אחרי כמה שעות שבמהלכן כ-300 צעירים ערבים התפרעו הבוקר (שישי) באזור מסגד אל-אקצא מיד לאחר תפילת פג'ר בהר הבית, במשטרת מחוז ירושלים ציינו כי תפילת הצהריים שבה השתתפו יותר כ-80 אלף מוסלמים עברה בשקט. "עבדנו כמו מנתח כירורגי והגענו רק למי שהתפרע", אמר ל-ynet בכיר במחוז ירושלים בעקבות הפרות הסדר הבוקר שכללו בין היתר יידויי אבנים, ירי זיקוקים והנפת דגלי חמאס.
בתפילת הבוקר השתתפו כ-20 אלף בני אדם. כמה מאותם מאות מתפרעים התקרבו לעבר גשר המוגרבים ולרחבת הכותל המערבי. בשלב מסוים הושלכה אבן גם לרחבת הכותל. לא היו נפגעים. שני מתפרעים נעצרו.
6 צפייה בגלריה
מתפללים מוסלמים בהר הבית
מתפללים מוסלמים בהר הבית
תפילת הצהריים בהר הבית
6 צפייה בגלריה
התפרעויות פלסטינים בהר הבית
התפרעויות פלסטינים בהר הבית
ההתפרעויות בתפילת הבוקר בהר הבית
(צילום: דובר רה''מ)
הבכיר במחוז ירושלים סיפר כי הופתע לראות שכמה מהמתפללים המוסלמים ניסו למנוע מהצעירים להפר את הסדר. "אני משרת במשטרה 22 שנה. זו הפעם הראשונה שאני רואה רוב של אנשים נורמטיביים שנעמדים בגופם מול אותם פורעים, מנסים להדוף אותם ואומרים לי 'כל הכבוד לכם'".
על העימותים הבוקר אמר הבכיר: "נכנסנו לשטח הר הבית עם כ-50 שוטרי יס"מ. השליכו עלינו מכול הבא ליד, ניסו לפגוע בחיינו. הגענו רק למי שהתפרע, כל זה תחת האפשרות שהשוטרים שלי ייפגעו מסלע לפנים או מירי זיקוק בכינון ישיר. זו אומנות ולשם כך אנחנו נערכים".
אחרי ארבעה שבועות של אירועים אלימים במהלך ימי צום הרמדאן, שחזר הבכיר במשטרה את ההתמודדות מול הפרות הסדר ההמוניות. "כל מחוז ירושלים, בהובלה של מפקד המחוז, הבינו ומבינים את גודל השעה ואת האחריות. יש לנו מטרה לאפשר לכולם, לא משנה מי, לקיים את התפילות שלהם ואת החגים שלהם".

"מטפלים באלה שמחללים את המסגד"

הבכיר ציין כי דווקא בשבוע האחרון, אזור הר הבית היה רגוע ובמשטרה הצליחו לשמור על חופש הפולחן. "בסוף היום אין ספק מי הם אותם אלה שפוגעים ומחללים את המסגד. בהם אנחנו מטפלים, יודעים להגיע גם לבתים שלהם. כל השוטרים מכוונים עם כל האמצעים לשתי מטרות: לממש את חופש הפולחן ולטפל בהפרות הסדר באופן נחוש".
אחד המתפללים בבוקר סיפר: "נכנסנו למסגד בשעה 03:30 לפנות בוקר, האווירה הייתה מאוד יפה. לאחר תפילת השחר (פג'ר), התאספו תוך פחות מדקה על המדרגות כמה צעירים רעולי פנים, בהם ילדים, והם ירו זיקוקים. הם נשארו 10 דקות על המדרגות ואז הלכו לכיוון השוטרים. אלה הם הצעירים של אל-אקצא, ומהמבטא שלהם מבינים שהם תושבי ירושלים.
"לאחר מכן המשטרה נכנסה, כפי שציפו כולם, ולאחר כמה רגעים כבר לא ראינו אף אחד מרעולי הפנים. כאילו בלעה אותם האדמה. רק אלוהים יודע לאן הם הלכו. לפני חודש עשו מהם גיבורים, בושה לקשור בין המתפללים למספר נערים עלובים שאיש אינו יודע מי הם".
6 צפייה בגלריה
השפעות סרטוני התפרעויות פלסטינים בהר הבית בערבית
השפעות סרטוני התפרעויות פלסטינים בהר הבית בערבית
"ככה מתייחסים למקום השלישי בקדושתו לאיסלאם?". משחקים בכיסא גלגלים בהר הבית
(צילום: מערך ההסברה הלאומי)
לקראת סיום הרמדאן, במשטרה כבר מביטים ליעד הבא הנפיץ בשבוע הבא: יום העצמאות ה-74 של ישראל ובמקביל ציון יום הנכבה מצד הפלסטינים. במחוז ירושלים לא שוללים אפשרות להתפרעויות. "ירושלים על ראש שמחתנו. אנחנו תמיד נשמור על דריכות מבצעית למרות סיום חודש הרמדאן. זה לא קשור באיזו תקופה אנחנו נמצאים".
שלל הפרות הסדר האלימות ברחבי ירושלים הובילו להגשת 18 כתבי אישום בחודש האחרון בגין התפרעויות שהתרחשו בשער שכם, בהר הבית ובעיר העתיקה בבירה. כל כתב אישום שהגישה פרקליטות מחוז ירושלים כולל כמה מעורבים ולכן בסך הכול הוגשו כתבי אישום נגד עשרות צעירים ממזרח העיר.
רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים שמואל רבינוביץ' גינה את ההתפרעויות לאחר תפילת הבוקר בהר הבית. "יש לגנות אלימות מכל סוג שהיא, קל וחומר במקום קדוש. כך לא נראית תפילה ובוודאי לא אנשים שמאמינים באלוקים, אשר פוגעים במתפללים אחרים וזורקים אבנים על אנשים תמימים".

במקביל, מערך ההסברה הלאומי במשרד ראש הממשלה פרסם שורת סרטונים שתיעדו התפרעויות של ערבים בהר הבית. בישראל מבחינים שהנרטיב שלפיו המתפרעים מונעים מהציבור המוסלמי הרחב תפילות על ההר, מחלחל אצל מתפללים רבים. כפי שציין הבכיר במשטרת מחוז ירושלים, ניכר כי בימים האחרונים כמה מהמתפללים המוסלמים התעמתו עם פורעים.
אחד הסרטונים שהפיץ מערך ההסברה מלווה במוזיקה דרמטית ובו נראים מתפללים מחללים את קדושת הר הבית. "מסגד אל-אקצא הוא המקום השלישי הכי קדוש לאיסלאם", צוין בתחילת הסרטון. אחר כך נראים כמה ערבים משחקים כדורגל בתוך המסגד, אחרת קופצת על דילגית ושניים מתאמנים באיגרוף. "זה לא מגרש כדורגל וגם לא פארק או מגרש משחקים ציבורי וזה לא מכון כושר", נאמר בסרטון.
6 צפייה בגלריה
השפעות סרטוני התפרעויות פלסטינים בהר הבית בערבית
השפעות סרטוני התפרעויות פלסטינים בהר הבית בערבית
אימון איגרוף בהר הבית
(צילום: מערך ההסברה הלאומי)
בהמשך הסרטון נראים כמה צעירים ערבים משחקים בכיסא גלגלים. הכיתוב המצורף: "זה בטוח לא מקום שבו כיסאות הגלגלים של נכים נגנבים בשביל לייצר מהומות והתפרעויות. מסגד אל-אקצא אמור להיות מקום רק בשביל פולחן ולהערצה. המתפרעים הפלסטינים לא יהיו מורשים להרוס ולהפר את הקודש של המקום. תפיצו בעולם כדי שאנשים יוכלו לראות כיצד המתפרעים הפלסטינים מתייחסים למקום השלישי הכי קדוש לאיסלאם".
בסרטון אחר שהפיץ אופיר גנדלמן, דובר ראש הממשלה בשפה הערבית, נראים מתפללים מוסלמים מתעמתים עם עשרות בריונים פלסטינים שהתפרעו וממש מרחיקים אותם.