הירי לעבר שני בתי קפה ברהט בתוך ימים ספורים הותיר את בעלי העסקים בעיר הבדואית בנגב בהלם. אחד מאירועי הירי, שהתרחש ביום רביעי בעקבות העסקת נשים עד שעה מאוחרת, חידד עד כמה החוק הישראלי שמוחל מתוקף קיומה של המדינה לא באמת שורר בעיר, וכמה חלקים בחברה הבדואית אוכפים להם מעין חוקים משלהם – כאלה המבוססים על השבטיות והשמרנות.
6 צפייה בגלריה
בית הקפה לאחר הירי
בית הקפה לאחר הירי
בית הקפה ברהט לאחר הירי, שלשום
(צילום: רועי עידן )
6 צפייה בגלריה
בית הקפה לאחר הירי
בית הקפה לאחר הירי
(צילום: רועי עידן )
6 צפייה בגלריה
זירת הירי
זירת הירי
בית הקפה שהותקף ביום רביעי האחרון
למחרת הירי לעבר בית הקפה, הותקף בית קפה אחר בעיר על ידי חמושים. תשעה בני אדם נפצעו מהיריות בבית העסק, שבו נזרע הרס גדול. ארבעה צעירים תושבי רהט נעצרו בחשד למעורבות בירי. האירוע הזה התרחש, לפי המשטרה, בעקבות סכסוך ברשתות החברתיות שגלש לתקרית אלימה.
בסיור בעיר רהט, בעלי עסקים רבים בעיר עדיין חוששים להתראיין מול המצלמה, פן יפגעו בהם. "המשטרה לא מספיקה כדי להגיע לעצור אנשים. לוקח לה כמה דקות, אבל היורים בורחים", אמר אחד מבעלי העסקים בעיר. "אתמול הייתה ישיבת חירום של הרשות, אבל יש דרך להרגיע את זה - רק שייחים צריכים לטפל בזה". לטענת בעל העסק, "אם אירוע כזה היה קורה בבאר שבע – היורים היו מתחת לאדמה".
"הבלגן הזה לא מתאים לנו. לא כאיסלאם ולא כבני אדם", אמר מג'די, בעל עסק לתמרוקים שאף מתנדב במשטרה. את האשמה לפשיעה המשתוללת בעיר הוא מטיל על בית המשפט: "כל אדם שתופסים אצלו נשק חוזר אחרי יומיים הביתה וממשיך בדרכו. אם ייכנסו 10 שנים פנימה (לכלא – א"ק) - ילמדו. אנשים התחילו לפחד להיכנס לעסקים כי לא יודעים מי יבוא להתנקם. קרוב משפחה רחוק עשה משהו? יכולים להתנקם".

6 צפייה בגלריה
קבב אלחגוג, העסק של זיאק אלקססי
קבב אלחגוג, העסק של זיאק אלקססי
באטליז ברהט, אתמול. "צריך להכניס את השב"כ"
(צילום: רועי עידן )
לדברי מג'די, מי שיכול לשים סוף לפשיעה הוא השב"כ. "אני לא מאשים את המשטרה. הם עושים את העבודה. ברהט אנחנו סובלים מירי גם בלי הקטטות. הגשנו תלונות ושום דבר לא עוזר. צריך להכניס שב"כ", הוא אמר.
בעל חנות לתבלינים בשוק העירוני טען כי ההזנחה מצד הממשלה היא זו שהובילה לפשיעה המשתוללת בעיר, אבל מצד שני – אמר שהוא מגלה הבנה לפגיעה בבית הקפה שבו הועסקו מלצריות. "אני לא מקבל את היחס שמישהו מבאר שבע מקבל. האירועים האחרונים הם חריגים, אבל בעיות יש בכל המגזרים ולי אין חששות", הוא אמר. "מבחינת המסורת והדת אסור שאישה תמלצר, ומבחינת הערכים שלנו כבדואים – הכי קדוש שאישה תהיה בבית. שתעבוד בבית קפה או תמלצר לגברים? זה אסור בתכלית האיסור".

6 צפייה בגלריה
מרכז קניות ברהט
מרכז קניות ברהט
רהט, אתמול. "אנשים פוחדים להיכנס לעסקים מחשש לנקמות"
(צילום: רועי עידן )
בעל עסק מקומי היטיב לתאר את המצב בחברה הבדואית – חוק בדואי ולצידו החוק של מדינת ישראל. "למשפחות יש ביניהן חוקים משלהן, ולמשטרה יש את שלה", הוא אמר. "אם החברה הייתה מתנהלת לפי חוק אחד – היה יותר טוב. יש אוזלת יד של השייחים ובכירי המשטרה. השוטרים לא תפסו את מקומם – ונוצר ואקום – שאליו נכנסים אנשים עם נשק. ילד בן 18 הולך עם נשק והמדינה יושבת על הגדר. אם מדינת ישראל רוצה להשקיע יש לה משאבים. המשטרה נותנת למי שיש להם הכי הרבה כלי נשק לעשות מה שהם רוצים".
לדברי בעל העסק, "האלימות לא תישאר ברהט. היא תגלוש לבאר שבע, עומר ולהבים. צריך לתת לחוק לעשות את העבודה. מערכת החינוך מושבתת – וזה עוד מתכון לצמצום האלימות". אחת הבעיות הגדולות, אומרים ברהט, היא העובדה שהמשטרה מייחסת מקום גדול מדי לסולחות לסיום הסכסוך במקום לפעולה. "פה ידברו עם השייחים והם יפתרו את הבעיה. יעשו סולחה. אבל העבריין יישאר עבריין. בית הקפה יישאר הרוס. והמשטרה תחגוג. פתרנו את הבעיה", אמרו תושבים.

תוך 24 שעות: שני דיווחים על חטיפת נשים

עדות נוספת לשתי מערכת החוקים שמתנהלות בעיר הבדואית היא שתי תלונות שהתקבלו בסוף השבוע האחרון, לפיהן נשים נחטפו ונפגעו מאחר שלפי החשד של קרובי משפחתן, הן לא התנהגו בהתאם לכללי המסורת הבדואית השבטית הגברית.
ביום חמישי בלילה התקבל דיווח שאישה בת 32 נחטפה על ידי קרובי משפחה לנגד עיני הילדים שלה, על רקע תמונה שלה שהופצה ובה היא נראתה הולכת בעיר. השוטרים יצאו מיד לכיוון מקום החטיפה בשעת לילה מאוחרת כדי לנסות לאתר אותה, ובמקביל יצאו לכיוון הבית של קרובי משפחתה. ארבעה מקרוביה נעצרו, וזמן קצר לאחר מכן האישה הושארה מול תחנת המשטרה כשהיא חבולה קשות בכל חלקי גופה. משם היא נלקחה לקבלת טיפול רפואי.
6 צפייה בגלריה
תחנת המשטרה ברהט
תחנת המשטרה ברהט
תחנת המשטרה ברהט. הרקע לחטיפות: הנשים לא התנהגו בהתאם לכללי המסורת
(צילום: רועי עידן )
האישה העידה שחפרו לנגד עיניה קבר, לאחר שסיפרו לה שהתקבלה הנחיה לרצוח אותה. לפי עדותה, היא הוכתה באמצעות אקדח, וראשה הונח ליד גלגל רכב שהחל לנסוע.
קצין מודיעין ובילוש של תחנת רהט, רב-פקד מאור ישראל, אמר כי "אלמלא פעולות המשטרה זה היה נגמר ברצח. היא הייתה ממש שניה לפני רצח. היינו צריכים לפעול מהר כי היה ברור שכל שניה חשובה". מעצרם של ארבעת קרובי המשפחה, שלהם מיוחסות עבירות של חטיפה וניסיון רצח, הוארך.
במקביל, באותה יממה, התקבל בתחנת המשטרה ברהט דיווח על צעירה בת 24 שנחטפה מביתה והובאה לעיר בניגוד לרצונה. היא נקשרה, וחוטפיה הכו אותה וגרמו לה לחבלות קשות. היא הצליחה להשתחרר מכבליה ולברוח, והגיעה לתחנת המשטרה להגיש תלונה. אחיה נעצר בחשד שביצע את המעשה, ומעצרו הוארך. מהחקירה עלה כי הגיעה אל משפחתה של הצעירה שמועה לפיה היא לא נוהגת על פי כללי המסורת שמכתיבים הגברים במשפחה.

ראש העיר: "מפחיד להסתובב. צריך כוחות כמו בת"א"

ראש העיר רהט, פאיז אבו סהיבאן, אמר אתמול בבוקר בריאיון לאולפן ynet שהוא מצפה מראש הממשלה נפתלי בנט להורות על העתקת כמות הכוחות שהגיעה לתל אביב לאחר הפיגוע ביום חמישי האחרון אל עירו. "אני צריך להחזיר את המשילות. התושבים פה זועמים ואין לנו אמון במשטרת ישראל. היה פה פיגוע שהרס את המורל", הוא אמר. "צריך להתייחס לרהט כמו לתל אביב. זה פיגוע ממדרגה ראשונה".
התושבים ישתפו פעולה? צריך מודיעין. "הם ישתפו פעולה. זה לא יכול להיות דבר כזה. כל המדינה קמה כשזה במקום אחר. אבל אף אחד לא צלצל אליי מהפוליטיקאים, חוץ מסגן השר יואב סגלוביץ'. למשטרה יש את המודיעין בשביל למצוא את המפגעים. אפילו אמרתי למשטרת ישראל שמות של אנשים ועצרו חמישה-שישה מהם. היום מביאים אותם למעצר אבל ישחררו אותם תוך 24 שעות. מפחיד להסתובב פה, אין תחושת ביטחון בתוך העיר רהט. אנחנו רוצים שמשטרת ישראל תפעל בכל הכוח".
אטילה שומפלבי השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 23:11, 10.04.22