פרו הודיעה היום (שבת) על סגירת העיר העתיקה מאצ'ו פיצ'ו, היעד התיירותי הפופולארי ביותר במדינה. בהודעה נמסר כי סגירת האתר היא בעקבות המהומות ברחבי פרו, שנמשכות כבר יותר מחודש. במחאה, שהחלה אחרי הדחת הנשיא פדרו קסטיו, נהרגו לפחות 46 איש.
מנהלת מבצע החילוץ ממאצ'ו פיצ'ו בריאיון: חילצנו 40 ישראלים, נבצע הערכת מצב מה קורה בקוסקו האם הפרעות מאחורינו
(צילום: אסף חן)

11 צפייה בגלריה
מאצ'ו פיצ'ו פרו
מאצ'ו פיצ'ו פרו
המאצ'ו פיצ'ו בפרו. נסגר בגלל המהומות
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
תיירים ב מאצ'ו פיצ'ו נרשמים לפינוי פרו
תיירים ב מאצ'ו פיצ'ו נרשמים לפינוי פרו
תיירים במאצ'ו פיצ'ו נרשמים לפינוי
(צילום: AFP)
במהלך המחאה בפרו המפגינים חוסמים כבישים ראשיים, משביתים מעת לעת שדות תעופה וגורמים לשיבושים בתנועת הרכבות. בחודש שעבר גרמה המחאה להשבתת הרכבות למאצ'ו פיצ'ו: הדרך היחידה לצאת מהעיר העתיקה בדרום פרו היא באמצעות רכבת, וכך כ-200 תיירים (בהם גם ישראלים רבים) מצאו עצמם תקועים בעיר העתיקה ופונו מהאזור במסוק ובליווי משטרתי.
אתמול הושעו שוב הרכבות למאצ'ו פיצ'ו, אחרי שהמפגינים גרמו נזק למסילת הרכבת. בפרו דווח על לפחות 400 תיירים שנמצאים למרגלות האתר המפורסם וזקוקים לפינוי. "אנחנו לא יודעים אם רכבת תאסוף אותנו", סיפר אתמול לסוכנות הידיעות AFP תייר צ'יליאני שתקוע במאצ'ו פיצ'ו. הוא אמר כי כל התיירים שתקועים במאצ'ו פיצ'ו עמדו בתור ארוך ונרשמו לפינוי מהמקום.
11 צפייה בגלריה
החילוץ ממאצ'ו פיצ'ו
החילוץ ממאצ'ו פיצ'ו
החילוץ ממאצ'ו פיצ'ו בחודש שעבר
(צילום: פספורטכארד ומגנוס, א. גלעד)
שר התיירות של פרו, לואיס פרננדו הלגרו, אמר אתמול כי "התיירים לא יכולים לצאת בגלל שבכמה מוקדים נגרם נזק לרכבות. חלק מהתיירים בחרו לצעוד לפיסקקוצ'ו (היישוב הקרוב ביותר למאצ'ו פיצ'ו שמחובר למערך הרכבות), אך מדובר בהליכה של שש שעות או יותר, ומעטים מסוגלים לכך".
משרד התרבות הפרואני מסר כי בעקבות המצב במדינה, "וכדי לשמור על שלומם של המבקרים", הורה המשרד "לסגור את רשת שבילי האינקה ואת מצודת המאצ'ו פיצ'ו" עד הודעה חדשה.
בסוף השבוע הודיעה פרו כי תיירים שרכשו כרטיס כניסה למאצ'ו פיצ'ו להיום (21 בינואר), או למועד מאוחר יותר, יוכלו לקבל בחזרה את כספם עד חודש מתום ההפגנות במדינה.
11 צפייה בגלריה
הפגנות ב לימה פרו
הפגנות ב לימה פרו
בהפגנה בסוף השבוע בלימה
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
הפגנות ב לימה פרו
הפגנות ב לימה פרו
(צילום: AP Photo/Guadalupe Pardo)
11 צפייה בגלריה
הפגנות ב לימה פרו
הפגנות ב לימה פרו
(צילום: רויטרס)
המהומות בפרו פרצו כאמור עם הדחתו של הנשיא קסטיו לפני יותר מחודש: קסטיו ניסה אז לפזר את הקונגרס כדי למנוע הצבעה על הדחתו, והודיע על הקמת ממשלת חירום והליכה לבחירות – אבל חברי הקונגרס לא נענו לדרישתו, אישרו את הדחתו ברוב גדול ובחרו בסגניתו, בולוארטה, לנשיאה במקומו. קסטיו נעצר, ונפתחה נגדו חקירה בחשד להמרדה. הוא טוען כי מדובר בהפיכה בלתי-חוקית, ולאורך המהומות פרסם מחשבון הטוויטר שלו הודעות תמיכה במפגינים - שדורשים את שחרורו ממעצר, את הדחת הנשיאה בולוארטה ואת קיומן של בחירות בזק.
במסגרת המחאה הטילה הנשיאה מצב חירום באזורים רבים בפרו, כולל בעיר הבירה לימה.