בית משפט באלג'יריה גזר היום (ה') עונשי מוות על 49 בני אדם שהורשעו ברצח של אמן בן 38, שהואשם לשווא באחריות לשריפות היער הקטלניות שהשתוללו אשתקד במדינה הצפון אפריקנית.
90 בני אדם נספו בשריפות באלג'יריה באוגוסט 2021, בעיצומו של גל חום היסטורי. השריפות החריבו כפרים ועיירות. הרשויות טענו כי השריפות הן תוצאה של הצתה - אך לא סיפקו פרטים נוספים.
4 צפייה בגלריה
אלג'יריה שריפות אסון
אלג'יריה שריפות אסון
(צילום: רויטרס)
הנרצח הוא ג'מאל בן איסמאעיל, זמר וצייר אלג'יראי. בזמן השריפות ג'מאל כתב ברשתות החברתיות שהוא יגיע למוקד השריפות, אזור קביליה שבפרברי אלג'יר, ויסייע לכבות את האש. בן איסמאעיל סיפר שבכוונתו לצאת מביתו ולעבור מרחק של יותר מ-200 ק"מ כדי "לתת יד לחברים שלנו".
מעט אחרי שג'מאל הגיע לאזור, המקומיים החלו להאשים אותו לשווא בהצתה. כשהבין שהוא מוגדר כחשוד הלך לתחנת המשטרה המקומית ו"הסגיר את עצמו". עשרות גברים זועמים, שהיו משוכנעים שהוא אכן גרם לשריפות הקטלניות, חטפו אותו מניידת המשטרה. הם היכו את ג'מאל והציתו אותו בעודו בחיים. לאחר מכן לקחו את גופתו לכיכר באחד הכפרים המקומיים.
הלינץ' בג'מאל בן איסמאעיל זעזע את אלג'יריה. אביו של ג'מאל זכה לאהדה רבה במדינה הצפון אפריקנית אחרי שקרא לרגיעה ולאחווה בין האלג'יראים, למרות הרצח המזעזע של בנו.
4 צפייה בגלריה
אלג'יריה עונשי מוות למבצעי לינץ' בגבר שהואשם לשווא בהצתת שריפות
אלג'יריה עונשי מוות למבצעי לינץ' בגבר שהואשם לשווא בהצתת שריפות
התנדב לכבות את האש - ונרצח בלינץ'. ג'מאל בן איסמאעיל
בנוסף לעונשי המוות נידונו עוד 37 נאשמים למאסר של שנתיים עד עשר שנים. עוד 17 נאשמים זוכו.
ברוב המכריע של המקרים אלג'יריה נוטה להמיר את עונשי המוות שנגזרים על הנאשמים למאסרי עולם. הפעם האחרונה שבה נאשם הוצא להורג הייתה ב-1993, כשכוחות הביטחון של המדינה התמודדו מול מורדים איסלאמיסטים במלחמת אזרחים שבה נהרגו מאות אלפי בני אדם.
אזור קביליה, שנחשב למוקד המרד האיסלאמיסטי בשנות ה-90, נשאר עד היום אזור טעון מבחינה פוליטית. תושבי האזור, הקבילים, דורשים ייצוג משמעותי יותר לתרבותם ולשפתם.