מי שצפוי להתמנות לראש הממשלה עם פיזור הכנסת, שר החוץ יאיר לפיד, נאם הבוקר (רביעי) בכנס אלי הורוביץ לכלכלה וחברה בירושלים. לפיד נשמע כמי שפותח את קמפיין הבחירות של מפלגתו, פחות משעה לפני פתיחת הדיונים על פיזור הכנסת במליאה. "האיש הכי חזק, האיום באופוזיציה, הוא בן גביר - ולא ביבי", אמר לפיד. "נתניהו יודע שהוא לא יכול לבטל את המשפט שלו ולכן הוא תלוי בבן גביר". ynet העביר את דבריו בשידור ישיר.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד  בכנס אלי הורוביץ
יאיר לפיד  בכנס אלי הורוביץ
לפיד בכנס, הבוקר. "האיש הכי חזק הוא בן גביר"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בפתח דבריו, כאמור, השמיע לפיד דברים שנראים כמו מסרי מפלגתו לקראת קמפיין הבחירות שייפתח עם פיזור הכנסת - והתמקד בשיח על קיצונים מול מתונים. "הקיצונים מתקרבנים במקום לעבוד. האיש הכי חזק, האיום באופוזיציה, הוא בן גביר - ולא ביבי", אמר לפיד. "המסר שלו אלים - רק לאומנות גזענית. נתניהו יודע שהוא לא יכול לבטל את המשפט שלו ולכן הוא תלוי בבן גביר. זה לא כל הליכוד כמובן. הקמפיין של הקיצונים אומר שנדרוס את כולם, נרסק את הכנסת וניפטר מכל הזכויות".
לטענת לפיד, "הם שונאים להט"בים, שונאים ערבים. הישראלים בחרו בטוב משותף וזו לא בחירה קלה, זה אמור להיות קשה. צריך לא מעט כוח כדי לאזן פחדים. ממשלת השינוי היא הכול חוץ מניסוי. הקיצונים חושבים שאם הם צועקים חזק יותר הם ניצחו, הם טועים".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד  בכנס אלי הורוביץ
יאיר לפיד  בכנס אלי הורוביץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"מקרון שוב ניצח בצרפת. לפני שביידן ניצח את טראמפ האשימו אותו שהוא מתון מדי. המתונים מנצחים, הקיצונים לא יודעים לנהל את המדינה. הם כשלו בכך, כי שנאה היא תוכנית עבודה גרועה מאוד. הממשלה שלנו היא החלטה על סדר עדיפויות ישראלי חדש. התפקיד שלנו הוא לגרום למי שחושב אחרת - לעבוד יחד. לנהל מדינה זה עניין רציני, זו מלאכת השלטון - לקחת אחריות. להבין שלא הכול זה מה שאתה רוצה. אחרי שנים אנחנו צריכים להיאבק ביוקר המחיה".
עוד הוא אמר: "הסיפור הישראלי הגדול הוא הסיפור של רסיסים שמתלכדים. מגלים שרק ביחד, אין דבר שלא נוכל להגיע אליו. אנחנו צריכים לחזור לרעיון של אחדות ישראלית ועל זה נבנה את המדינה. והצעד הראשון הוא לנצח בבחירות. רק ביחד ננצח".
לפיד, שחושש מניסיון של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו להקים ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית, פועל לפיזור הכנסת במהירות. שאיפת לפיד היא להעביר את החוק היום בקריאה טרומית וראשונה, ובשבוע הבא - לכל המאוחר ביום רביעי - להשלים את החקיקה בקריאה שנייה ושלישית. מרגע שהחוק יאושר, תוך 24 שעות יתקיים טקס החילופים ולפיד ייכנס ללשכת ראש הממשלה. לפי הערכות החילופים יתרחשו באמצע השבוע הבא, לכל המאוחר ביום חמישי.
3 צפייה בגלריה
גנץ בכנס אלי הורוביץ
גנץ בכנס אלי הורוביץ
גנץ. "בלי מאמץ לחיזוק הנגב והגליל - נאמץ את תוכנית החלוקה דה-פקטו"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפיד מתכוון להיכנס ללשכת ראש הממשלה עם הכוורת הנאמנה שלו, ושואף להיכנס מיד למעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. אולם, לא בטוח שהשב"כ ייתן אור ירוק ללפיד להיכנס למעון בבלפור. בשב"כ היו רוצים לראות את המעון בירושלים עובר שיפוץ יסודי והתאמות ביטחוניות, ושם נערכים לתגבר את האבטחה על לפיד מיד לאחר האישור בקריאה שלישית של פיזור הכנסת והפיכתו של לפיד לראש הממשלה ה-14 של ישראל. בסביבת לפיד אישרו שבלשכה בוחנים את סוגיית הכניסה לבלפור.
מוקדם יותר השתתף בכנס שר הביטחון בני גנץ. הוא מנה כמה אתגרים שהוא רואה כאסטרטגיים עבור מדינת ישראל. "אין ספק שאנחנו בתחרות אסטרטגית עם איראן בכל הממדים. צריך לשמר לעצמנו את חופש הפעולה בנושא הזה. איראן תחת המשטר הזה תמשיך להוות אתגר לעולם ולישראל", אמר גנץ. "הסדרת הצורך ביחסינו מול הפלסטינים - אני מאמין במציאות של שתי ישויות שבה מדינת ישראל שומרת על עליונותה הביטחונית במרחב וכל אחד עובד בניהול של עצמו".
הוא הוסיף כי גם שמירה על יחסי ישראל עם ארה"ב נחשבת אתגר מבחינתו, וכך גם חיזוק המשילות. "מרחפת עננה כבדה משני חבלי ארץ מרכזיים - בנגב ובגליל. משם תבוא הבשורה לטובה לרעה. מדינת ישראל מקבלת את תוכנית החלוקה אבל במלחמת השחרור מוחקת אותה דה פקטו. אם ישראל לא תעשה מאמץ אסטרטגי מתמשך לחיזוק הנגב והגליל, היא מאמצת את תוכנית החלוקה דה פקטו", אמר גנץ.