3 צפייה בגלריה
הרכבים השרופים
הרכבים השרופים
רכבים שרופים בקריית שמונה
(צילום: כב"ה צפון)
מאות חקלאים ובעלי עסקים בגליל החליטו להתאגד נגד תופעת הפרוטקשן (דמי חסות) - ויתכנסו הערב (חמישי) למפגש ייסוד תנועת "עד כאן" לשינוי פני הגליל וסדרי העדיפויות של מערכות החוק והאכיפה. "נקעה נפשנו ממצב שבו הריבון בשטח הוא הגורם האלים ביותר עם הרובה הכי גדול", אמר בעלי חברת "הדסים" יריב בן עמי, שהקים את התנועה יחד עם חבריו.
התנועה האזרחית, שבה חברים יהודים וערבים תושבי הגליל, מבקשת להתמודד עם התפשטות התופעה "וחוסר היכולת של המדינה להכריע אותה", לטענתם. "המטרה שלנו היא להעיר את מדינת ישראל ולגרום למקבלי ההחלטות ולחזק את משטרת ישראל ולחוקק חוקים נגד הפשיעה הזאת", אמר בן עמי. "המדינה צריכה לייבש את הביצה הנוראית הזאת. חברות הביטוח כבר לא מוכנות לבטח את העסקים המאוימים. נקדם שורה של פתרונות לבעיה, בעבודה משותפת".

3 צפייה בגלריה
18 אוטובוסים נשרפו בתחנה המרכזית בצפת
18 אוטובוסים נשרפו בתחנה המרכזית בצפת
הצתה בתחנה המרכזית בצפת
(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון)
הלילה הציתה חוליית עבריינים משכונת עכברה הסמוכה לצפת שלושה כלי רכב של חקלאי במושב עלמה בגליל העליון. המשטרה פתחה במרדף אחר החשודים שנמלטו בטנדר מהזירה - ונטשו אותו בהמשך ביער לימונים - ועצרה שני אחים החשודים במעשה. לטענת השוטרים, בשבוע האחרון נעצרו שלוש חוליות הגובות פרוטקשן באזור, ובחצי השנה האחרונה הוגשו כתבי אישום נגד 22 חשודים.
בעוד שבמשטרה מציגים בגאווה את המעצר המהיר של החשודים מעכברה, בעלי העסקים והחקלאים דורשים מאבק לאומי. בן עמי סיפר כי רק לפני כמה שבועות נכנסו עבריינים חמושים לחצר של החברה שבבעלותו, ירו לכל עבר וכפתו את השומר. קומביין חדש, שעלותו מיליוני שקלים, הוצת. אם היה משלם דמי חסות בסך ארבעה מיליון שקלים, כנראה היה נמנע מכך - אך היה מתחיל מערכת יחסים חדשה, שבמהלכה היה נדרש להעביר להם כספים בכל חודש.
3 צפייה בגלריה
גבר נפצע משריפה שפרצה במתחם תיירותי להשכרת טרקטורונים ואופנועים ביישוב עבדון בגליל המערבי
גבר נפצע משריפה שפרצה במתחם תיירותי להשכרת טרקטורונים ואופנועים ביישוב עבדון בגליל המערבי
שריפה במתחם תיירות בעבדון
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
החקלאי גיל גרשוביץ מעריך כי "אם לא נפעל המצב רק ילך ויחמיר. הפרוטקשן הפך לאיום קיומי. אין לנו כבר מה להפסיד". התנועה "עד כאן", המבוססת על מתנדבים, מבקשת לייצור חזית אחידה ולגייס כמה שיותר עסקים שלא יסכימו לשתף פעולה עם "טרור דמי החסות". הם דורשים כי המדינה תתגייס למאבק, ותבטח את אלו שיתנתקו מהגובים.
לטענת התנועה, חברי הכנסת שמנסים להוביל חקיקה שתחמיר ענישה עם ארגוני הפשיעה או הקמת חברות שמירה במסגרת החוק פועלים בצורה לא מסודרת וחסרת כיוון. בן עמי מסביר כי "הכל מתנהל כמו חלטורה ישראלית קלאסית. אין מערכת אחידה וכל אחד מהפוליטיקאים מנסה להבריק עם הצעת חוק אישית כדי לקבל כותרת ראשון".
לדבריו, "נדרש פה פרויקטור שיפעיל את כל הגופים. גם את החקיקה, גם את המשטרה, גם את הפרקליטות וגם את רשויות המס. נדרש פה טיפול שורש. בסוף הילדים שגדלים פה רואים את העבריינים שאין בהם פחד והרתעה מהחוק, והם מבינים שאת הדרך להצליח ולהתעשר הם לא ימצאו בעבודה במשמרות תמורת 30 שקלים לשעה".