נשיא המדינה יצחק הרצוג המריא הלילה (בין שני לשלישי) לביקור מדיני בארצות הברית, שבמהלכו ייפגש עם הנשיא ג'ו ביידן בבית הלבן וינאם בפני שני בתי הקונגרס האמריקני - בית הנבחרים והסנאט - שיתכנסו למושב מיוחד לציון שנת ה-75 של מדינת ישראל.
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג ממריא לארצות הברית
נשיא המדינה יצחק הרצוג ממריא לארצות הברית
יצחק הרצוג
(צילום: חיים צח, לע"מ)
טרם עלייתו למטוס, התייחס הרצוג למתיחות במדינה סביב החקיקה הצפויה של ביטול עילת הסבירות בשבוע הבא - והמחאות שמגיעות בעקבותיה. "גם כשאהיה שם בארה"ב, ליבי ומחשבותיי יהיו נתונים למה שקורה בישראל", אמר הרצוג. "אני חוזר וקורא לחברי הכנסת ולכל פעילי הציבור - אפשר להגיע לנוסחאות סבירות, גם בנושא הסבירות וגם בדברים אחרים. זה פשוט מחייב מאמץ, זה מחייב לוותר קצת, זה מחייב להיכנס לחדר. זה לא חייב להיות בבית הנשיא - זה יכול להיות גם מאחורי הקלעים בכנסת. תתאמצו, המחיר גדול מדי.
"תשעה באב בעוד שבועיים ואנחנו צריכים להיזכר במחירים של פילוג, של ריב, של מתח פנימי, של מחירים גדולים מאוד שאומה משלמת על כך שעם קצת רצון טוב במקום זאת - היא הייתה יכולה לפתור את האתגרים הללו. אני קורא לכולם לעשות את המאמץ הנוסף הזה, דווקא בשבוע הזה".
על ביקורו בארה"ב אמר הנשיא: "אני יוצא לארה"ב לשליחות מרגשת, לציון 75 שנה לעצמאות ישראל. הוזמנתי על ידי יושבת ראש הקונגרס הקודמת ננסי פלוסי מהמפלגה הדמוקרטית, ועל ידי יושב ראש הקונגרס הנוכחי קווין מקארתי מהמפלגה הרפובליקנית, לשאת דברים במושב מיוחד של הקונגרס לציון 75 שנה לעצמאות ישראל. זה אירוע מרגש ונדיר שבו אשא דברים בשמם של כל אזרחי ישראל. אשא דברים עם הסיפור הישראלי המרגש והמדהים של היחסים בין ישראל לארה"ב - יחסים עמוקים ומרגשים שמבוססים על ערכים משותפים שהולכים דורות, ולכן הם חוצים ממשלים וממשלות.
"אני מתרגש לפגוש את הנשיא ג׳ו ביידן, ידיד אמיתי של מדינת ישראל, אוהב ישראל, ששמחתי שגם בשיחתו עם ראש הממשלה נתניהו אמש הוא חזר והדגיש את המחויבות האמריקנית לביטחון ישראל, למאבק באיראן, למאבק באויבנו בכלל באזור - ולשיתוף פעולה הדוק בתחומים הביטחוניים, הכלכליים והמדיניים. אפגוש גם את סגנית הנשיא, את מזכ"ל האו"ם, את ראשי הארגונים היהודיים, את ראשי הממשל ועוד".
ביקורו של הרצוג בארה"ב מגיע בהמשך להזמנתם של יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי ויו"ר בית הנבחרים הנוכחי קווין מקארתי. זהו ביקורו השני של נשיא המדינה בארה"ב מאז שנכנס לתפקידו לפני כשנתיים, כשהקודם היה באוקטובר האחרון. הרצוג וביידן צפויים לדון בפגישותיהם המדיניות בשורת נושאים מדיניים, ביטחוניים וכלכליים.
נאומו של הנשיא הרצוג בקונגרס האמריקני יהווה את הפעם השנייה בהיסטוריה שבה נשיא ישראלי ינאם בפני מושב משותף של שני בתי הקונגרס, כשבפעם הראשונה עשה זאת אביו, נשיא המדינה השישי חיים הרצוג, לפני יותר מ-35 שנה.
במהלך ביקורו בוושינגטון הרצוג צפוי גם לקיים פגישה עם סגנית הנשיא קמלה האריס, שתעסוק בקידום יוזמות משותפות בתחום ההתמודדות עם משבר האקלים. בנוסף, הוא ייפגש גם עם בכירי הממשל האמריקני, בהם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן.
4 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
נשיא המדינה יצחק הרצוג פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן וושינגטון ארה"ב
ביידן והרצוג בפגישתם הקודמת
(צילום: קובי גדעון, לע״מ)
בהמשך הרצוג יבקר במטה האומות המאוחדות בניו יורק, שם ייפגש עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. לאחר מכן הוא ייפגש עם מושלת ניו יורק קת׳י הוקול, עם ראש העיר ניו יורק אריק אדמס ועם חברי הקהילה היהודית, בהם גם מנהיגיה הצעירים, והוא יתארח באירוע חגיגי של הפדרציה היהודית של ניו יורק, הקהילה היהודית הגדולה בתפוצות.
מבית הנשיא נמסר כי מטרת הביקור המדיני היא לחזק את היחסים והשותפות בין ארה"ב לישראל, ולשקף את הקשרים העמוקים בין המדינות שנמצאים מעל לכל מחלוקת. הרצוג הזמין את לאה גולדין, אמו של סגן הדר גולדין שנפל בקרב ברפיח במהלך מבצע "צוק איתן" ומוחזק מאז בידי חמאס בעזה, להצטרף לפגישותיו בבית הנבחרים ועם מזכ"ל האו"ם. לדבריו, הוא מתכנן להעלות את נושא השבויים והנעדרים בכל פגישותיו.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתיהו בעדכון על מצבו לאחר שאושפז
ראש הממשלה בנימין נתיהו בעדכון על מצבו לאחר שאושפז
נתניהו. שוחח עם ביידן לראשונה אחרי ארבעה חודשים
את הנשיא ילווה בביקורו אחיו, שגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג, שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, שבכך יסיים את שליחותו בת 19 החודשים בישראל, ושגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן.
פעילי המחאה נגד המהפכה המשפטית מתכוונים ללוות את ביקורו של הרצוג בארה"ב, אך הם מדגישים שלא יפגינו נגדו. "נקבל את פניו של הנשיא הרצוג בביקור ההיסטורי שלו בקונגרס", מסר אופיר גוטלזון, ממובילי המחאה בארה"ב. "נפגין בחוץ למען הדמוקרטיה הישראלית כדי להזכיר לכל מי שישראל יהודית ודמוקרטית חשובה לו, שהזמן להיות חבר אמת של ישראל הוא עכשיו, כשהיא נחטפת מבפנים. אנחנו מברכים על הביקור החשוב הזה. השותפות בין ארה"ב לישראל מתבססת על ערכים משותפים ובראשם דמוקרטיה, חירות ושוויון - ואלו הערכים שאנחנו מבקשים להגן עליהם".
אמש נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח בטלפון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לראשונה אחרי ארבעה חודשים - ונתניהו הבהיר למעשה בשיחה כי ישלים את האישור הסופי של ביטול עילת הסבירות. "נתניהו עדכן את נשיא ארה"ב על כוונתו לגבש הסכמה ציבורית רחבה ליתרת התהליך", נמסר מלשכת ראש הממשלה, שם אמרו כי ביידן הזמין את נתניהו למפגש "קרוב" בארה"ב. דובר הבית הלבן אמר כי ביידן הדגיש את החשיבות של "הסכמה רחבה" בישראל בנוגע לחקיקה. הוא אמר כי אין משמעות השיחה והפגישה שארה"ב מודאגת פחות מהמהפכה המשפטית.