1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ישיבת הממשלה, הבוקר
(צילום: אוליסייה פיטוסי)
הממשלה אישרה היום (ראשון) פה אחד את תוכנית החומש לצמצום פערים חברתיים וכלכליים במזרח ירושלים. זאת, על רקע התנגדותו העיקשת של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להעברת כ-200 מיליון שקלים שמיועדים להשכלה גבוהה עבור פלסטינים תושבי מזרח העיר. סמוטריץ' הצביע בעד התוכנית לשנים 2028-2024, לאחר שהושגה פשרה בעניין התקציבים לחיזוק ההשכלה הגבוהה - הקמת ועדה שתפקח על העברת הכספים.

הוועדה, שתורכב מנציגי משרד האוצר, משרד ירושלים ומסורת ישראל ועיריית ירושלים, תגבש "תוכנית להקניית המיומנויות הנדרשות לשילוב ערביי מזרח ירושלים בתעסוקה בפריון גבוה". לפי הפשרה, התוכנית צפויה "לכלול רכיבים של בקרה להבטחת אווירה לימודית ראויה וקיום מפגש ראוי ומכבד בין סטודנטים יהודים וערבים במסגרת החיים בקמפוס".
התוכנית, אותה הגיש שר ירושלים ומסורת ישראל מאיר פרוש (יהדות התורה), תעלה כשלושה מיליארד ו-200 מיליון שקלים, מתוכם כשני מיליארד ו-450 מיליון שקלים מתקציבי משרדי הממשלה, וכ-750 מיליון שקלים מעיריית ירושלים, רשות החדשנות, חברת חשמל ועוד. מדובר בעלייה של יותר ממיליארד שקלים ביחס לתוכנית החומש הקודמת, שעלותה הייתה שני מיליארד ומאה מיליון שקלים.
לפני אישור התוכנית התעמתו השרים בממשלה, אחרי שגילה גמליאל תקפה את סמוטריץ' - ואמרה שפעל מפופוליזם, ו"טיפס על עץ גבוה". היא האשימה אותו שבהחלטתו לעכב תקציבים להשכלה הגבוהה במזרח ירושלים הוא גרם לכך שסטודנטים ממזרח העיר בחרו ללמוד באוניברסיטת ביר זית ולא באוניברסיטה ישראלית.

השר עמיחי שיקלי מחה גם הוא על התנהלותו של שר האוצר, שעדיין מעכב תקציבים שהובטחו לחברה הערבית. לדברי שיקלי, במקום לגבש עמדה ודרך פעולה נכונה יחד עם המשרד לשוויון חברתי, סמוטריץ' פנה לתקשורת בהצהרות. שר האוצר השיב שלא הוא פנה לתקשורת, ואמר כי גם אף אחד מהאוצר לא פנה. הוא טען גם שקיבל את ההחלטה הזו לפני חודשיים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר ירושלים מאיר פרוש, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש העיר ירושלים משה ליאון נשאו הצהרה משותפת בנושא התוכנית לחיזוק מזרח העיר. "אנחנו מחזקים את המשילות בירושלים, מאחדים את העיר", אמר נתניהו בפתח ההצהרה.
השר סמוטריץ' אמר: "שמים את ירושלים על ראש שמחתנו. אישרנו גם היום בממשלה תקציב ענק. אנחנו רוצים לוודא שהתקציבים מגיעים לייעדם ולא למטרות אחרות". ראש העיר ליאון אמר: "כך בדיוק מיישמים ריבונות, לוקחים אחריות, משקיעים בעתיד ומשפרים את איכות החיים במזרח העיר".