מסר נוסף מהבית הלבן לממשלת נתניהו בנוגע למהפכה המשפטית - ועימות נוסף בין אחד ממוביליה למתנגדים לה: סגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס התייחסה הלילה (בין שלישי לרביעי) למהפכה המשפטית שמנסה לקדם הקואליציה, ואמרה כי מערכת היחסים בין ארצות הברית לישראל "בנויה על מערכת משפט עצמאית". היא אמרה את הדברים בנאום שנשאה בטקס שנערך בשגרירות ישראל בוושינגטון לציון 75 שנות עצמאות למדינה, ודבריה על מערכת המשפט הישראלית גררו מחיאות כפיים מצד הקהל.
לטקס הגיע גם ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), יו"ר ועדת החוקה, אף שלא היה ברשימת המוזמנים ולא עדכן את השגרירות על הגעתו לוושינגטון. במהלך הטקס פנתה אליו אישה ואמרה לו: "לא ניתן לך להרוס את החיים שלנו גם פה. נכון אמרו לך לא לבוא? אז למה?".

6 צפייה בגלריה
ח"כ שמחה רוטמן בטקס בשגרירות ישראל בוושינגטון
ח"כ שמחה רוטמן בטקס בשגרירות ישראל בוושינגטון
רוטמן בטקס. הזמין את עצמו
(צילום: UnXeptable)
רוטמן תועד אומר לאחר מכן: "באה אליי איזה מישהי, אומרת לי - אף אחד לא הזמין אותך לפה, אמרו לך לא לבוא. תגידי לי, את דפוקה? מי את? היא בטוחה שהמדינה שלה". זה לא היה העימות הראשון בין רוטמן לבין מתנגדי המהפכה המשפטית, במהלך שהותו בניו יורק. בשבוע שעבר הוא תועד לוקח מגפון ממפגינה, אחר כך טען: "תקפו אותי פיזית". ב"מצעד ישראל" בניו יורק הוא התקבל בצעקות "בושה".
משגרירות ישראל בוושינגטון נמסר לאחר הטקס כי "משרד החוץ עדכן אותנו שחבר הכנסת רוטמן יהיה בעיר ופנה אליהם בבקשה להיות מוזמן, ואנו הונחינו על ידי משרד החוץ להזמין אותו. זו לא יוזמה שלנו להזמין אותו. למדנו על זה ברגע האחרון. אי אפשר לצפות מאיתנו להחרים נבחר ציבור ישראלי באירוע רשמי של יום העצמאות של מדינת ישראל".
6 צפייה בגלריה
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בטקס לציון 75 שנים לישראל
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בטקס לציון 75 שנים לישראל
"ישראל צריכה מערכת משפט עצמאית". קמלה האריס
(צילום: AFP)
בהמשך הבהירו בשגרירות: "הלילה התקיים בוושינגטון מפגן תמיכה ענק וחסר תקדים בישראל. כ-2,000 אורחים השתתפו, ביניהם עשרות חברי קונגרס, סנטורים ובכירי הממשל האמריקני ובראשם סגנית הנשיא שנאמה באירוע נאום חם בתמיכתו בישראל. כמו כן נכחו עשרות שגרירים זרים, כולל שגרירים ממדינות ערביות, בכירי הקהילה היהודית, העסקית והחברה האזרחית בוושינגטון ועיתונאים רבים. זוהי פעם ראשונה שמתקיים אירוע בסדר גודל כזה בוושינגטון. היקף ההשתתפות והעובדה שסגנית הנשיא בחרה לכבד אותנו בנוכחותה לאורך כל האירוע מעידים על עוצמת היחסים בין ישראל לארה"ב.
"בהתייחס להזמנת נבחרי ציבור ישראלים לאירוע, לנוכח הפרסומים בתקשורת אנו מבקשים להבהיר: סמוך לפני האירוע, מטה משרד החוץ הודיענו כי חבר הכנסת רוטמן פנה אליהם והודיעם כי בכוונתו להגיע לוושינגטון (השגרירות לא ידעה על כך) וביקש להיות מוזמן לאירוע של השגרירות. בהתאם, מטה משרד החוץ ביקש להזמין אותו. מטבע הדברים, השגרירות יצרה קשר עם חבר הכנסת והזמינה אותו לאירוע. צר לנו שהעיסוק הפומבי באירוע זה, שהביא הרבה כבוד למדינת ישראל, מתמקד בשאלת נוכחותו של חבר הכנסת רוטמן. שגרירות ישראל איננה גורם פוליטי ומבקשת שלא לגרור אותה לדיון פוליטי. היא מייצגת את מדינת ישראל בממלכתיות ומתייחסת בהתאם לנבחרי הציבור של מדינת ישראל".
6 צפייה בגלריה
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס לצד בעלה דאג אמהוף ושגריר ישראל מיכאל הרצוג, בטקס לציון 75 שנים לישראל
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס לצד בעלה דאג אמהוף ושגריר ישראל מיכאל הרצוג, בטקס לציון 75 שנים לישראל
קמלה האריס לצד בעלה ושגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג
(צילום: AFP)
בתנועת המחאה בארה"ב, UnXeptable, אמרו כי בזמן שהאריס נאמה, רוטמן הפנה גב לבמה ואף צילם תמונות סלפי, בניגוד ליתר הבכירים: "אוי לבושה. רוטמן לא מפסיק לייצר סביבו מבוכה. היחס של רוטמן לסגנית הנשיא והמסר החד שהעבירה האריס מעל הבמה הם רק עוד אבן דרך בדרדור יחסי ממשל ארצות הברית עם ממשלתו של נתניהו שגוררת את ישראל לאסון דיפלומטי עם בעלת הברית החשובה והטובה ביותר של ישראל".
יו"ר נעמת, חגית פאר, הגיבה לאמירתו של רוטמן: "נראה שח"כ רוטמן זקוק לסדנה לשליטה וניהול כעסים באופן דחוף. ניכר שאינו שולט בעצמו לאחרונה - לפני ימים אחרים חטף מאישה מגפון בכוח, כעת הגיע ללא הזמנה לכנס וכינה מפגינה 'דפוקה'. מה שדפוק כאן זה היחס של חבר הכנסת לנשים ולבני אדם בכלל - גם כאלו שאינם מסכימים איתו. חבל שזהו פרצופה של ישראל בעולם".
6 צפייה בגלריה
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בטקס לציון 75 שנים לישראל
סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס בטקס לציון 75 שנים לישראל
סגנית הנשיא האריס, בטקס בשגרירות
(צילום: AFP)
בנאומה אמרה סגנית הנשיא האריס כי "ממשל ביידן ימשיך להגן על הערכים שמהווים את הבסיס ליחסים בין ארה"ב לישראל, שכוללים את חיזוק הדמוקרטיה שבנויה על מוסדות חזקים, מנגנוני איזונים ובלמים - וגם על מערכת משפט עצמאית".
האריס הוסיפה כי "מחויבותה של ארה"ב לישראל תישאר בלתי מעורערת - בליבת היחסים בין שתי המדינות עומדת המחויבות של אמריקה לביטחון ישראל". לדבריה, "המחויבות הזו מתקיימת לא רק בגלל שהיא אינטרס אסטרטגי של ארה"ב, אלא בגלל שזה הדבר הנכון לעשות. זאת הסיבה שהייתי גאה להצביע בעד סיוע ביטחוני חסר תקדים לישראל - כמעט ארבעה מיליארד דולר בשנה - בכל שנה שבה הייתי חברה בסנאט האמריקני. זו הסיבה שהממשל שלנו ממשיך לספק את הסיוע הזה, והוסיף עוד מיליארד דולר בעקבות הסכסוך עם חמאס ב-2021".
6 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג
יצחק הרצוג
יבקר בקרוב בבית הלבן. הרצוג
(צילום: שלו שלום)
לדברי סגנית הנשיא, הממשל האמריקני ימשיך להתבסס על הסכמי השלום של ישראל עם מצרים וירדן, כמו גם על "הסכמי אברהם" ההיסטוריים עם איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו, "כדי לתמוך בנורמליזציה של ישראל עם מדינות באזור ומחוצה לו". היא גם אמרה שממשל ביידן ימשיך לפעול למען "פתרון שתי המדינות" לסכסוך הישראלי-פלסטיני.
לפני נאומה של האריס שודר נאום מוקלט של נשיא המדינה יצחק הרצוג שבו אמר כי הוא מתכנן לבקר בבית הלבן ובקונגרס האמריקני "בעתיד הקרוב". בסוכנות הידיעות רויטרס צוין שביקור זה צפוי להתקיים בחודש הבא.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עדיין לא הזמין לבית הלבן את ראש הממשלה בנימין נתניהו מאז שהאחרון חזר לשלטון בסוף דצמבר, על רקע המהפכה המשפטית שממשלתו מנסה לקדם והאמירות הקיצוניות שהשמיעו כמה משריו. לפני כחודשיים, בהתבטאות שלא זכורה שנים רבות, ביידן אמר כי הוא לא מתכוון להזמין את נתניהו לוושינגטון בתקופה הקרובה. "כמו הרבה תומכים אדוקים של ישראל - אני מאוד מודאג", אמר אז ביידן. "היא לא יכולה להמשיך בדרך הזו, אני מקווה שנתניהו יגיע לפשרה הוגנת. די הבהרתי את זה".
6 צפייה בגלריה
 ביידן ונתניהו. הנשיא האמריקני עדיין לא הזמין לוושינגטון את ראש הממשלה
 ביידן ונתניהו. הנשיא האמריקני עדיין לא הזמין לוושינגטון את ראש הממשלה
ביידן ונתניהו. הנשיא האמריקני עדיין לא הזמין לוושינגטון את ראש הממשלה
( צילום: EPA, AP)

נתניהו הגיב אז לדבריו של ביידן, ומסר כי "ישראל היא מדינה עצמאית שמקבלת את החלטותיה על פי רצון אזרחיה ולא על סמך לחצים חיצוניים, כולל מחברינו הטובים ביותר. אני מכיר את הנשיא ביידן למעלה מ-40 שנה ואני מעריך את מחויבותו רבת השנים לישראל. הברית בין ישראל לארה"ב היא איתנה והיא תמיד מתגברת על חילוקי הדעות שמתגלים מעת לעת בינינו. הממשלה בראשותי מחויבת לחיזוק הדמוקרטיה על ידי החזרת האיזון הראוי בין שלוש הרשויות, אותה אנו שואפים להשיג בהסכמה רחבה".
עם זאת, לפני כחודש אמר דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, בתדרוך עיתונאים בבית הלבן כי הנשיא ביידן יזמין בקרוב את נתניהו לביקור בוושינגטון. הוא סירב לנקוב בתאריך לביקור של ראש הממשלה, ואמר כי המועד עדיין לא ידוע. קירבי גם הבהיר כי עמדת הבית הלבן לגבי המהפכה המשפטית בישראל נותרה בעינה - והם מצפים שממשלת ישראל תגיע להסכמה רחבה ותשמור על האיזונים והבלמים במדינה. קודם לכן אמר יו"ר בית הנבחרים האמריקני שביקר בישראל, קווין מקארתי, שאם ביידן לא יזמין את נתניהו לבית הלבן - הוא יזמין אותו לקונגרס.
הדר גיל-עד השתתפה בהכנת הכתבה