ארבע המשפחות הפלסטיניות בשייח ג'ראח הגיעו להסדר לפיו לא ישלמו את השכירות השנתית לבעלי הנכסים "נחלת שמעון" אלא יפקידו את הכסף בחשבון נאמנות. ההערכה הייתה שהמשפחות יעדיפו לפעול כך, וזאת כדי שלא יכירו בכך שבעלי הנכסים בשכונה במזרח ירושלים הם יהודים.
לפי החלטת בית המשפט העליון המשפחות לא יפונו מבתיהן עד להכרעה בעניין הבעלות על הקרקעות במקום, הליך שלהערכת עורכי הדין של המשפחות עשוי לקחת כשלוש שנים. במסיבת עיתונאים שקיימו הבוקר (חמישי) המשפחות הביעו סיפוק מההסדר שהושג - ולפיו כל משפחה תפקיד דמי שכירות שנתיים בסך 2,400 שקל בחשבון נאמנות, שינוהל במשותף על ידי נציג מטעם "נחלת שמעון בע"מ" ונציג מטעם המערערים (המשפחות).
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של המשפחות
מסיבת עיתונאים של המשפחות
"פעם ראשונה שנעשה צדק". מסיבת עיתונאים של המשפחות
(צילום: יואב דודקביץ')
3 צפייה בגלריה
הפגנה בשייח ג'ראח
הפגנה בשייח ג'ראח
הפגנה בשייח ג'ראח, בחודש שעבר
(צילום: AFP)
"התשלום יופקד כל שנה מראש, רטרואקטיבית, החל מ-1 בינואר 2022 - ומדי 1 בינואר בכל שנה", נכתב בהחלטה. ההחלטה התקבלה בשמחה בקרב הפלסטינים במקום, והם מקווים שבסוף התהליך המשפחות לא יפונו, עם זאת העננה עוד נמצאת מעל ראשם של תשע משפחות נוספות.
"בפעם הראשונה המשפט הישראלי עושה צדק בעניין שייח ג'ראח וזה פתח את האופציה להוכחת הבעלות על בתיהם זאת הפעם הראשונה שבתי המשפט הישראלים בודקים את מסמכי הבעלות ומניעת גירוש משפחות השכונה הזו", הסביר עו"ד חוסני אבו חוסיין, המייצג את ארבע המשפחות.
המחלוקת בשייח ג'ראח היא ארוכת שנים ובעלת פוטנציאל נפיצות גבוה. האירועים בתחומה תרמו לפרוץ מבצע "שומר החומות" בחודש מאי, וגם בשבועות האחרונים הובילו לשורת עימותים, הפגנות והפרות סדר שערבו לא רק תושבים ושוטרים אלא גם חברי כנסת משני צדי המפה הפוליטית.
3 צפייה בגלריה
הפגנה בשייח ג'ראח
הפגנה בשייח ג'ראח
אופטימיות בשייח ג'ראח,
(צילום: AFP)
כרמל רחימי המתגורר בשכונה הביע גם הוא אופטימיות מההחלטה: "זה צעד טוב על מנת להוכיח את הבעלות שלנו על הבתים שלנו, היה לנו פחד שיוציאו אותנו מהבתים, אבל אנחנו נשארים כאן. זה המאבק שלנו ואנחנו נמשיך בו".
עבד אל-פתאח אל-גאווי, שגורש מביתו בשנת 2009, אמר כי החלטת העליון עשויה להחזיר לו את הנכסים שנושלו ממנו: "ההחלטה מעצימה את הראיה שאנחנו צודקים, למרות שאנחנו סובלים את השנאה כלפינו. אנחנו בעלי המקום". ברקע פינויו של אל-גאווי התפתח עימות דיפלומטי בין הממשל האמריקני לבין ישראל בעניין פינוי המשפחות הפלסטיניות מהשכונה.
כל שופטי ההרכב סברו שנקודת המוצא לדיון היא הכרה בזכות הבעלות הרשומה של הוועדים היהודיים וחברת "נחלת שמעון" שבאה בנעליהם. עם זאת, הם נחלקו בשאלת זכויותיהם של המחזיקים בנכסים.
כעת, ארבע המשפחות יפתחו חשבון בנק נייטרלי שבו ישלמו את דמי השכירות שבית המשפט העליון קבע. עם זאת הם מבהירים כי לא יסתפקו בזה, וימשיכו במאבקם "כדי להוכיח במבחן הגדול את בעלותם המשפטית על הבתים בשייח ג'ראח". כאמור, מדובר בהליך משפטי ארוך שעשוי לקחת מספר שנים.