סגנית נשיא ארצות הברית הדגישה בנאומה בטקס בשגרירות ישראל בוושינגטון את חשיבות השמירה על מערכת משפט עצמאית - ושר החוץ ענה לה בחריפות והעריך כי היא "לא תדע להגיד מה מפריע לה ברפורמה".
בריאיון ל"כאן ב'", נשאל שר החוץ אלי כהן על דברי קמלה האריס בטקס לציון 75 שנות עצמאות, ואמר: "אני עונה לה את הדבר הבא - גם אני תומך במערכת משפט עצמאית וחזקה, אבל לא כל יכולה. גם לשופטים בארצות הברית אין זכות וטו על מי יחליף אותם. נדרשת רפורמה משפטית שתחזק את אמון הציבור, לשם אנחנו חותרים. אני אגב רוצה לומר שהעקרונות שלי הם אלה - הקואליציה לבדה לא צריכה למנות את השופטים, מצד שני לשופטים לא צריכה להיות זכות וטו. אני חושב שאנחנו והאמריקנים רואים את הדברים עין בעין".
3 צפייה בגלריה
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בטקס לציון 75 שנים לישראל
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בטקס לציון 75 שנים לישראל
סגנית הנשיא האריס, הלילה בוושינגטון
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בטקס לציון 75 שנים לישראל
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בטקס לציון 75 שנים לישראל
האריס נואמת בטקס בשגרירות ישראל
(צילום: AFP)

"אני יכול לומר לך שאם תשאל אותה מה מפריע לה ברפורמה היא לא תדע להגיד לך מה מפריע לה", תקף כהן את סגניתו של הנשיא ג'ו ביידן. "אני ביקרתי בכמה מקומות ושמעתי הערות. שאלתי אותם: 'מה בדיוק מפריע לכם?' ואף אחד לא ידע להגיד לי. אני לא יודע אם היא קראה את החוק או לא - ההערכה שלי היא שלא".
בהמשך כהן פרסם הבהרה, ובחשבון הטוויטר שלו כתב בעברית ובאנגלית: "יש לי הערכה רבה לבעלת בריתנו ארה"ב ולסגנית הנשיא האריס, ידידה גדולה של ישראל. הרפורמה המשפטית היא נושא פנים ישראלי הנמצא בתהליך גיבוש והידברות, מדינת ישראל תמשיך להיות דמוקרטית וליברלית כפי שתמיד הייתה".
שגריר ארה"ב בישראל תום ניידס התייחס לדברים שאמר השר כהן מוקדם יותר, ואמר ל-ynet: "סגנית הנשיא האריס היא ידידה נפלאה של ישראל ושל העם היהודי. היא אמרה את אותו הדבר שאני אמרתי בעצמי 100 פעמים".
בריאיון לאולפן ynet אמרה סגנית שר האוצר מיכל וולדיגר: "אני הייתי בארצות הברית, חזרתי ביום ראשון. מצאתי הרבה אהבה ואהדה לישראל. בארצות הברית הפוליטיקאים ממנים את השופטים, אנחנו רחוקים מהם בדרך הבחירה".
בנאומה אמרה סגנית הנשיא האריס כי "ממשל ביידן ימשיך להגן על הערכים שמהווים את הבסיס ליחסים בין ארצות הברית לישראל, שכוללים את חיזוק הדמוקרטיה שבנויה על מוסדות חזקים, מנגנוני איזונים ובלמים - וגם על מערכת משפט עצמאית". היא זכתה לתשואות כשאמרה דברים אלו. נשיא ארה"ב ביידן עדיין לא הזמין לבית הלבן את ראש הממשלה בנימין נתניהו מאז ניצחונו בבחירות בסוף השנה שעברה.

3 צפייה בגלריה
ח"כ שמחה רוטמן בטקס בשגרירות ישראל בוושינגטון
ח"כ שמחה רוטמן בטקס בשגרירות ישראל בוושינגטון
רוטמן בטקס
(צילום: UnXeptable)
לטקס בוושינגטון הגיע גם ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), יו"ר ועדת החוקה ואחד ממובילי המהפכה המשפטית, אף שלא היה ברשימת המוזמנים ולא עדכן את השגרירות על הגעתו לוושינגטון. במהלך הטקס פנתה אליו אישה ואמרה לו: "לא ניתן לך להרוס את החיים שלנו גם פה. נכון אמרו לך לא לבוא? אז למה?".
משגרירות ישראל בוושינגטון נמסר לאחר הטקס כי "משרד החוץ עדכן אותנו שחבר הכנסת רוטמן יהיה בעיר ופנה אליהם בבקשה להיות מוזמן, ואנו הונחינו על ידי משרד החוץ להזמין אותו. זו לא יוזמה שלנו להזמין אותו. למדנו על זה ברגע האחרון. אי אפשר לצפות מאיתנו להחרים נבחר ציבור ישראלי באירוע רשמי של יום העצמאות של מדינת ישראל".