המצב בבית החולים "שמיר" (אסף הרופא) בכי רע ביומה השלישי של שביתת עובדי המינהל והמשק. בכניסה לחדר המיון עומדים פחי אשפה שעולים על גדותיהם, ומסביבם מוטלות זו על גבי זו שקיות אשפה. מכיוון שהמנקים לא עובדים, בכל פינה ברחבי בית החולים ניכרים לכלוך וזוהמה. היעדרם של מי שמכונים לעתים "האנשים השקופים" ניכר, והוא משבש את שגרת בית החולים לחלוטין.
5 צפייה בגלריה
בית החולים שמיר
בית החולים שמיר
הררי אשפה. הכניסה לחדר המיון באסף הרופא
(צילום: רועי רובינשטיין)
5 צפייה בגלריה
בית החולים שמיר
בית החולים שמיר
אשפה במסדרונות. אסף הרופא, הבוקר
(צילום: רועי רובינשטיין)
בני משפחותיהם של החולים נאלצים לנקות בעצמם את חדרי האשפוז. "מצאתי את עצמי לוקחת אקונומיקה מהצוות ומתחילה לשטוף, כי המצב הוא באמת באמת קטסטרופלי", סיפרה גלית ששון שבנה הפעוט מאושפז עם וירוס נשימתי. "הזיהום הזה לא עוזר לו, להיפך. אני מוצאת את עצמי כל בוקר, צהריים וערב מפנה פחים. הילד שלי צריך טיפול, אבל לא הייתי רוצה שהוא יידבק במחלה נוספת. אני מקווה להשתחרר ולהמשיך בטיפול בו בבית".
היא סיפרה כי האוכל המוגש כעת במחלקה לא מותאם לצרכי המאושפזים. "מגיעים סנדוויצ'ים ואוכל רך בכמות קטנה. מורגש מחסור גדול וזה באמת לא התנאים שהיינו רוצים להיות בהם", אמרה האם בשיחה עם אולפן ynet.
5 צפייה בגלריה
בית החולים שמיר
בית החולים שמיר
"לא תנאים שהיינו רוצים להיות בהם"
(צילום: רועי רובינשטיין)
5 צפייה בגלריה
בית החולים שמיר
בית החולים שמיר
(צילום: רועי רובינשטיין)
במסגרת השביתה, מאז יום שלישי אין בכל בתי החולים שירותי אדמיניסטרציה, אחזקה, ניקיון, מטבח, שרותי שינוע חולים, כוח עזר, מכבסה, מחסנים, אספקה סטרילית לחדרי הניתוח, שרותי מחשוב, שרותי הנדסה, שרותי טיהור זיהומים, שירותי חצר, שרותי גן, ועוד. זאת, למעט מחלקות שקשורות לפעילות רפואית דחופה, כגון מחלקות אונקולוגיות, דיאליזה, פגים, חדרי לידה, במחלקות אלה יינתנו שירותים במתכונת שבת.
השביתה כוללת 13 אלף עובדי מינהל ומשק ב-30 מרכזים רפואיים, בהם כל בתי החולים הממשלתיים - הכלליים, הפסיכיאטריים והגריאטריים. הוועד הארצי של עובדי המינהל דורש לבטל את פיטורי 200 העובדים שנקלטו בשנת הקורונה ואף להוסיף עוד תקנים כדי להתמודד עם העומסים. לשביתה הצטרפו גם עובדי משרד הבריאות ולשכות הבריאות. היום הודיעה ההסתדרות כי ביום ראשון ישבתו בשעות 8:00 עד 12:00 גם עובדי המעבדות ועובדי מקצועות הבריאות הכוללים דיאטנים, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק וקלינאי תקשורת.
ננה פאר (51), רכזת אגף חדרי ניתוח באסף הרופא, קראה להכיר בחשיבותם של עובדי המינהלה ולתגמל אותם כראוי. "בזמן הקורונה לא דיברו עלינו. דיברו בתקשורת על הרופאים והאחיות, וזה חשוב וכל הכבוד להם, אבל אנחנו קישרנו בין כל הגופים. אני אם חד הורית שלקחה הלוואות בקורונה בכדי לשרוד. עבדתי 12 שעות ביום בשביל 7,000 שקל. איפה נשמע כזה דבר?".
5 צפייה בגלריה
ננה פאר
ננה פאר
"לא נותר בנו כוח נפשי". רכזת חדרי הניתוח ננה פאר
ננה הוסיפה: "לא נותר בנו כוח נפשי ואישי כי רוב היום יש עומס, וזה עומס שאי אפשר לטעות בו כי זה חיי בני אדם. הגיע הזמן לעשות במדינה הגדרות תפקיד ברורות לאנשי המינהלה של בתי החולים. הגיע הזמן שיתנו למינהל את הערך הראוי לו, ולא יזלזלו בו".
מנהל מערך המשק באסף הרופא חיים איזביצקי סיפר כי הוא חש אהדה למטרות השביתה מצד יתר העובדים והציבור הכללי. "יש הזדהות מקצה לקצה, של הרופאים ושל האחיות ושל הציבור כולו. יש אנשים שמגיעים ודחו להם ניתוחים. אבל יש הזדהות, מבינים את הצער ואת הקושי הגדול בעבודה שלנו, העובדים פשוט קורסים".
גם בבית החולים הלל יפה בחדרה ניכרת הזוהמה במסדרונות. ד"ר אמנון בן משה, המנהל האדמיניסטרטיבי של בית החולים, הדגיש כי שביתת העובדים ממחישה את חשיבותם. "חייבים להתעורר ומהר. זו אינה חווית השירות שאנחנו מורגלים לתת, והתמונות מדברות בעד עצמן. התקינה ורמת השכר של עובדי מינהל ומשק חייבת להשתנות. זה כוח אדם חיוני לבית החולים ולתפעולו השוטף".
השתתף בהכנת הכתבה: רענן בן צור