החשש בישראל ובעולם מהזן החדש של נגיף הקורונה, האומיקרון, הביא את הממשלה לקבל שורה של הגבלות חדשות כדי למנוע חדירה שלו ארצה, אם כי לפחות שני נשאים ודאיים כבר זוהו בישראל. על מי חלה חובת הבידוד בחזרה לישראל? מי יישלח למלוניות הקורונה ואיך משתחררים מהן? מה לגבי מחוסנים ומחלימים? ומה עם מופעי החנוכה? ynet עושה סדר בהנחיות.
מדוע יש צורך בהגבלות חדשות? ברחבי העולם מביעים מומחי הבריאות חשש מהזן החדש שהתגלה לראשונה בדרום אפריקה, ושבו הופיעו מוטציות רבות – רבות מהן בחלק במעטפת הנגיף אשר אחראי על יכולתו לחדור לתאי האדם, ושעל בסיסו פותחו החיסונים. החשש הוא שהזן החדש מידבק הרבה יותר מזנים אחרים, אך לא ברורה עדיין מידת מסוכנותו ולא ברור גם עד כמה, אם בכלל, הוא עמיד בפני החיסונים.
3 צפייה בגלריה
נוסעים בנתב"ג
נוסעים בנתב"ג
נוסעים שנחתו בנתב"ג. זן חדש, הגבלות חדשות
(צילום: AP)
מהן ההחלטות המרכזיות שהתקבלו? הוחלט לסגור את הכניסה והיציאה לרוב מדינות אפריקה, להטיל חובת בידוד ביתי לכלל השבים מחו"ל, לחייב בידוד במלוניות לשבים ממדינות אפריקה ולסגור את השמיים לזרים. בנוסף, הוחלט להחזיר באופן זמני ומוגבל את השימוש באיכוני שב"כ למאומתים בזן האומיקרון.
על מי חלה חובת הבידוד בחזרה לארץ? כל השבים מחו"ל יחויבו בבידוד עם הנחיתה בישראל, מכל מדינה בעולם.
כמה זמן יימשך הבידוד למחוסנים ולמחלימים? ישראלים שמוגדרים מחוסנים או מחלימים, לפי הגדרותיו של משרד הבריאות, יבצעו בדיקת PCR עם הנחיתה בישראל שלאחריה ייכנסו לבידוד ביתי לפחות לשלושה ימים. הם יוכלו להשתחרר מבידוד בכפוף לביצוע בדיקת PCR שנייה ביום השלישי שתוצאתה שלילית. מי שלא יבצעו את הבדיקה הנוספת ביום השלישי, יידרש להשלים בידוד מלא של 14 יום.
3 צפייה בגלריה
רוסיה מוסקבה בדיקה קורונה
רוסיה מוסקבה בדיקה קורונה
בדיקת קורונה, ארכיון. דרושות שתיים לשחרור מהבידוד הביתי
( צילום:EPA)
מה עם לא מחוסנים ומחלימים? ישראלים לא מחוסנים יבצעו בדיקת PCR עם הנחיתה בישראל, שלאחריה ייכנסו לבידוד ביתי לפחות לשבוע. הם יוכלו להשתחרר מבידוד ביתי בכפוף לביצוע בדיקת PCR שנייה ביום השביעי שתוצאתה שלילית. מי שלא יבצע את הבדיקה הנוספת ביום השביעי, יידרש להשלים בידוד מלא של 14 יום. בנוסף הוחלט על הטלת קנסות על נוחתים שלא עברו בדיקת PCR בסיום תקופת הבידוד.
מה בנוגע לזרים שירצו להיכנס לישראל? הכניסה לזרים תיסגר לשבועיים, למעט מקרים שיאושרו בוועדת חריגים.
מי יצטרך להיכנס לבידוד במלונית? ישראלים ששבו ממדינות שהוגדרו כאדומות יבצעו בדיקת PCR עם הנחיתה בישראל, שלאחריה יועברו לבידוד במלונית קורונה עד לקבלת תשובה.

איפה נמצאות מלוניות הקורונה? בינתיים מדובר בשתי מלוניות קורונה – דן פנורמה תל אביב ודן פנורמה ירושלים.
מה קורה אחרי קבלת תשובה שלילית? לאחר קבלת תשובה שלילית, יועברו המבודדים במלוניות להמשך בידוד ביתי. זאת בתנאי שיצהירו כי יעבירו את יתר תקופת הבידוד במקום שלא שוהים בו אנשים נוספים, וביום השביעי יבצעו בדיקת PCR נוספת. בכפוף לתשובה שלילית בבדיקה השנייה, הם ישוחררו מבידוד.
אילו מדינות מוגדרות כאדומות? בינתיים כוללת רשימת המדינות האדומות 50 מדינות אפריקניות – כל מדינות היבשת כולל איי סיישל, מדגסקר ומאוריציוס, ופרט למדינות צפון אפריקה (שמהן רלבנטיות לישראלים רק מרוקו ומצרים).
מהו הקנס בגין יציאה למדינה אדומה ללא אישור? הטסים למדינות אדומות ללא אישור ועדת חריגים צפויים לקנס מנהלי בגובה 5,000 שקל.
יש שינוי בתו הירוק? במסגרת הידוק התו הירוק הוחלט כי הוא יחול בכל חלל סגור שבו ישנה התאספות של 50 איש ויותר, במקום 100 ויותר כפי שהיה עד עתה.
מופעי חנוכה יתבטלו בעקבות המצב? מופעים ופעילויות בחג החנוכה ייוותרו ללא שינוי, בהתאם למתווה שאושר בשבוע שעבר, תוך הקפדה על כללי התו הירוק ויישום אכיפה מוגברת.
3 צפייה בגלריה
קירל בפסטיגל
קירל בפסטיגל
אין שינוי בהנחיות למופעים. נועה קירל בפסטיגל
(צילום: באדיבות סולן הפקות)
עד מתי התקנות השונות יהיו בתוקף? התקנות נכנסו לתוקף בחצות שבין יום ראשון לשני, מלבד חובת הבידוד במלוניות לחוזרים ממדינות אדומות, שהוקדמה בכמה שעות. תוקפן של התקנות השונות יימשך לפי שעה שבועיים, עד 7 בדצמבר.
מתי יופעל השימוש באיכוני שב"כ? לפי ההחלטה שקיבלה הממשלה, השימוש בכלי האיתור של שב"כ יופעל רק במטרה לאיתור כאלו שהיו במגע קרוב עם מאומתים בזן האומיקרון. לא יהיה שימוש בכלי הזה כדי לאכוף כללי בידוד. ההחלטה הינה זמנית, ותהיה בתוקף עד יום חמישי הקרוב.
מה ההנחיה למי שנחשף למאומת בזן החדש? כל מי שהיה במגע עם מאומת שנדבק בזן האומיקרון, או חשוד לחשיפה לווריאנט הזה, נדרש להיכנס לבידוד ביתי למשך שבוע ימים. ההנחיה הזו תקפה גם למחוסנים.
פורסם לראשונה: 22:17, 28.11.21