. הוא הוסיף כי במתקפה "מת אזרח בריטי. איראן, כמו כל מדינה אחרת, נדרשת לכבד את חופש השיט ברחבי העולם ובריטניה תמשיך להתעקש על כך".
הערב התייחס למתקפה גם שר הביטחון בני גנץ בדיון בכנסת. "התקיפה האחרונה של ה'מרסר סטריט' שהביאה לרצח של שני אזרחים שלא היו מעורבים בלחימה, בניגוד לחוק הבינלאומי ולמוסר האנושי, היא עליית מדרגה", אמר גנץ. "זו בדיוק הסיבה שחייבים לפעול כעת מול איראן שלא רק חותרת לגרעין צבאי, אלא גם מביאה למרוץ חימוש מסוכן, ומפוררת את היציבות במזרח התיכון למיליציות טרור שמחזיקות מאות כטב"מים - באיראן, בתימן, בעיראק ובמדינות נוספות, כולם תוצרת התעשייה האיראנית. כולם מאיימים על המרחב - ביבשה, באוויר ובים".
גנץ הוסיף כי "ישראל מחזיקה במגוון כלים ואפשרויות בכדי להגן על אזרחיה, ונבוא חשבון עם כל מי שמבקש לפגוע בנו, בזמן, במקום ובדרכים שמשרתות אותנו ואת ביטחוננו". לדבריו, "זה לא עניין ישראלי בלבד, העולם כולו שרואה את תוצאות התוקפנות של איראן, חייב לפעול, וכל הסכם עם איראן חייב להתייחס גם להסרת האיום שלה על המרחב, ופגיעתה בחפים מפשע ובכלכלה העולמית".
בתוך כך, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי שוחח היום עם מפקד פיקוד המרכז האמריקני גנרל פרנק מקנזי. השניים דנו באירועים האחרונים במזרח התיכון ובשיתוף הפעולה בין המדינות.
4 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
"מתקפה מזעזעת על השיט המסחרי". ג'ונסון
(צילום: gettyimages)
בתקיפה שהתרחשה בלילה שבין חמישי לשישי נהרגו שני אנשי צוות, קברניט האוניה הרומני ומאבטח בריטי. היום זימנו בריטניה ורומניה את שגרירי איראן לשיחות נזיפה.
בריטניה זימנה את השגריר האיראני בלונדון, מוחסן בהרבנד, לפגישה עם השר לענייני המזרח התיכון ג'יימס קלברלי. בפגישה נמסר לו שאיראן חייבת לעצור מיד פעולות שמסכנות את השלום והביטחון הבינלאומי. בריטניה גם הבהירה לאיראנים שיש לאפשר לכלי שיט חופש תנועה בהתאם לדין הבינלאומי.
במקביל, משרד החוץ הרומני זימן את שגריר איראן בבוקרשט לשיחה דחופה כדי לדרוש ממנו הסברים על הפגיעה האיראנית המכוונת באוניה שבה נהרג הקברניט הרומני. "רומניה מגנה בחריפות את המתקפה האיראנית", אמר שר החוץ של רומניה בוגדן אאורסקו. "אין הצדקה כלשהי להתקפה מכוונת נגד אזרחים. אנו ממשיכים לתאם עם השותפים שלנו תגובה מתאימה".
4 צפייה בגלריה
ספינת MERCER STREET שהותקפה
ספינת MERCER STREET שהותקפה
שגרירי איראן בלונדון ובבוקרשט זומנו לשיחות נזיפה. הנזק שנגרם לספינה שהותקפה
משרד החוץ הרומני פרסם גם הודעה רשמית שבה נכתב, כי רומניה מגנה בתוקף את מתקפת המל"טים, שהיא בלתי מתקבלת על הדעת. "לנוכח המידע שהציגו השותפים הבינלאומיים של רומניה בנוגע לעובדה שהתקיפה כוונה והוצאה לפועל על ידי איראן, רומניה מבקשת לקבל את הסברי הרשויות האיראניות, ללא דיחוי, ושומרת לעצמה את הזכות לפעול בהתאם, יחד עם השותפים הבינלאומיים שלה, לקבלת מענה הולם. שגריר איראן בבוקרשט זומן בדחיפות למשרד החוץ הרומני לצורך כך", נכתב בהודעה.
מוקדם יותר איימה איראן כי "תגיב לכל איום על ביטחונה". דובר משרד החוץ של איראן, סעיד חטיבזאדה, אמר כי "הרפובליקה האיסלאמית של איראן לא מהססת להגן על ביטחונה ועל האינטרסים הלאומיים שלה, והיא תגיב באופן מיידי ובעוצמה אם תצטרך. ההאשמות של ארה"ב ובריטניה הן סותרות, שקריות ופרובוקטיביות".
אמש הודיעה ארה"ב כי היא שוקלת יחד עם בעלות בריתה באזור את התגובה "הראויה", כלשונה, לתקיפת הספינה. "ארה"ב משוכנעת שאיראן אחראית לתקיפה הקטלנית במים הבינלאומיים", אמר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. "וושינגטון מתייעצת עם ממשלות האזור וממשלות נוספות ושוקלת את הצעדים המיידים שיינקטו".
הערב חזר בלינקן על דבריו והוסיף כי "אנחנו נמצאים בקשר הדוק עם בריטניה, ישראל, רומניה ומדינות אחרות, ומתואמים איתן. תהיה תגובה משותפת".
יואב זיתון השתתף בהכנת הכתבה.