בניגוד לדבריו של דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס על אי-העדכון מצד ישראל בנוגע לשיוכם של שישה ארגונים פלסטיניים לארגון הטרור החזית העממית, ישראל דווקא כן עדכנה את ארה"ב מבעוד מועד על הצעד. ל-ynet נודע כי ההודעה על ההכרזה הצפויה הועברה בערוצים ביטחוניים לאמריקנים, שלא העבירו את המידע למחלקת המדינה.
4 צפייה בגלריה
נד פרייס
נד פרייס
דובר מחלקת המדינה נד פרייס. התקלה - אצל האמריקנים
(צילום: רויטרס)
גורם בכיר בירושלים אמר כי "זו הייתה תקלה אצל האמריקנים. התגובה של הדובר לא הייתה פרופורציונלית". במגעים שהתקיימו בסוף השבוע בין ישראל לארה"ב סוכם כי האמריקנים יפרסמו "תיקון" לדברים בהמשך. גורם מדיני גם דחה את טענות לפיהן מאחורי ההחלטה לא עמדו סיבות מספקות. "שב"כ לא פוסל ארגוני זכויות אדם שנתמכים על ידי אירופה, אלא אם יש לו סיבות טובות מאוד ויש כאן מידע מודיעיני אמין שנבדק לעומק", הוא אמר.
עוד ציין כי "שב"כ עדכן את מקביליו, אך המידע לא 'עלה למעלה' ולא חלחל למחלקת המדינה. הטענה שאנחנו לא עדכנו את ארה"ב פשוט לא נכונה".
4 צפייה בגלריה
הארגונים ששויכו לחזית העממית. גורם ביטחוני: בכירים בארגון הטרור תועדו בישיבות
הארגונים ששויכו לחזית העממית. גורם ביטחוני: בכירים בארגון הטרור תועדו בישיבות
הארגונים ששויכו לחזית העממית. גורם ביטחוני: בכירים בארגון הטרור תועדו בישיבות
גורם ביטחוני אמר כי פרטים רבים על אופן גיוס הכספים של הארגונים והשימוש בהם לסיוע לצורכי החזית העממית נחשפו בחקירת שב"כ בין מרץ למאי בשנה האחרונה. לדבריו, במסגרת החקירה, בין היתר תועדו ישיבות רבות של בכירי החזית העממית, ובהם פעילי טרור, במוסדות הארגונים. הגורם ציין כי פעילי טרור רבים, בהם מורשעים בטרור, הועסקו על-ידי הארגונים בשכר.
"במסגרת פעילות הארגונים, מגויסים פעילים לזרוע הצבאית של החזית העממית", הוסיף הגורם הביטחוני. "הארגונים מהווים 'עורק החיים' של החזית העממית לגיוס כספים ופעילים, ואף מלבינים כספים לטובת הארגון". אחד הנחקרים בשב"כ אף צוטט בחקירתו באומרו כי "המוסדות המשתייכים לחזית העממית, קשורים זה לזה ומהווים עורק החיים של הארגון מבחינה כלכלית וארגונית. כלומר - בהלבנת כספים ומימון פעילות החזית העממית".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ עם רונן בר
בני גנץ עם רונן בר
השר גנץ עם ראש השב"כ החדש רונן בר. המידע הועבר בערוצים הביטחוניים
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
דובר מחלקת המדינה נד פרייס אמר אמש כי ארה"ב לא קיבלה אזהרה או התראה מראש על ההחלטה לשייך שישה ארגונים פלסטיניים שפועלים בתור ארגוני זכויות אדם לארגון הטרור החזית העממית. במשרד הביטחון הכריזו אתמול על הצעד, ונמסר כי השישה, ועדת הנשים, המוסד המשפטי "א-דמיר", מוסד המחקר "ביסאן", ארגון "אלחק", התנועה העולמית להגנה על ילדים - סניף פלסטין (DCI-P) ו-ועדת הפעילות החקלאית (UAWC), הם חלק מרשת של ארגונים הפועלים בזירה הבינלאומית מטעם החזית העממית ובמטרה לתמוך בה ולקדם את מטרותיה.
"ארגונים אלה פעלו בכסות של 'ארגוני חברה אזרחית', אולם משתייכים הלכה למעשה ומהווים זרוע של הנהגת הארגון, שמטרתה השמדת ישראל תוך נקיטת פעולות טרור", אמרו במשרד הביטחון. "הארגונים שהוכרזו נשלטים על ידי בכירי החזית העממית לשחרור פלסטין ומעסיקים פעילי חזית עממית רבים בתפקידי שטח וניהול, לרבות פעילים אשר היו מעורבים בפעילות טרור. גופים אלו משמשים כיסוי לקידום פעילות ארגון החזית העממית ולמימונו. בהתאם להנחיות מפקדת הארגון, שיוכם לארגון מוסתר מסיבות ביטחוניות הנוגעות לחשש מפני נקיטת צעדי אכיפה על-ידי גופי ביטחון בארץ ובעולם".
4 צפייה בגלריה
תומכי החזית העממית. הארגונים מסייעים לפעילות התנועה
תומכי החזית העממית. הארגונים מסייעים לפעילות התנועה
תומכי החזית העממית. הארגונים מסייעים לפעילות התנועה
(צילום: EPA)
במשרד הביטחון הוסיפו כי בהיבטי המימון, אותם ארגונים משמשים מקור מרכזי עבור מימון פעילות ארגון החזית העממית בכללותו ונוטלים תפקיד משמעותי בבניין הכוח והתעצמות ארגון הטרור. "הארגונים שהוכרזו קיבלו סכומי כסף גדולים ממדינות באירופה ומארגונים בינלאומיים, תוך שימוש במגוון שיטות זיוף ומרמה", נמסר עוד. לפי המשרד, אותם כספים שימשו את החזית העממית לתשלומים למשפחות אסירים ביטחוניים, משכורות לפעילים, גיוס פעילים, קידום פעילות טרור והתעצמות, קידום פעילות החזית העממית בירושלים והפצת מסרים ואידאולוגיה של הארגון.
החלטתו של שר הביטחון גררה תגובות בעד ונגד בקואליציה. שרת הפנים איילת שקד אמרה כי ההכרזה היא "פעולה חשובה", והוסיפה: "כבר שנים רבות שהארגונים האלה מתחפשים לארגוני 'זכויות אדם', כשבפועל הם מהווים תמיכה לפעולות טרור של החזית העממית ודלק לתנועת ה-BDS. מדינות רבות תרמו לארגונים האלה וטוב ששמים לזה סוף".
שר הבריאות ויו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, אמר מנגד שהוא מצפה משר הביטחון להציג לממשלה את המידע שהוביל להכרזה. "כמדינה דמוקרטית, ריבונית וחזקה, ובסיטואציה של כיבוש, ישראל חייבת להיות מאוד, אבל מאוד זהירה בהטלת מגבלות על ארגוני חברה אזרחית פלסטיניים", הוא אמר. "יש לזה השלכות בתחום המדיני, יחסי חוץ, וכי חשוב - בתחום זכויות האדם. פניתי לשר הביטחון כדי שיציג לממשלה את הממצאים שהובילו להחלטה".