חמאס פרסם אמש (יום שני) סרטון של החטופים המבוגרים חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר, ולצד אות החיים החשוב - נראה כי בקרב המשפחות גדל החשש למצבם. בישראל יודעים כי המחיר של חטופים גברים מבחינת חמאס גבוה, ובוחנים אם להתפשר על שחרור אסירים כבדים יותר מבעסקה הקודמת בתמורה להשבתם.
2 צפייה בגלריה
הטרור הפסיכולוגי של חמאס: פרסם סרטון של 3 חטופים -  חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר
הטרור הפסיכולוגי של חמאס: פרסם סרטון של 3 חטופים -  חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר
מתוך סרטון של חמאס בו מופיעים שלושה חטופים - חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר
אבל, בהחלטה הישראלית לחדש את המשא ומתן להשבת חטופים יש סיכונים, כולל השפעה פוטנציאלית על התמרון הקרקעי. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט מקפידים לומר שהלחץ הצבאי הוא הדבר היחיד שעובד על חמאס, וארגון הטרור מנגד טוען שלא יהיה מו"מ תחת אש - אך כעת נראה שהגלגלים מתחילים לנוע מחדש.
ישראל החליטה ללכת על עסקה גם לאור מה שקרה ביום שישי, אחרי שהחטופים אלון שמריז, יותם חיים וסאמר טלאלקה ז"ל נורו למוות בשוגג על-ידי צה"ל בשכונת שג'אעיה. להחלטה הזו "תרמו" גם המספר הגבוה של חטופים שנרצחו בשבי, שאת חלקם צה"ל השיב לישראל כגופות.
כך, הוחלט לשלוח את ראש המוסד דדי ברנע לפסגה עם ראש ה-CIA וראש ממשלת קטאר בוורשה עם שלושה עקרונות: הראשון, כל משא ומתן עם חמאס יהיה תחת אש, ולא יהיה יום של הפוגה ללא השבת חטופים; השני, העסקה תמשיך היכן שנפסקה - כלומר, אין ויתור על השבת הנשים שנותרו בשבי; והשלישי, בישראל מתעקשים שהשחרור יתבצע לפי מפתחות ברורים לכל קטגוריה. הרצון בישראל הוא, גם על רקע פרסום הסרטון אמש, שניתן יהיה להשיב את החטופים המבוגרים יחד עם הנשים והחולים. ישראל, נדגיש, עומדת על עסקה לשחרור חטופים חיים בלבד.
גורם מדיני אמר אמש בצל פרסום הסרטון כי "הימים הקרובים יהיו מכריעים ויתאפיינו בלחצים. בימים האלה, הכדור לא בידיים של ישראל. ראש המוסד עשה את הצעד, וכעת הלחצים יעברו מארה"ב לקטאר ומקטאר לחמאס. זה ייקח כמה ימים".
הכותרת
בלי אבו מאזן, עם פקידי הרשות | היום שאחרי המלחמה על פי לפיד
22:17

2 צפייה בגלריה
תקיפות צה"ל ברצועת עזה
תקיפות צה"ל ברצועת עזה
צפויה הגברה של הלחץ הצבאי על חמאס, מתוך הכרה שהוא יביא להתגמשות במו"מ. תקיפה ברצועת עזה
(צילום: JACK GUEZ / AFP))
באשר לנכונות של ישראל לשחרר אסירים "כבדים יותר", ואף מחבלים עם דם על הידיים, בתמורה לשחרור קטגוריות חדשות של חטופים, השיב הגורם המדיני כי שזו עשויה להיות אפשרות.
בישראל מזהים כעת נחישות אמריקנית להביא לעסקת חטופים נוספת, שזהה לנחישות שהייתה לפני העסקה הראשונה. ראש ה-CIA למעשה נכנס לעומק הדברים בהנחיה אישית של הנשיא ג'ו ביידן, ונחוש להביא לתוצאות. עם זאת, בישראל מבינים שהפעם זה יהיה מורכב יותר מהפעם הקודמת, כי היעד של חמאס ברצועת עזה הוא לקנות תקופות ארוכות של הפסקת אש - וישראל לא מוכנה לתת את זה, אלא לפעול לפי העיקרון של שחרור חטופים תמורת ימי הפוגה ולא יותר.
בימים הקרובים, ככל הנראה, נראה הגברה של הלחץ הצבאי הישראלי על חמאס, מתוך הכרה שרק לחץ כזה יביא את חמאס להתגמש במו"מ לעסקת חטופים.
"יש רצון גדול בצד האמריקני, וכמובן בצד הישראלי, אבל לא בכל מחיר", אמרו גורמים מדיניים אמש. "אם חמאס שם אולטימטום של נסיגת כל כוחותינו, זה לא משהו שבא בחשבון. אם חמאס יתחבר לקרקע המציאות ויסכים למתווה שדומה לקודם - יש על מה לדבר. כרגע ההסכם הוא יותר רחוק מקרוב. ראש הממשלה אמר שהלחץ הצבאי והתמרון היו פקטור משמעותי בהגעה לעסקה, לצד האמריקנים - אבל גם עכשיו הלחץ הצבאי יביא עסקה. המו"מ רק בתחילת הדרך, אנחנו עובדים על זה ברגעים אלה. זה לא יקרה מיד".
לאור כל אלה, ההערכה שהסרטון שפרסם חמאס לא מקרי - והעיתוי שלו קשור להתפתחויות הללו ולניסיונות של חמאס להתניע את המו"מ. עצם זה שארגון הטרור בחר להציג שלושה אנשים מבוגרים מצביע גם על הרצון שלו לעבור לקטגוריות חדשות. למעשה, גם לפני התמוטטות המתווה הקודם הציע חמאס לשחרר מבוגרים, וישראל סירבה. זה מצביע על מורכבות המו"מ ומחדד את הדילמה הישראלית איך לא לוותר על הנשים, ונדרשת יצירתיות.
"ברור שהמחירים שידרשו בחמאס יהיו כבדים יותר כי הפעם מדובר בגברים", אמרו אמש בישראל. "הם ידרשו שחרור אסירים עם דם על הידיים".
פורסם לראשונה: 21:47, 18.12.23