"הכול התחבר לי, התקשרתי לחברה שלי עיתונאית וביקשתי ממנה לברר מה קרה. אחרי 10 דקות היא התקשרה ואמרה לי 'עדינה זה נגמר'. הרגשתי בסרט, לא ידעתי מה לעשות". כמעט 14 שנה אחרי שעו"ד יורם חכם נרצח בפיצוץ מטען חבלה שהוטמן מתחת למושב ברכבו, הגיעה בתחילת השבוע אשתו לשעבר עדינה לבית המשפט המחוזי בלוד, כדי להעיד במשפטו של הנאשם ברצח אסי אבוטבול. לבקשת ynet, בית המשפט התיר לפרסם חלקים מעדותה של האישה לשעבר.
"יורם היה בעלי בעת שנרצח למרות שהיינו בהליכי גירושין. היינו נשואים 28 שנה", סיפרה עדינה בבית המשפט כשהנאשם אבוטבול צופה בה מהכלא באמצעות מסכי וידאו. "הוא עזב את הבית באוגוסט 2005, גר בנפרד. נפרדנו בהסכמה והיחסים היו בסדר".
2 צפייה בגלריה
עדינה חכם בעדות בבית המשפט המחוזי בלוד
עדינה חכם בעדות בבית המשפט המחוזי בלוד
עדינה חכם בבית המשפט
(צילום: ניצן דרור )
בהמשך ציינה האישה לשעבר כי בשנה וחצי האחרונות לחייו של עו"ד חכם לא היה ביניהם קשר ישיר. אחר כך סיפרה עדינה מעל דוכן העדים על היכרות עם אוליגרך ששמו נאסר בפרסום, וכאן נכנה אותו "מר X". לדברי האישה לשעבר, במאי 2006 מר X יצר איתה קשר וסיפר לה על עניין אישי שלו עם חכם.
"הבנתי שביצע מעקבים, אנשים שיעקבו אחרי יורם", ציינה עדינה על שיחתה עם האוליגרך. "האיש היה מאוד לחוץ, זה קצת הדהים אותו. זה לא הסתדר עם דמות האוליגרך, הוא נשמע כמו ילד בן 12 בהיסטריה. נפגשנו בנמל תל אביב, והוא היה מתקשר אליי המון. הוא היה כמו אדם שחרב עליו עולמו. הוא עזר לי, הציע לשלם שכר טרחת עורך דין (להליך הגירושין שלה), זה אפשר לי לנהל משפט בלי לחשוב כמה יעלה כל דיון".

"הבנות אמרו 'אבא באיכילוב'"

בשלב זה עברה העדה לספר על אירועי יום הרצח, 11 ביוני 2008. "בסביבות 18:30 נסעתי הביתה, קיבלתי טלפון מחבר ילדות. הוא שאל אם הכול בסדר, אמרתי לו שכן. הוא אמר שהיה בחדשות ש'פוצצו מישהו מעולם המשפט'. הוא לא ידע לומר איך זה קשור אליי. עליתי הביתה ואני רואה בכניסה את שלוש בנותיי עומדות נסערות במבואה של הבית ושואלות 'איפה אבא?'
"יוסי הררי (לקוח של עו"ד חכם) התקשר אליי ואמר לי 'את יודעת שהאוטו של יורם התפוצץ'. אמרתי 'מה?', והוא ענה 'כן'. שאלתי אם היה באוטו? אמר לי 'כן'. שאלתי מה קרה? אמר לי 'לא יודע, אברר'. הבנות אמרו לי 'אבא באיכילוב, תיקחי אותנו'. אני על אוטומט, אבל אחת הבנות התקשרה ואז אמרה לי 'אימא, אין טעם להגיע, אז הרגשתי שזהו".
עדינה סיפרה עוד בעדותה: "התחלתי לחשוב מה עושים. אח של יורם אמר לי שהוא הולך לאבו כביר, אמרתי לבנות 'יהודה התקשר וזיהה את אבא'. הלוויה הייתה למחרת בערב, ביום ההולדת של בתי. היה קשה אבל לא הרגשתי אלמנה, הרגשתי גרושה".
2 צפייה בגלריה
עו"ד חכם והנאשם ברציחתו אסי אבוטבול
עו"ד חכם והנאשם ברציחתו אסי אבוטבול
עו"ד חכם והנאשם ברציחתו אסי אבוטבול
(צילום: מוטי קמחי)
האוליגרך מר X, כך מתברר, שלח לה מסרונים אחרי הרצח. "הוא כתב שהוא משתתף בצערי והוא מרגיש בסרט", ציינה עדינה. "הוא כתב לי 'אני יכול להבטיח לך ולומר לך בלב שלם - אין לזה קשר אליי. זה היה פרק שלא נכתב בתסריט שלי. הוא בא בהלם ותדהמה ופגע בי כמו ברק, האמת תצא לאור, תהייה חזקה'".
בנוגע לנאשם ברצח אבוטבול, סיפרה עדינה: "אחרי שיורם נרצח מיניתי מנהל עיזבון. היו מלא תביעות, מנהל העיזבון עדכן אותי ואמר לי 'את יודעת, גם אסי אבוטבול תבע את העיזבון עבור שכר טרחת עורך דין ששילם ולא קיבל תמורה'. אני חושבת שזה היה 180 אלף, התביעה נדחתה". על החקירה במשטרה אחרי הרצח סיפרה: "זה היה מאוד קשה, זה נגע במקומות רגישים ופצועים. הכול היה טרי".
מיד לאחר מכן החלה בבית המשפט החקירה הנגדית של עו"ד מירי פרידמן, שמייצגת את אבוטבול יחד עם עו"ד לאה בירק. עדינה: "באיזשהו שלב יורם אמר לי שהוא בטוח שמר X רוצה להרוג אותו, לחסל אותו. יורם היה בטוח שמר X ניפץ לו את השמשה וזה לא סתם מעשה קונדס. הררי עדכן את יורם שהוציאו עליו חוזה, ואמר שבכלא יש שמועה שהוציאו עליו חוזה. יורם הציג את מר X כאוליגרך שמחסל אנשים".
נציגת התביעה מטעם פרקליטות מחוז תל אביב ציינה בדיון כי הררי אינו עד במשפט ומכחיש את תוכן הדברים בכל מה שקשור לאמיתותם. גם הנאשם ברצח אבוטבול מכחיש את המיוחס לו. מר X וגם הררי אינם חשודים בדבר.

עו"ד חכם ייצג את אבוטבול ב-2008 במסגרת הליך פלילי שבו הואשם כראש ארגון פשיעה, בזמן שהלקוח שהה במעצר עד תום משפטו. ב-16 במרץ באותה שנה, סבר אבוטבול שעורך דינו ויתר על חקירתו של עד תביעה במשפטו ופיטר את הסנגור בשיחת טלפון מהכלא. למחרת, השניים כביכול יישרו את ההדורים ובעקבות כך חכם חזר לייצג את אבוטבול.
עו"ד מירי פרידמןעו"ד מירי פרידמןצילום: מוטי קמחי
לאה בירק עו"ד לאה בירק צילום: רפאל מזרחי
לפי כתב האישום שהוגש נגדו, ראש ארגון הפשיעה החליט לחסל את חכם. נטען כי אבוטבול "לא היה שבע רצון מהישגיו של עו"ד חכם במשא ומתן שניהל הסנגור לסיום התיק בהסדר טיעון". בנוסף, ראש ארגון הפשיעה לא היה שבע רצון מניהול ההגנה של סנגורו. נטען כי אבוטבול קשר עם גורמים לא ידועים לגרום למותו של הסנגור, באמצעות מסרים מהכלא.
ב-10 ביוני 2008 הוצמד כאמור מטען חבלה מאולתר לרצפת רכבו של עו"ד חכם. למחרת, עת נהג עו"ד חכם ברכבו בשעות הערב ויצא מחניון בניין משרדו לרחוב יגאל אלון בתל אביב, הופעל מטען החבלה וגרם לפיצוץ והוא נהרג.