בלקסיקון הדיפלומטיה האמריקנית יש נימוסים לרוב ומילים יפות שנועדו לטייח מחלוקות. כל זאת מתוך תקווה שהצד השני יבין שהטונים השקטים לא סותרים את העובדה שהמעצמה תמיד מחזיקה בנבוט הכי גדול על פני הגלובוס, וברגע המתאים, אם צריך, הוא יכה בראש.
נשיא המדינה יצחק הרצוג יתקבל היום (שלישי) בבית הלבן בחיבוק. במפגש ייאמרו כל המשפטים הנעימים לאוזן על הברית הקדושה והבלתי שבירה בין ישראל לארה"ב. החיוכים הרחבים יופצו לכל עבר, אבל בעיקרו יהיה זה מפגש של מראית עין, כדי לשדר לציבור בישראל, מעל הראש של בנימין נתניהו, שהממשל האמריקני עדיין לא סובב את הגב ולא שבר את הכלים.
החיבוק שיקבל הרצוג יחביא את הנזיפה האפקטיבית ביותר שיכול ביידן לתת לנתניהו. התמונות החגיגיות יעבירו את המסר ‑ שערי הבית הלבן פתוחים בפני מי שמצהיר שישראל לא הפכה את עורה, ולא תיתן יד להפיכה שלטונית שתוביל לדיקטטורה. הדלת נעולה בפני מי שדוהר לעבר שלטון שיהפוך את ישראל למדינה שאין לה דבר עם ערכי היסוד המקודשים שהפכו אותה לבת-ברית קרובה של ארה"ב: מערכת משפטית חזקה, שמירה הרמטית על זכויות אדם ורוח ליברלית המאפשרת כלכלה חופשית וביטחון לכל.
הלבביות האמריקנית, שלעיתים גובלת בצביעות, יש לומר, תאפשר מופע של מפגש חברים, אבל גם אלף חיוכים לא יצליחו לחפות על העובדה כי הממשל מאס באופן קיצוני בנתניהו וחרד עמוקות ממה שהוא מעולל. בפגישות פרטיות מביעים הדוברים האמריקנים לא רק אכזבה מנתניהו, אלא גם שאט נפש. ראש הממשלה הביא את הטובים שבין ידידי ישראל בוושינגטון לכנות אותו כפוי טובה. הם לא מאמינים לו יותר ולא סומכים עליו.
ביידן ויועציו, כמו גם צמרת המפלגה הדמוקרטית, לא ימהרו לסייע לישראל בפורומים בינלאומיים אם ההפיכה אכן תתבצע. הם גם לא ימהרו להזניק את מטוסיהם אם ישראל תצטרך לפעול נגד איראן, וגם לא יחמשו אותה באופן אוטומטי כפי שהיה בעבר.
ארה"ב הוכיחה תמיד שהיא מהווה משענת בטוחה לישראל כאשר צריך אותה. את המרכיב הזה ניפץ נתניהו באופן ברוטלי, והרסיסים מתנפצים לכל עבר. כל הרברבנים בליכוד, שאינם מבינים דבר וחצי דבר בשיתוף הפעולה הביטחוני, הצבאי והמודיעיני בין ארה"ב לישראל ומשגרים דברי תעתוע על כך שישראל יכולה להסתדר בלי המעצמה, הופכים את הנזק שגורם נתניהו בהובלתו את המשבר לחמור פי כמה.
אורלי אזולאיאורלי אזולאי

בכל בוקר מונח על שולחנו של הנשיא דיווח מודיעיני על הנעשה בעולם. בשבועות האחרונים נערמו דפים בכתב צפוף על ההפיכה שמבצעת ממשלת ישראל, ולמקרא הדברים גם הנשיא וגם יועציו הבכירים מבינים כי נפל דבר ומה שהיה הוא לא מה שיהיה. ישראל הופכת להיות בעיני הממשל האמריקני והדמוקרטים לישות מאוסה ומעוררת חרדה.
כיסיתי הרבה ממשלים אמריקניים בעבודתי בוושינגטון: מעולם לא שמעתי דברי בוז ודאגה מממשלת ישראל כמו בתקופה זו, כולל הצורך שנשמע לשקול מחדש את שיתוף הפעולה עם ישראל בתחומים רבים. ובינתיים ביידן לא הולך לשום מקום, ויש לו סיכוי לא רע להיבחר לקדנציה שנייה. הרצוג ינסה לְיַפות את הדברים, ינסה לפשר. ספק רב אם הוא יצליח. ישראל הפכה בעיני רוב האמריקנים למטרד מסוכן.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il