בבית המשפט המחוזי בירושלים נפתח הבוקר (ראשון) משפטו של שוטר משמר הגבול (20) שירה למוות באיאד אלחלאק, בעל צרכים מיוחדים, בעיר העתיקה בירושלים. הוא נאשם בעבירה של המתה בקלות דעת.
אלחלאק, בן 32 שנמצא על הרצף האוטיסטי, היה בדרכו למוסד החינוכי שבו הוא למד בעיר העתיקה ב-30 במאי 2020. הוא עטה על פניו מסכת קורונה ועל ידיו היו כפפות מנתחים. שוטרי מג"ב שהבחינו בו חשבו שהוא מחבל שנמצא בדרכו לבצע פיגוע והחלו לדלוק אחריו כשברקע נשמעו ברשת הקשר דיווחים על מחבל נמלט. לאזור המרדף הגיע השוטר הנאשם. הוא נכנס לחדר אשפה שבו מצא אל חלאק מחסה - וירה בו למוות. לאחר הירי טען כי אלחלאק "ביצע תנועה חשודה". לפי כתב האישום הוא ירה כשאל-חלאק בגבו אל הקיר, ולאחר מכן - כשהיה פצוע ולא חמוש - ירה בו שוב.
4 צפייה בגלריה
השוטר הנאשם במותו של איאד חלאק בבית המשפט
השוטר הנאשם במותו של איאד חלאק בבית המשפט
השוטר הנאשם נכנס לבית המשפט, הבוקר
(צילום: אלכס קולומויסקי )
4 צפייה בגלריה
אירוע הירי במזרח ירושלים: איאד אלחלאק פלסטיני בעל צרכים מיוחדים הוא ההרוג
אירוע הירי במזרח ירושלים: איאד אלחלאק פלסטיני בעל צרכים מיוחדים הוא ההרוג
נורה כשהוא בגבו לקיר. איאד אלחלאק
"אנחנו נמצאים כאן בסיטואציה בלתי שגרתית בכמה רבדים", אמרה עורכת הדין אפרת נחמני-בר שמייצגת את השוטר בפתח המשפט. "הגישו כאן כתב אישום פלילי חמור בגלל אירוע מבצעי שנמשך תשע שניות. זה דבר שהוא חסר תקדים. במקרים קודמים מח"ש התייעץ עם הגורם הכי מנוסה, הפרקליטות הצבאית, ואז הוחלט לסגור את התיקים. הגשנו רשימה ארוכה ומפורטת של מקרים קודמים ואנחנו מכירים אותם באופן אישי. נבקש לטעון שמח"ש בחרה שלא להתייעץ וגם לא לבדוק מקרים קודמים".
בהתייחסה לנסיבות המקרה אמרה הסניגורית: "הוא (השוטר) היה אחרי הטירונות. הציבו אותו בשער האריות אחרי החלפת משמרות. אלה הזמנים שחביבים על המחבלים. הלוחם מקבל קריאה בקשר של מחבל חמוש באקדח. לפי זה הוא פועל. הוא מצטרף למרדף. הוא רץ לשם בפחד".
עורכת דינו של השוטר האשימה את מח"ש בחקירה רשלנית. "את תשע השניות מח"ש מנתחת פריים אחר פריים. אבל שמונה חודשים מאוחר יותר מח"ש מגלה חומרים שלא קיבלנו. היא מגלה חוות דעת של מז"פ ותיק מעבדה שלם חודשים אחרי שהוגש כתב האישום. אי אפשר שלא להצטמרר מכך שמח"ש עושה שוב ושוב טעויות".
4 צפייה בגלריה
ח'יירי ורנא אל חלאק, הוריו של איאד
ח'יירי ורנא אל חלאק, הוריו של איאד
חיירי ורנא אלחלאק, הוריו של איאד. "למה להרוג?"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
היא הוסיפה: "חיילים מקבלים החלטות בשבריר שניה. הם מוצפים באדרנלין. לכן הכללים חייבים להיות גמישים. הטעות היא חלק מהאירועים המבצעיים. הטעות בזיהוי של מחבל חמוש בנשק חם, זיהוי וודאי של אדם מסתתר ומתחבא ונראה חשוד. בדיעבד אנחנו יודעים שההתנהגות החשודה הזאת לא נבעה ממניע של מחבל, אלא מפני התנהגות של צרכים מיוחדים. הכללים הללו חלים על כל סיטואציה מבצעית. מרחב הטעות גדל שבעתיים בסיטואציות האלה. אתרע מזלו של השוטר שמח"ש חוקר אותו ולא המשטרה הצבאית, אבל הוא חייל בשירות חובה".
"פנינו למח"ש אחרי שיצאו כותרות בתקשורת שזו הייתה יציאה להורג. שאלנו האם הם חושבים שזה לא נעשה בתום לב, הם אמרו שכן. ביקשנו שיוציאו הודעה מתקנת לתקשורת. קיבלנו מהם תשובה שמביישת את המדינה", הוסיפה. מחוץ לבית המשפט נערכה הפגנה קטנה של פעילים שהגיעו לתמוך בשוטר.
התובעת, עו"ד הלה אדלמן, אמרה בדיון: "זה מקרה טרגי בכל הכיוונים. אני לא מזלזלת, אבל הטרגדיה היא בשני הצדדים. הדברים כפי שהוצגו לא בהכרח מדויקים. אני מסכימה שזה אירוע חריג, ומצד שני מוצא את מותו אדם צעיר חף מפשע. זו סיטואציה מורכבת".

4 צפייה בגלריה
הפגנה במחאה על משפטו של השוטר הנאשם בהמתה בקלות דעת של איאד חלאק
הפגנה במחאה על משפטו של השוטר הנאשם בהמתה בקלות דעת של איאד חלאק
הפגנת תמיכה למען השוטר מחוץ לבית המשפט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אביו של איאד, חירי אלחלאק, אמר הבוקר ל-ynet: "העונש שמגיע לו הוא מה שהיה מקבל אם יהודי היה נפגע במקרה שכזה - מאסר עולם. ירו בבן שלי כאילו היה כלב, אחרי שהוא כבר נפל לרצפה. למה להרוג? למה לא עצרו אותו במקום לירות בו? הרי הם ידעו שיש בקרבת מקום בית ספר לאנשים כמו הבן שלי. מאז האירוע החיים של המשפחה נהרסו. כולם מסתגרים בחדרים שלהם. הבריאות של אשתי התדרדרה. מאז המקרה היא ישנה במיטה של הבן".
אימו של איאד רנא אמרה בזעם מחוץ לבית המשפט: "כל לילה אני מתפללת על איאד. אני פונה לאמא של השוטר - את לא תשני לא יום ולא לילה. את וכולכם פושעים. אני מבקשת בקשה אחת לראות את השוטר ולדעת איך קוראים לו".
ע', אמו של השוטר הנאשם, היא אשת חינוך שעובדת בעיקר עם ילדים על הרצף האוטיסטי. בריאיון ל-ynet היא אמרה השבוע: "החיים של בני נעצרו והתרסקו. תייגו אותו כרוצח וגזען ששונא ערבים, אבל הוא לוחם שעשה את המוטל עליו - חתר למגע ופעל לפי ההנחיות. הוא ראה איום ופעל לנטרל אותו. הבן שלי חש בסכנה. דיברו בקשר כל הזמן על מחבל חמוש. אם בני היה יודע שמדובר באוטיסט הוא היה מגן עליו ועוטף אותו. הוא מכיר את הילדים שאיתם אני עובדת, הוא יודע מה זה ילדים על הספקטרום. הבן שלי לא קם בבוקר והחליט שהוא הולך לרצוח. אין אנשים רעים באירוע הזה, יש כאן טרגדיה".