פרקליטות מחוז מרכז הגישה היום (חמישי) כתב אישום נגד איקרם בדיר (30), אסלאם יונס (25) ואכרם סלימאן (24), תושבי כפר קאסם, קלקיליה ועזון, בגין מעורבותם בפיגוע שאירע לפני כחודש בכפר קאסם, שבו נדרסו שלושה לוחמי מג"ב על ידי המחבל נעים בדיר (23) ונפצעו באורח קל.
במסגרת החקירה הצליחו חוקרי ימ"ר ושב"כ לאתר ולעצור את השלושה ביהודה ושומרון, המואשמים כי היו מעורבים ברכישת נשק מסוג "קרלו" ליד שכם, והעברתו לידי בדיר, שביצע כאמור את הפיגוע. לפי כתב האישום, שהוגש לבית המשפט המחוזי בלוד, המחבל שיקר לנאשם איקרם בדיר, בן דודו, שאנשים מג'לג'וליה מאיימים עליו. בשל כך, הוא ביקש ממנו שירכוש עבורו נשק לשם פגיעה בהם. בהמשך לכך, הגיעו יונס וסלימאן למחנה הפליטים "אל-פראעה", ורכשו נשק, מחסנית ו-18 כדורים. כמה ימים לפני הפיגוע, נפגשו השניים עם המחבל ובן דודו בתחנת דלק הסמוכה לג'לג'וליה, נסעו לביתו בכפר קאסם, ומסרו לו את התחמושת.
2 צפייה בגלריה
נעים מחמוד בדיר ושותרי המג"ב שנפצעו
נעים מחמוד בדיר ושותרי המג"ב שנפצעו
המחבל נעים בדיר ושוטרי מג"ב שנפצעו בפיגוע
(צילום: שאול גולן)
כתב האישום מייחס להם סחר בנשק, נשיאתו והובלתו, וכן מתן אמצעים לביצוע פשע. בנוסף, הוגשה נגד השלושה בקשה למעצרם עד לתום ההליכים המשפטיים נגדם.
החקירה כללה הפעלת אמצעים טכנולוגים, מיצוי ראיות פורנזיות ותיעוד, לצד חשיפת קו הסעות פעיל של שוהים בלתי חוקיים (שב"חים), שהיווה פלטפורמה פלילית וביטחונית לשם רכישת הנשק שהיה מעורב בפיגוע, עד להעברתו ארצה דרך הגדר הפרוצה.
בתיעוד מהפיגוע, נשמע המחבל מזמין את אחד השוטרים למקום שבו הוא נמצא - בעודו אורב לו, ולאחר מכן יוצא אליו כשנשקו שלוף. השוטר הזעיק תגבורת, ולאחר שהמחבל השליך לעברו בקבוקי תבערה קרא: "תגיעו לפה דחוף. בקבוקי תבערה נזרקים אלינו".
בפתח התיעוד, שחלקו נלקח ממצלמות הגוף של השוטרים, נשמע המחבל אומר: "תחזור לאיפה שהב.מ.וו עומדת". לאחר מכן יצא לכיוון השוטר, כשנשקו שלוף. מחקירת המשטרה עלה כי הוא לא הצליח לירות עקב מעצור בנשקו. לאחר מכן השליך המחבל בקבוקי תבערה, ובהמשך יצא עם רכבו, דרס את שלושת השוטרים שנפצעו - ונוטרל.
2 צפייה בגלריה
תיעוד הירי של מחמוד בדיר
תיעוד הירי של מחמוד בדיר
תיעוד הירי של בדיר
בהודעות הראשוניות על אודות האירוע, ציינו במשטרה כי בתקרית הלילית היו "חילופי אש" ו"ירי" מצידו של בדיר לעבר לוחמי מג"ב, אולם מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי אישר בהמשך כי למחבל היה מעצור בנשק. "ברגע שמגיעים לטווח של בערך שלושה מטרים, הוא מנסה לפתוח באש לכיוונם, למזלנו הירי לא צלח כתוצאה ממעצור והוא נמלט למבנה. מהשלב הזה נוצר אירוע שהמחבל משליך בקבוקי תבערה לעבר הניידת", אמר המפכ"ל שבתאי בזירה בכפר קאסם.
המפכ"ל התייחס בדבריו גם לדיווח של המחבל למוקד המשטרה לפני שביצע את המיוחס לו. "משטרת ישראל מוזעקת לאירוע של אלימות במשפחה", תיאר שבתאי, "ניידת מגיעה בפחות משלוש דקות לזירה כשהיא מוכוונת על-ידי אותו מפגע שמכווין את הכוחות לנקודה שתכנן מראש".

קצין מג"ב ושני הלוחמים שנפצעו קל פונו לבית החולים בילינסון בפתח תקווה, אך שוחררו כעבור זמן קצר. אחד מהם תיאר בזירה: "הייתה פעילות שגרתית בעיקר באזור ג'לג'וליה. הצוות - שבעה שוטרים ושני רכבים - קיבל דיווח על שוטר סיור שנקלע לאירוע בכפר קאסם. הוא הזעיק מיד את הכוח שלנו. הדיווח הראשוני היה על הפרות סדר וזריקת בקבוקי תבערה.
"הכוח הגיע במהירות, עלה על מיגון מלא ותפס מחסות. הוא זיהה שנזרקים בקבוקי תבערה לעבר הניידות, ובוצע שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. לאחר כמה דקות זוהה רכב מסוג יונדאי גטס שנוסע ברוורס. הוא פגע ברכב שחור וגם בלוחמים. לפני הפגיעה ברכב השחור, הלוחמים נטרלו את המפגע שבא לדרוס את השוטרים. נפצענו מהרכב שהתנגש ברכב אחר, נפלתי לרצפה מהפגיעה".