2 צפייה בגלריה
אסדת ''כריש'' והספינה אח''י אילת
אסדת ''כריש'' והספינה אח''י אילת
נסראללה ואסדת ''כריש''
(צילום: דובר צה''ל, AFP)
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ממשיך לשגר איומים לעבר ישראל, בניסיון למנוע ממנה להתחיל את שאיבת הגז מאסדת כריש בספטמבר הקרוב. בריאיון שהעניק אמש (יום שני) הוא איים כי לא רק האסדה הזו נמצאת תחת איום לפגיעה על ידי ארגונו - שבתחילת החודש שלח לעברה שלושה כטב"מים שיורטו על ידי צה"ל - אלא כל שדות הגז של ישראל במי הים התיכון.
"כל שדות הגז נמצאים תחת איום ולא רק כריש. אין מטרה ישראלית בים או ביבשה שלא מגיעים אליה הטילים המדויקים של חיזבאללה", איים נסראללה בריאיון לערוץ הטלוויזיה הלבנוני "אל-מיאדין", לרגל ציון 40 שנה להקמת ארגון הטרור השיעי. נסראללה הוסיף כי "אם תחל הוצאת הגז בספטמבר זו תהיה בעיה. הצבנו יעד ואנחנו הולכים אליו ללא כל היסוס". בתשובה לשאלה מה יעשה במצב שכזה, השיב כי התשובה תגיע "ביום הרלוונטי".


כשנשאל לגבי המשוואה שהציג בעניין שדה הגז הטבעי "כריש", אמר נסראללה: "ארה"ב רוצה לחפש חלופות אנרגיה לאירופה, במקום הנפט והגז המגיעים מרוסיה. לשם כך נשיא ארה"ב ביידן הגיע לאזור. הוא זקוק גם לישראל שתתרום את חלקה מעבר למה שיכולות לסייע סעודיה ואיחוד האמירויות. ישראל רואה בעצמה את ההזדמנות בשל הצורך של ארה"ב ואירופה. מה שאמרתי בנאומי האחרון שהסיפור הוא לא רק כריש אלא כל שדות הנפט והגז בחופי ישראל".
לדבריו, "ארה"ב לחצה על לבנון לקבל את ההצעה הישראלית, בעוד שישראל כבר מתכוננת להפיק גז. לבנון יכולה להשיג את כל מה שהיא רוצה - היום ולא מחר. אבל אנחנו לא התערבנו בתהליך שרטוט הגבול הימי". הוא הוסיף: "אנחנו רוצים שלבנון תוציא את הגז כי זוהי הדרך האחרונה להציל את המדינה. אנחנו לא מתאמים את הצעדים שלנו עם האחים בסוריה או באיראן או עם בעלי ברית אחרים".
הוא התייחס גם לסוגיית הכטב"מים, שארגונו כאמור שיגר כמסר מאיים שלושה מהם לעבר אסדת כריש - ואלו יורטו על ידי מטוס קרב ולראשונה גם על ידי טילי ברק של ספינת טילים אח"י אילת. "הכטב"מים שלנו יכולים לשוב מבלי שיפילו אותם, זה קרה בשנים האחרונות עשרות פעמים - שהם חצו את הגבול, צילמו וחזרו ללבנון מבלי שהופלו. האויב חשף אותם אך לא הפיל אותם", טען נסראללה.
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד בטיסה מעל אסדת הגז כריש
ראש הממשלה יאיר לפיד בטיסה מעל אסדת הגז כריש
לפיד בטיסה מעל אסדת כריש בשבוע שעבר. "פנינו לא לעימות, אבל מי שיפגע בריבונות - יגלה שעשה טעות"
(צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
כבר לפני כשבועיים התייחס נסראללה לשיגור הכטב"מים לעבר אסדת כריש, וטען כי שוגרו לשם "במטרה שטילים יפגעו בהם, כדי שמי שעובד באזורים האלה יידעו שהם אינם בטוחים". בנאומו אז איים נסראללה ואמר להגיע מעבר לכריש: "בעדה בעדה כריש". לדבריו, "מסר הכטב"מים הוא רק ההתחלה. רשמו את המשוואה הבאה - אנחנו נגיע לכריש, ולמה שמעבר לכריש, ומה שמעבר לכך. אנחנו עוקבים אחרי כל השדות, הבארות והרציפים לאורך הגבולות. אם אתם רוצים למנוע מלבנון לממש את זכותה להציל את עצמה על ידי הוצאת הנפט והגז, איש לא יוכל להוציא נפט וגז".
לפני כשבוע ערכו ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ סיור בפיקוד הצפון ובקו הגבול עם לבנון, יממה אחרי הפלת הרחפן שחצה לשטח ישראל. "מדינת ישראל ערוכה ומוכנה לפעול כנגד כל איום", אמר לפיד. "פנינו אינן לעימות אבל מי שינסה לפגוע בריבונות שלנו או באזרחי ישראל - יגלה מהר מאוד שהוא עשה טעות חמורה". השניים פגשו גם את רב-סרן א', שיירטה את הרחפן ששיגר חיזבאללה.
לדברי לפיד, "ישראל מעוניינת בלבנון כשכנה יציבה ומשגשגת שאינה מהווה פלטפורמה לטרור של חיזבאללה ושאינה כלי שרת של איראן. הפעילות של חיזבאללה מסכנת את לבנון, את אזרחיה ואת רווחתם. אין לנו עניין בהסלמה. אבל התוקפנות של חיזבאללה אינה מקובלת ועלולה להוביל את האזור כולו להסלמה מיותרת, דווקא כאשר יש הזדמנות של ממש ללבנון לפתח את משאבי האנרגיה שלה". בכך לפיד התייחס למו"מ על הגבול הימי בין לבנון לישראל, ולכטב"מים ששיגר חיזבאללה לעבר אסדת כריש שסמוכה לשטח במחלוקת.
פורסם לראשונה: 21:43, 25.07.22