חנות "מרכז האנרגיה", עסק משפחתי ותיק בן עשור בלב חצור הגלילית, הוצתה הלילה (יום ד'), ככל הנראה על רקע ציפיית עבריינים כי בעליו ישלמו להם דמי חסות, כפי שמשלמים עסקים רבים אחרים בגליל העליון. בעלי החנות, שבה נמכרים מוצרי חשמל ואנרגיה, היו המומים לנוכח הנזק האדיר שנגרם לה ולחנויות הסמוכות.
בשירותי הכבאות עבדו במשך שעות, מאז 03:20 לפנות בוקר, במאמץ לכבות את האש ולנסות לצמצם את הנזק לחנויות הסמוכות. חוקר שריפות שבחן את הזירה שלל אפשרות של כשל חשמלי או קצר שגרמו לשריפה ובמשטרה חוקרים את המקרה.
4 צפייה בגלריה
שריפה בחצור הגלילית
שריפה בחצור הגלילית
"אם לא יהיה גב כלכלי לא נוכל להחזיק את הגליל". הנזק שנגרם בעקבות ההצתה
(צילום: כב"ה צפון )
4 צפייה בגלריה
שריפה בחצור הגלילית
שריפה בחצור הגלילית
הנזק שנגרם לבית העסק שהוצת
אמיר שרון, אחד מבעלי העסק שהוצת, סיפר כי "כל העסק הלך, אלו נזקים במיליונים. זה עסק משפחתי שאבא שלי הקים ואנחנו חמישה אחים בעסק ועוד שכירים והכול ירד לטמיון וצריכים להתחיל מאפס". לדבריו, לא קיבל כל פנייה או דרישה לתשלום דמי חסות. לא מן הנמנע כי ארגוני הפשיעה נקמו בו לאחר שלא פנה מיוזמתו כדי לבקש הגנה מפניהם ולשכור את שירותי האבטחה שהם מספקים.
ראש המועצה המקומית שמעון סוויסה משוכנע כי ההצתה הייתה על רקע "פרוטקשן". "זה מחזה קשה מאוד. אני לא מוכן להשלים עם המציאות הזאת", אמר סוויסה בשעה שביקר במתחם. "פניתי למפכ"ל המשטרה ולשר לביטחון לאומי ואני קורא להם, בואו ואל תצאו מפה עד שהכול מסתיים. אתם חייבים לנקות את כל המוגלה הזאת". סוויסה תיאר כי "בחודשים האחרונים המועצה המקומית מפרסמת מספר פעמים מכרזים לעבודות גמר בקארדו ובמתחמים נוספים שאנחנו רוצים לקדם ומצאנו כי קבלנים מפחדים לגשת למכרז בגלל הפרוטקשן. מכרז של עשרה מיליון שקלים שאנחנו מנסים לקדם ולא מצליחים".
סוויסה הוסיף כי "לוקח לנו דם, יזע ודמעות לגייס תקציבים במיליונים וכשמגייסים אנחנו משתוקקים לבצע אותם ולא יכולים בגלל הפרוטקשן. זה צריך להרעיד את כל אמות הסיפים בירושלים. הקבלנים מפחדים ומרגישים לא בטוחים לעבוד כאן. אחד העסקים שנפגעו כאן הוא בן 30 שנה שכל בני המשפחה מתפרנסים ממנו ובצד השני גם פועלת חנות ירקות ופירות שמפרנסת משפחה ברוכת ילדים והם עומדים בפני משבר גדול מאוד. בגלל העסקים שנפגעו אין אף אחד שיהיה מוכן כעת לבטח אותם. אם לא יהיה גב כלכלי לאותם עסקים שפועלים תחת טרור כלכלי, לא נוכל להחזיק את הגליל".
4 צפייה בגלריה
שריפה בחצור הגלילית
שריפה בחצור הגלילית
"צריכים או לשלם דמי חסות או לפשוט את הרגל". בית העסק שהוצת בחצור הגלילית
(צילום: כב"ה צפון )
4 צפייה בגלריה
שריפה בחצור הגלילית
שריפה בחצור הגלילית
(צילום: כב"ה צפון )
בתנועת "עד כאן" של חקלאי ובעלי העסקים בגליל העליון, התארגנות חדשה שמבקשת להפעיל לחץ על המדינה לפעול למיגור עול הפשיעה הכלכלית, פרסמו הבוקר תגובה לשריפת החנות בחצור הגלילית: "אי אפשר לתאר את הכאב כשבני עוולה לוקחים את החוק לידיים ושורפים בית עסק שמפרנס משפחות. הם לא פוסחים על אף אחד מאיתנו, ורק מחזקים את דעתנו על כך שהמלחמה שלנו בהם צודקת ונכונה. הצוותים המקצועיים שלנו יעמדו וילוו כל בית עסק וכל משפחה שתבקש את עזרתנו".
אחד ממייסדי "עד כאן" הוא יריב בן עמי, חקלאי ובעל עסק שנותן שירות לגידולי השדה בגליל. "בכל פעם אנחנו מקבלים תזכורת לכך שאנחנו חיים תחת שלטון זר, שלטון אלים של טרור", אמר בן עמי. "יש לנו בעל בית והוא קובע איך הבוקר שלנו יראה. ברור לכולנו מה מרגיש בעל העסק שנפגע, אבל מה מרגישים שכניו? ברור להם שהם הבאים בתור".
בן עמי טען כי "המשטרה והמדינה עושות מעט מידי. מי שחרב עולמו זה כבר מאוחר מדי עבורו. חייבים לטפל במעגלים נרחבים ומשותפים במשטרה, בחקיקה, בדאגה לביטוח והגנה על בעלי העסקים והחקלאים ובמישור המשפטי. בעלי העסקים שמאוימים נשארים חשופים ולא מבוטחים. הם צריכים או לשלם דמי חסות או לפשוט את הרגל. אנחנו נפגעי פעולות איבה. מדינת ישראל איבדה את האחיזה שלה בגליל העליון".