היסטוריה בשוהם, ובישראל: 31 שנים אחרי שנוסד היישוב, לראשונה במדינה יכהן במועצה המקומית רוב נשי, שנבחר במסגרת הבחירות לרשויות המקומיות שנערכו בשבוע שעבר. ראש המועצה החדשה היא דפנה רביד רבינוביץ' (50), ובמועצת היישוב יכהנו לצידה 6 נשים נוספות מתוך 13 נציגים - שמהוות 54% מכלל חברי המועצה. כשרואים את מספר הנשים הדל בממשלה, בכנסת או בתפקידים הציבוריים, הכוח הנשי בשוהם מביא בשורה - במקום לדבר על אג'נדה חברתית שמקדמת נשים, התושבים פשוט בחרו בנשים לשבת במוקד העשייה של המועצה.
2 צפייה בגלריה
חברות המועצה של היישוב שוהם
חברות המועצה של היישוב שוהם
חברות המועצה בשוהם, מימין: יבלון, שכטר, דוידי בן ג'ויה, רבינוביץ', דויטש, צוקר ונחום-קרפיבקה
(צילום: דנה קופל)
רבינוביץ' התמודדה לראשות המועצה לפני 15 שנים והפסידה. היא כיהנה בעבר קדנציה אחת כחברת מועצה, אבל ה"חיידק" הפוליטי-ציבורי החזיר אותה להתמודד על ראשות המועצה, אחרי שראש המועצה איתן פטיגרו החליט לפרוש.
"אני לא מופתע מכך ששוהם היא הרשות הראשונה בישראל שיהיה בה רוב נשי", אמר פטיגרו. "ביישוב שלנו חיה קהילה פלורליסטית ומתקדמת, שמקבלת את החלטותיה באופן ענייני ורואה בכל אדם קודם כל את ערכיו, עקרונותיו ומי שהוא. זוהי המציאות שעליה ילדינו צריכים לגדול - כל אחת ואחד יכולים לעשות כל דבר בהתאם ליכולותיהם, ללא הבדלי מין, גזע או דת. אני מקווה שהדוגמא שהם יראו בפעילות הפוליטית המקומית, תאפשר לעוד הרבה ילדות משוהם, ומישראל, להגיע רחוק ולהגשים חלומות. בהצלחה לדפנה ולכל חברות וחברי המועצה".

לא רק ראש המועצה: נשים מייצגות גם את המגזר הדתי

היישוב שוהם גדל עם השנים, וכיום יש בו 28,000 תושבים. למרות הפיתוח המואץ של המקום, לא רואים מגדלים באזור. "שוהם עדיין שומרת בקנאות על צביון של יישוב קהילתי", אמרה חברת המועצה פול צוקר (64) מ"כולנו שוהם", אמא לשלושה וסבתא לשניים. "אני רוצה שנהיה מודל להשראה לאותה ילדה או נערה בשוהם ובכלל בישראל, שיראו שהכל אפשרי. אני ניהלתי חברה עם 150 נשים וכמה גברים בודדים". ראש המועצה הוסיפה כי "מההיכרות שלי עם הנשים שמסביב לשולחן, אני מאוד גאה בהן. נשים יביאו פחות אגו ויותר ענייניות לעשייה הציבורית למען הכלל. הנציגות נבחרו בזכות עצמן ללא שום אפליה מתקנת, יש בזה אמירה".
רבינוביץ' ציינה כי "עשינו היסטוריה. אפילו הנציגות של המגזר הדתי הן נשים". סיעת "מאמינים בשוהם", שמשלבת בין כל הזרמים הדתיים שיש ביישוב, הכניסה שתי נציגות למועצה. חברת הסיעה נורית שכטר (46), אמא לחמישה ילדים, נרגשת להתחיל לעבוד במועצה. "אין הבדל גדול בין נשים לגברים. כל מי שפה בחדר יש לה עשייה ציבורית בהתנדבות, לצד קריירה ומשפחה. אנחנו כוח נשי שיוסיף המון לשוהם", אמרה.
2 צפייה בגלריה
נשות המועצה בשוהם
נשות המועצה בשוהם
"כוח נשי, הבאנו פוליטיקה של חיבורים". חברות המועצה
(צילום: דנה קופל)
אילנית יבלון (44), אמא לארבע בנות, נבחרה גם היא למועצה מטעם "מאמינים בשוהם". היא סיפרה כי "בשבת האחרונה אני וחברתי לסיעה הוזמנו לבית כנסת לברך את המתפללים ואף להודות להם. נכנסו לפוליטיקה בשוהם כדי לאחד בין כל הזרמים והעדות של הציבור הדתי. אין עוד מקום בארץ שבראש הרשימה שמייצגת את הציבור הדתי שתי נשים". יבלון הוסיפה כי "כנשים, הבאנו פוליטיקה של חיבורים כדי לשלב בין כל הקהילות והמגזרים".
חברת המועצה גלי דויטש (47) מ"שוהם שלנו", אמא לשלושה ילדים, הסבירה כי "לא באנו למועצה לחפש ג'ובים או פרנסה. אני וכל מי שמסביב לשולחן הגענו לתרום למען קהילת שוהם". לדויטש יש חלום: "כאמא לילדה עם צרכים מיוחדים על הרצף האוטיסטי, אני יודעת שצריך להנגיש את כל הפעילות החברתית במיוחד אחרי שעות בית הספר, גם לילדים שזקוקים לנו. כחברת מועצה אפתח יותר אפשרויות ומענה לילדים עם צרכים מיוחדים, בדגש שיקבלו זאת ביישוב". דויטש הוסיפה כי "חבל שבשנת 2024 רוב נשי במועצת שוהם זה אירוע יוצא דופן וחריג, שמקבל כותרות של 'היסטוריה'. נשים לפני הכל הן אנשים. כנשים, נביא למועצה יותר איכות ויש לנו מה להציע - כל אחת בתחומה".
עו"ד איה נחום-קרפיבקה, בת 46 ואמא לארבעה ילדים, נבחרה גם היא מטעם "שוהם שלנו". לדבריה, "תמיד שאלו אותי איך קריירה ציבורית ועבודה ישתלבו עם גידול ילדים. אנחנו מוכיחות שזה אפשרי. זאת הבשורה שלנו לציבור הנשים - צאו ותתמודדו". מירי דוידי בן ג'ויה (55), אם לשלוש בנות שתהכן במועצה מטעם "שוהם אחת", ציינה כי לצד הנשים שנבחרו למועצה, יכהנו לצידן גם שישה גברים.