נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי אמר היום (שישי) כי בעיניו, מדינה פלסטינית עתידית יכולה להיות מפורזת ושהשליטה הביטחונית בה, לכל הפחות באופן זמני, תהיה באמצעות כוחות בינלאומיים. לדברי א-סיסי, "אמרנו שאנחנו מוכנים שהמדינה הזו תהיה מפורזת ושיהיו ביטחונות - כוחות של נאט"ו, האו"ם, אמריקניים או ערביים - עד שנגיע למצב של ביטחון לשתי המדינות", אמר א-סיסי במסיבת עיתונאים בקהיר עם ראש ממשלת ספרד וראש ממשלת בלגיה.
2 צפייה בגלריה
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בפגישה בקהיר עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בפגישה בקהיר עם נשיא צרפת עמנואל מקרון
מדינה מפורזת. נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי
(צילום: Christophe Ena / POOL / AFP)
לדבריו, "פתרון פוליטי אמור להיות מבוסס על גבולות 67', ומזרח ירושלים כבירתה. על הקהילה הבינלאומית להגיש סיוע שיספיק לתושבי הרצועה. יש למצוא אזורי ביטחון ברצועה שיאפשרו התיישבות של התושבים כדי להימנע מרעיון העקירה שמצרים מתנגדת אליו בכל תוקף", הוסיף א-סיסי. "מצרים הגישה עד כה 75-70 אחוז מהסיוע שנכנס לרצועה ואנו מבקשים מהקהילה הבינלאומית לסייע. השלב שאחרי המלחמה ידרוש הכרה במדינה פלסטינית הכללתה באו"ם ואח"כ שיח על תהליך השלום".
בינתיים, במצרים כבר מעריכים שההפוגה היום לא תוביל להפסקת אש כוללת - בניגוד לתעמולת ותוכנית חמאס. אחד המרואיינים בכתבה ב"אל-ערבי אל-ג'דיד" טען שצפוי שישראל תפר את הפסקת האש כבר בשלבים הראשונים "מסיבות שונות", בהן סירוב לקבל סעיפים מסוימים בהסכם. גורם אחר טען כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא מעוניין להאריך את הפסקת האש ולהפוך אותה למקיפה, מפני ש"הדבר עלול להוביל להדחתו מהתפקיד ולהמשך קיום הדיון המשפטי שלו, שיוביל בסופו של דבר לתקופת מאסר". זו הסיבה, לטענתו, שנתניהו נוקט בהפוגות אש זמניות והומניטריות ולא בהפסקת אש מקיפה.
2 צפייה בגלריה
העברת דלק לרצועת עזה
העברת דלק לרצועת עזה
הכנסת דלק לרצועת עזה
מומחה למדעי המדינה באוניברסיטת אל-זאהר בקהיר, צוטט גם הוא בכתבה ואמר כי הסכסוך הנוכחי לא יכול להיפתר בדרך צבאית, וכי הפסקת אש מקיפה מחויבת המציאות. לדבריו, למרות המטרות המוצהרות של ישראל בדבר חיסול חמאס, "המצב מוכיח כי לחמאס עדיין יש יכולות שיגור טילים והוא עלול להפתיע גם בהמשך". לעומתו, הסביר מרואיין אחר כי הפסקת אש מקיפה יכולה להיכנס לתוקף בימים הקרובים, בעקבות לחצים של קטאר, מצרים וארה"ב.
בינתיים, ברקע, מצרים מדווחת כי במהלך ארבעת ימי הפסקת האש היא תכניס לרצועה 130 אלף ליטר סולר, ארבע משאיות גז ו-200 משאיות הנושאות ציוד הומניטרי בכל אחד מימי ההפוגה. משאיות סיוע הוכנסו לרצועה כבר בשעות הבוקר המוקדמות, כשעה וחצי לאחר תחילת הפסקת האש, כשעל חלקן כיתובים כמו "ביחד למען האנושות" ו-"עבור אחינו בעזה".