דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אישר הערב (שני) בריאיון ל"ניו יורק טיימס" כי צה"ל "החל בשלב חדש ופחות אינטנסיבי בלחימה". לדבריו, הצבא כבר החל את המעבר לשלב החדש, שכולל פחות כוחות קרקעיים ותקיפות אוויריות. "המלחמה שינתה שלב, אבל המעבר לא ילווה בטקס או בהצהרות דרמטיות", אמר הגרי.
2 צפייה בגלריה
דובר צה"ל דניאל הגרי
דובר צה"ל דניאל הגרי
דובר צה"ל דניאל הגרי. עוצמת הפעילות בצפון הרצועה יורדת
(צילום: דבור צה"ל)
השלב החדש המדובר, שכונה גם "שלב ג'", החל דה-פקטו בצפון הרצועה. השלב הזה מתאפיין בפשיטות חטיבתיות מוגבלות של יום עד כיממה על יעדי חמאס, אחרי שהצבא הכריז כי חמאס כמערכת צבאית פורק בצפון הרצועה - וגדודיו הוכרעו. הגרי אמר ל"ניו יורק טיימס" כי עוצמת הפעילות בצפון הרצועה יורדת - והצבא עובר לפשיטות ממוקדות יותר. הגרי הבהיר כי צה"ל יתמקד במעוזים הדרומיים של חמאס ובמרכז הרצועה - בין השאר בחאן יונס ובדיר אל-בלח.
הגרי נשאל בריאיון גם על הדיון הצפוי בבית הדין לצדק בהאג בסוף השבוע. הוא דחה את טענות דרום אפריקה, שלפיהן ישראל מבצעת ברצועת עזה רצח עם - וקבע כי ישראל נקטה כל אמצעי זהירות כדי להימנע מהרג אזרחים, ואף מנסה להגדיל את הסיוע ההומניטרי שעובר לרצועה. חמאס, לדבריו, סיכן אזרחים באמצעות הטמעת התשתית הצבאית שלו באזורים אזרחיים. הגרי קרא לבית הדין להתמקד באיך החלה מלחמת 7 באוקטובר - ולא בטענות לרצח עם. "אנחנו היינו אלה שנטבחו", אמר.
הכותרת
ציר הדמים שישראל רוצה לחזור לשלוט בו
18:39
2 צפייה בגלריה
תיעוד מחיסול חוליית המחבלים שזוהו על ידי לוחמי יחידת מגלן וחוסלו על ידי כלי טיס של חיל האוויר ורכב בו איתרו לוחמי כפיר אמצעי לחימה
תיעוד מחיסול חוליית המחבלים שזוהו על ידי לוחמי יחידת מגלן וחוסלו על ידי כלי טיס של חיל האוויר ורכב בו איתרו לוחמי כפיר אמצעי לחימה
לוחמי צה"ל ברצועה. הפעילות האינטנסיבית יותר בחאן יונס ובמרכז הרצועה תימשך
(צילום: דובר צה"ל)
שר הביטחון יואב גלנט אמר בריאיון שהתפרסם הבוקר בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי צה"ל יעבור בקרוב מ"שלב התמרון האינטנסיבי" ל"סוגים שונים של מבצעים מיוחדים" במלחמה בעזה. גלנט אמר כי השלב הזה ייקח זמן ארוך יותר, והדגיש שישראל לא תשאיר מאחור את מטרותיה - ובהן השמדת חמאס, שחרור החטופים ומיטוט היכולות השלטוניות של ארגון הטרור ברצועת עזה. הוא אותת מנגד כי הלחימה בחאן יונס נמשכת, למרות מספר האזרחים הגדול שנמצא בדרום הרצועה. "אנחנו צריכים לקחת בחשבון את המספר העצום של האזרחים", אמר - והוסיף כי צה"ל נאלץ להתאים את הטקטיקה שלו בעקבות כך. "זה ייקח קצת זמן, אבל לא נוותר".
הערב יגיע לישראל מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. ארה"ב רצתה שישראל תודיע רשמית על מעבר לשלב ג', הפחות עצים, מתוך אמונה שהודעה פומבית כזו תאפשר להביא לרגיעה גם בצפון. להערכת האמריקנים, הודעה ישראלית פומבית בנושא תוכל להקל על נסראללה "לרדת מהעץ" ולמתן את האש בצפון, מה שיקל על היוזמה של השליח הנשיאותי עמוס הוכשטיין, שביקר בישראל בסוף השבוע, להגיע להסדר מדיני עם חיזבאללה.
האמונה וההערכות הללו נשמעו לפני חיסולו היום של בכיר כוח רדואן וויסאם טוויל, שלפי הדיווחים נהרג בתקיפת כטב"ם ישראלי בעיירה חירבת סלם בדרום לבנון.