כשמגיעים לכפר הפלסטיני חווארה בלב השומרון, שבו ציר מרכזי עבור התושבים היהודים בגב ההר, מסכימים כולם על דבר אחד: הכפר, שהיה ידוע בתור מקום שקט יחסית לכפרי האזור, בוער.
בשבועיים האחרונים המצב בכפר השתנה בגלל קרבות דגלים שגררו מעשי אלימות מצד הצעירים הפלסטינים והיהודים באזור. המעשים האלימים בשבועיים האחרונים הובילו את צה"ל לתגבר את הכוחות - וממקום שידוע כמוקד קניות שמושך מבקרים רבים, הפך הכפר לזירת קרב.
9 צפייה בגלריה
עימותים בחווארה
עימותים בחווארה
לוחמי מג"ב בעימותים בחווארה
(צילום: AFP)
הכול התחיל כשפלסטינים תלו דגל פלסטין על עמוד גבוה בלב הציר שבמרכז חווארה. כשברקע העימותים סביב מצעד הדגלים והנפות הדגלים באוניברסיטאות, החזיק הדגל על אותו עמוד יום אחד, אז הגיע צבי סוכות, תושב יצהר, שהחליט להוריד אותו.
"הייתי עם כמה חברים וראינו את הדגל. טיפסתי על הגג ואז עליתי על העמוד. זה לא היה הכי קל בעולם, אבל גם לא יותר מדי קשה. הורדתי את הדגל, ערבים קצת צילמו מהצד וקצת צעקו ואני והחברים חזרנו לרכב ונסענו. לא אגיד שלא פחדתי בכלל, אבל זה חד משמעית היה צריך להיעשות – ואני ממש עומד מאחורי זה", סיפר סוכות.
הפעולה שלו תועדה היטב מכמה זוויות. הסרטון תפס תאוצה והדהד ברשתות החברתיות, גם בצד הישראלי וגם בצד הפלסטיני. טארק חמאדי, תושב חווארה, אומר שכל הבעיות בכפר התחילו מהרגע שבו תועדה הסרת הדגל. "הוציאו דגל שלנו ושמו דגלי ישראל. לא עושים ככה. זה הכפר שלנו", אמר חמאדי. "אם אני אלך לתל אביב ולפתח תקווה ואשים דגל שלנו, איך זה ייראה? זה לא טוב. חווארה זה המקום שלי".
9 צפייה בגלריה
תקריות אלימות בין תושבי כפר חווארה למתנחלים
תקריות אלימות בין תושבי כפר חווארה למתנחלים
צבי סוכות. "עומד מאחורי זה"
(צילום: נדב אבס)
9 צפייה בגלריה
תקריות אלימות בין תושבי כפר חווארה למתנחלים
תקריות אלימות בין תושבי כפר חווארה למתנחלים
חמאדי. "אם אני אתלה דגל שלנו בפתח תקווה, איך זה ייראה?"
(צילום: נדב אבס)
בימים שלאחר הסרת הדגל, החלו תושבי הכפר לתלות דגלים לאורך הציר – מה שהוביל את צה"ל להתערב. למקום הוקפצו מילואימניקים שהופקדו על הורדת דגלים במקום לאבטח. במקרה אחד, שנראה כמו סצנה מהסרט גבעת חלפון, נראה חייל צה"ל על כף שופל שעולה לגובה רב. הוא תפס את הדגל שנתלה על עמוד, והוריד אותו.

"שברו את השולחנות והדלת, פחדתי שיוציאו נשק"

זמן לא רב לקח מהמעבר מקרבות הדגלים לאלימות של ממש – מיידויי אבנים שגרמו לנפגעים, ועד גרימת נזק לרכוש. באחד המקרים נפצעו בנה ונכדיה של ח"כ אורית סטרוק בתאונה שנגרמה מיידוי אבנים. הם טופלו על ידי צוות רפואי פלסטיני ופונו לבית חולים.

9 צפייה בגלריה
הנזק לרכב
הנזק לרכב
הנזק לרכב של בנה ונכדיה של ח"כ סטרוק
(צילום: בטחון בנימין)
9 צפייה בגלריה
תקריות אלימות בין תושבי כפר חווארה למתנחלים
תקריות אלימות בין תושבי כפר חווארה למתנחלים
בית הקפה בכפר. "שברו שולחנות, הרסו נרגילות"
(צילום: נדב אבס)
עדות לאלימות מצד הפלסטינים מספקת רוני חזני בת ה-26, תושבת יצהר. "אני לא זוכרת את חווארה ככה. אני זוכרת מקרים בודדים של יידוי אבנים פה ושם, אבל לא בכמות כזו. הייתי קטנה, אבל מספרים שהתחושה עכשיו היא כמו באוסלו – שמתאמים נסיעות משותפות על הציר", היא אמרה.
באלימות, כאמור, לוקחים חלק שני הצדדים. בשבוע שעבר תועדו צעירים יהודים כשהם נכנסים לבית קפה על הציר הראשי בחווארה, במפגן ברוטאלי עם אלות. הם שברו את שולחנות בית הקפה, וגרמו הרס רב. "נכנסו אליי לקפה ושברו לי את השולחנות. גם את דלת הזכוכית החדשה שעשיתי לפני כמה זמן", סיפר יוסף אדיב, שעובד בבית הקפה ושהה במקום בזמן האירוע. "הם גם הרסו 40 נרגילות. עשו נזק בהרבה כסף. ממש פחדתי שהם יוציאו עליי נשק". עד כה, יש לציין, אף אחד מהתוקפים לא נעצר.

זירת מלחמה

בעקבות רצף האירועים האלימים, תפס לאחרונה צה"ל פיקוד על הכפר ועיבה את כוחותיו בו. התוצאה שנראית לעין היא עשרות חיילים ולוחמי מג"ב פרוסים לאורך הציר. בצבא יצרו סוללות עפר בסמטאות הכפר שמובילות לציר הראשי כדי להקשות על יידויי אבנים, וגם השתלטו על מבנים שמהם נזרקו אבנים.
באופן מעשי, כך נראה, הכפר חווארה הפך מכפר של קניות ומבקרים, לזירה שבה נראים בעיקר חיילים וג'יפים. "אף פעם לא היה דבר כזה בחווארה. כל זה התחיל בגלל שהורידו לנו דגל. אז התחילו הבעיות", אמר תושב הכפר עבד אל-פתח דמאדי. "מתנחלים זרקו עליי ועל הבית שלי אבנים ועשו לי נזק".
9 צפייה בגלריה
תקריות אלימות בין תושבי כפר חווארה למתנחלים
תקריות אלימות בין תושבי כפר חווארה למתנחלים
דמאדי. "אף פעם לא היה דבר כזה בחווארה"
(צילום: נדב אבס)
התושבים היהודים בגב ההר, החליטו מצידם להקים "משמר כבוד לאומי" – והודיעו שבכוונתם להגיע לכפר עם דגלי ישראל בכל פעם שייזרקו אבנים לעברם. יהודה שנברג, תושב יצהר שהקים את ההתאגדות, טען שצה"ל לא עושה את הפעולות הנדרשות כלשונו מסיבות פוליטיות. "לצה"ל יש את הכלים להתמודד עם הדבר הזה. הידיים שלו כבולות. לא ייתכן שיהיו פה זריקות אבנים ואף אחד לא ייתן מענה. אנחנו לא ניתן שזה ימשיך ככה", אמר.
כרגע, כך נראה, כוחות צה"ל לא יישארו בכפר לאורך זמן, ויותירו את שני הצדדים לפתור את הסכסוך ביניהם. בינתיים, הפכו הדגלים למדבקות – כאלה שקשה יותר להסיר. כל שניתן לקוות, הוא שחווארה יחזור לימיו היפים יותר, ושרף האלימות יירד.