עימותים פרצו הבוקר (שישי) בין מתפרעים לבין כוחות המשטרה בהר הבית. אחרי תפילת הבוקר, הניפו רעולי פנים דגלי חמאס, יידו אבנים וירו זיקוקים. המתפרעים קראו "נקריב את חיינו למען אל-אקצא", ופוזרו על ידי כוחות המשטרה. שני חשודים נעצרו, אחרי שאחד מהם תועד כשהוא מיידה אבנים והשני הסית את ההמון. מהמשטרה נמסר כי צפויים מעצרים נוספים. העימותים נרגעו כבר בשעות הבוקר המוקדמות.
לפי המשטרה, בעימותים השתתפו מאות מתפרעים, חלקם רעולי פנים, שהחלו ביידוי אבנים וירי זיקוקים לכיוון גב הכותל המערבי. המשטרה מסרה כי אחת האבנים ככל הנראה הגיעה לרחבת הכותל המערבי, והוסיפה: "לאחר שמפרי הסדר המשיכו בידוי אבנים ממושך, כוחות המשטרה בפיקודו של מפקד מחוז ירושלים נאלצו להיכנס לשטח הר הבית, ולהשתמש באמצעים לפיזור הפרות הסדר על מנת להדוף אותם לאחור. פעילות המשטרה נמשכת".
6 צפייה בגלריה
ההערכה: יותר מ-100 אלף פלסטינים יתפללו באל-אקצא היום. הר הבית, הבוקר
ההערכה: יותר מ-100 אלף פלסטינים יתפללו באל-אקצא היום. הר הבית, הבוקר
ההערכה: יותר מ-100 אלף פלסטינים יתפללו באל-אקצא היום. הר הבית, הבוקר
6 צפייה בגלריה
אבן שזרקו בכותל
אבן שזרקו בכותל
אבן בכותל המערבי
(צילום: עובדיה טובול, טוויטר)
קרוב ל-3,000 שוטרים נמצאים בעיר העתיקה של ירושלים וסביב ההר לקראת תפילת יום השישי האחרון של הרמדאן שתתקיים בצהריים, ובה צפויים לפי ההערכות להשתתף יותר מ-100 אלף מתפללים מוסלמים. המשטרה הוסיפה כי גם הבוקר, כפי שהיה לאורך כל השבועות האחרונים, "מופץ מידע כוזב ופרסומים כוזבים ברשתות החברתיות בערבית באשר לנעשה בשטח הר הבית, זאת בניסיון מכוון להטעות את הציבור, להסיתו ולהתסיסו".
בינתיים, ובניסיון להרגיע את הרוחות לקראת תפילות יום השישי האחרון של הרמדאן, יו"ר רע"מ מנסור עבאס נועד עם מלך ירדן עבדאללה בעמאן.
אתמול נעצרו שני נערים בני 12 ו-13 ממזרח ירושלים בחשד שיידו אבנים מהר הבית לכיוון הדרך המובילה אל הכותל המערבי. השניים הועברו להמשך חקירה של כוח משימה מיוחד שהוקם במחוז ירושלים. באירוע אחר, פלסטינית שעקבה אחרי עובר אורח תקפה אותו ונעצרה לחקירה.
6 צפייה בגלריה
גנרל חוסיין סלאמי מפקד משמרות המהפכה של איראן
גנרל חוסיין סלאמי מפקד משמרות המהפכה של איראן
"נשאנו את דגל הג'יהאד ותמכנו בעם הפלסטיני". מפקד משמרות המהפכה
(צילום: AP)
בינתיים, מפקד משמרות המהפכה של איראן, חוסיין סלאמי, הכין נאום מוקלט לקראת "יום אל-קודס העולמי" שמציינים השיעים באיראן יחד עם המיליציות הנאמנות לה. בנאום לתושבי רצועת עזה, הוא ניסה להתסיס את התושבים נגד ישראל למרות הרגיעה בימים האחרונים ופתיחתו מחדש של מעבר ארז עבור אלפי פועלים פלסטינים.
"יום אל-קודס העולמי איחד את האומה המוסלמית סביב הסוגיה הפלסטינית", אמר סלאמי בנאום שבעזה דאגו להבליט את השידור הראשון מסוגו מטעם מפקד משמרות המהפכה. "כוח קודס הקריב שהידים במסגרת ההגנה על פלסטין, והאירועים האחרונים המחישו את הברוטליות של ישראל ואת כוחה של ההתנגדות".
מפקד משמרות המהפכה טען כי "הסכמי ההסדרה הם מזימה שנועדה לעכב את הג'יהאד ולהחליש את כוחות ההתנגדות, בעוד העם הפלסטיני הבין שהדרך להשיג את מטרותיו היא דרך הג'יהאד בלבד". הוא בירך את המחבל מדיזנגוף, רעד חאזם, שלדבריו "הצליח לחצות לבדו את המגבלות הביטחוניות באומץ ובנחישות - ואיים על ביטחון הציונים. הפיגוע שלו הוכיח מחדש שהישות הזאת חלשה יותר מקורי עכביש".
6 צפייה בגלריה
שריפת דגלי ארה"ב וישראל במסגרת אירועי יום אל קודס בקראצ'י, פקיסטן
שריפת דגלי ארה"ב וישראל במסגרת אירועי יום אל קודס בקראצ'י, פקיסטן
בעיר קראצ'י בפקיסטן כבר החלו במופעי השנאה לרגל יום ירושלים. שריפת דגלי ישראל וארה"ב
(צילום: EPA)
סלאמי ציין כי "מערכת 'חרב ירושלים' (השם הפלסטיני למבצע שומר החומות) הוכיחה שישנה חרב אמיתית שאפילו כיפת ברזל לא יכולה ליירט. מערכת הביטחון בישראל מבינה את נקודות החולשה שלה יותר מתמיד. ישראל מתמודדת עם אתגרים כלכליים, חברתיים, פוליטיים, ביטחוניים ומודיעיניים. הקריסה שלה קרובה ומוחלטת", והמשיך לקשור בין איראן לפלסטינים: "נשאנו את דגל הג'יהאד ותמכנו בעם הפלסטיני".
שלשום, בעקבות חשש במערכת הביטחונית והמדינית מפני הסלמה בימי התלכדות המועדים המוסלמיים והיהודיים, כינס ראש הממשלה נפתלי בנט דיון ביטחוני כדי להיערך לתרחישים אפשריים של הסלמה לקראת חג עיד אל-פיטר, יום ירושלים שמציינים האיראנים והמועדים הישראליים - יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ויום העצמאות. בדיון השתתפו השרים הבכירים - שר החוץ יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון הפנים עמר בר-לב, ומערכת הביטחון הציגו בו את ההיערכות בגזרות השונות. ככל הידוע לא התקבלה החלטה בדיון, אבל כן עלו התלבטויות טקטיות הנוגעות לפריסת הכוחות במועדים הנפיצים.
בכירים במשרד לביטחון הפנים מתחו שלשום ביקורת על כך שבשב"כ לא היו ערוכים מספיק להתפרעויות באל-אקצא, ואמרו כי "עד כה יש פער בין איסוף המודיעין להתפרעויות בהר". לדבריהם, "המשטרה נאלצת לפעול באפלה מודיעינית ובתגובה לאירועים רק כשהם מתפרצים".
בשיחה עם ynet טענו הבכירים כי "בזמן שבמשטרה מסמנים כבר למעלה משנה את ואדי ערה כמקום שממנו יוצאים הקיצוניים תוך קריאות הסתה ברשתות החברתיות, בשב"כ לא מצליחים להביא מודיעין מקדים להתארגנויות ולכוונות של אזרחים ערבים להפר את הסדר".
גורם במשרד אמר כי "האחריות היא של שב"כ, שמבין שהוא חייב לשפר את יכולותיו באיסוף מודיעין, כך שישמש את מערכת הביטחון בדגש על משטרת ישראל. מודיעין איכותי יאפשר למשטרה ולצה"ל להיערך בצורה טובה יותר, לבצע מעצרי מנע, להסיר תכנים מסיתים מהרשת ולפרק התארגנויות בטרם מגיעים הפורעים להר הבית".

הצירים החסומים

על רקע ההיערכות של כוחות הביטחון ברחבי ירושלים, נחסמו לתנועה עד לשעה 16:30 היום הצירים הבאים: סולטאן סולימאן, ואדי ג'וז, דרך יריחו, שמואל בן עדיה, כביש העופל, דרך שכם, סלאח א-דין, מעלות עיר דוד, ואן פאסן ונעמי קיס.
במקביל ייחסמו עד לשעות אחר הצהריים לתנועת כלי רכב בהתאם לצורך הצירים הבאים: שדרות בר-לב מצומת המטה הארצי לכיוון דרום העיר, דרך חברון מרחוב מרים החשמונאית לכיוון צפון העיר, רחוב הצנחנים, רחוב חיל ההנדסה ומנהרת צה"ל.
עינב חלבי השתתפה בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 00:04, 29.04.22