6 צפייה בגלריה
שייח ג'ראח
שייח ג'ראח
שוטרים מסיירים בשכונת שייח ג'ראח, היום
(צילום: יואב דודקביץ')
המשילות בשכונת שייח ג'ראח, או שמעון הצדיק, תלוי את מי שואלים, כמעט ולא קיימת. לא במימוש פסקי הדין, לא במדיניות הממשלה וגם לא במשטרה. הקרב על שייח ג'ראח נוהל עשרות שנים הרחק מאור הזרקורים, בין מסמכים ישנים ופלפולי משפט - אך מאז שהפעילים בשטח התחילו להרים ראש המצב בשטח הפך לאלים יותר ויותר.
ברמה המשפטית העניין די מוכרע. הקרקע של שייח ג'ראח נקנתה על-ידי קהילות יהודיות עוד ב-1875, ונכבשה על-ידי הירדנים, שחילקו אותה לתושבי מזרח ירושלים אחרי מלחמת העצמאות. אלו טוענים כי השטח לא שייך לירדנים אלא נמצא בבעלות פרטית, אך הטענה נדחתה בבית המשפט.

ההתחממות בשייח ג'ראח - כתבות נוספות

הסיבה לכך טמונה בחוק "הסדרי משפט ומנהל", שחוקק בשנת 1970. משמעות החוק, היא שיהודים שאיבדו נכסים ב-1948 בגלל שמזרח ירושלים נכבשה על ידי הירדנים, יכלו לדרוש אותם בחזרה אחרי שהשטח נכבש בחזרה ב-1967. אך החוק לא מאפשר לפלסטינים שמצאו את עצמם בסיטואציה דומה לקבל את נכסיהם בחזרה. הסיבה: "חוק נכסי נפקדים" קובע כי אם הבעלים היה בישראל ב-1948 ולאחר מכן עבר למדינת אויב (כמו ירדן באותן השנים), הוא מאבד את הזכות על הקרקע.

במהלך השנים הוכחה בעלותם של אנשי הקהילות היהודיות בכמה הליכים משפטיים על כמה מבנים בשכונה. בשנות השמונים הייתה פשרה על הפרק, והדיירים הערבים הוכרו כדיירים מוגנים. אלא שהם לא שילמו שכירות לבעלים היהודים, ובכך פגעו בזכויותיהם להמשיך להתגורר במקום.
מעת לעת מתנהל עוד דיון המשפטי, מוגשים עררים והסאגה ממשיכה להתנהל בבתי המשפט - כשהסוגיה הבוערת כעת עוסקת בפינוי משפחת סאלם מביתה. "כמו שאנחנו לא רוצים שיבואו פלסטינים ויבקשו לגרש את מאות אלפי הישראלים שגרים בבתים שהיו שלהם לפני 1948 בקטמון, בטלביה, ביפו או בחיפה, כך אסור לנו לתת למתנחלים לנצל את החוק המפלה ולגרש מאות פלסטינים משייח ג'ראח ומסילוואן. הממשלה יכולה וצריכה לפתור את זה ולמנוע את הנישול", אמרה חגית עופרן מתנועת "שלום עכשיו".
6 צפייה בגלריה
שייח ג'ראח
שייח ג'ראח
הלשכה המיותמת, היום
(צילום: יואב דודקביץ')
מנגד, אלישיב קמחי, שמנהל את הנכסים היהודיים בשייח ג'ראח דרך עמותת "נחלת שמעון", אמר שיש להפריד בין אירועי הטרור למאבק המשפטי - והתמקד רק באירועים האחרונים. "מדובר במחבלים שניסו להצית ולשרוף יהודי עם משפחתו כמה פעמים רק בשל היותם יהודיים", אמר קמחי. "אני יוצא מנקודת הנחה שהיינו אמורים עכשיו לשבת בשבעה המונית אחרי אירוע טרגי שבנס לא אירע. אנחנו דורשים להחזיר את תחושת הביטחון והמשילות לתושבי ירושלים ובמיוחד לתושבי השכונה, ומברכים את חברי הכנסת שבאים לחזק אותנו ועומדים איתנו כחומת מגן להגנה על תושבי ירושלים".
הבית הסמוך למשפחת סאלם, הוא ביתו של טל יושבייב, שהוצת כבר חמש פעמים. בית המשפט פסק כי המדינה חייבת לפנות את משפחת סאלם בחודש מרץ הקרוב, ובסוף השבוע שוב הוצת ביתו של יושבייב - מה שהוביל לסערה התורנית מאז שחבר הכנסת איתמר בן גביר (הציונות הדתית) שוב הציב "לשכה פרלמנטרית" - המורכבת מגזיבו, שולחן וכמה כיסאות - בשכונה שבמזרח ירושלים. בן גביר, שהתעלף אתמול במהלך עימות עם שוטרים, חזר הערב לאותה "לשכה" - ומיד לאחר מכן התחדשו העימותים.
6 צפייה בגלריה
שייח ג'ראח
שייח ג'ראח
מכונית שרופה בשייח ג'ראח
(צילום: יואב דודקביץ')
במשטרה ובשירות הביטחון הכללי הבינו את חומרת הדברים, ועבדו במרץ על פענוח הצתת הבית. רק לפני כמה שעות התירה המשטרה לפרסם נעצרו שני חשודים בשנות ה-20 לחייהם בחשד להצתת הבית, ובחיפוש שבוצע בביתו של אחד החשודים אותרו שמונה בקבוקי תבערה שלמים, כובע גרב וכפפות. החשודים הועברו להמשך חקירה בשב"כ. בשעות הצהריים כבר התקבל דיווח על מכוניות פלסטיניות שהושחתו בכפר ג'נסאפוט שבשומרון. המשטרה שהגיעה למקום איתרה שתי כתובות בעברית: "על שמעון הצדיק תהיה מלחמה".
אלא שהסכסוך בשייח ג'ראח הוא מיקרוקוסמוס למחלוקת ארוכת השנים בין ישראל לפלסטינים. השכונה שמרוחקת כמה מאות מטרים מהרכבת הקלה, מבתי מלון וממרכז העיר, מתנהלת כאקס טריטוריה שאליה מתנקז הסכסוך. היעדר רשויות האכיפה בשטח בולט במיוחד, ושורת ההצתות של ביתו ורכבו של יושבייב היא רק הצצה להתפרעויות ולתקריות האלימות ברחבי העיר שהמשטרה מתקשה להתמודד איתן.
המשטרה, מצידה, מנסה לפעול בכל הכוח מול הפורעים, מרכזת יכולות ומפעילה כוחות גדולים בניסיון להרגיע את השטח ולהחזיר את השקט על כנו. אך נראה שכל עוד חוסר היכולת שלה להתמודד עם האלימות הגואה וההחלטות המשפטיות שמתקבלות מדי שבוע לגבי סוגיות נפיצות בשייח ג'ראח ימשיכו - בשביל להצית את האש באדי הדלק הסמיכים שמרחפים באוויר לא נדרש פירומן גדול. מספיק אירוע הצתה של בית משפחה יהודית שנותר ללא פענוח במשך כמה ימים.
6 צפייה בגלריה
שייח ג'ראח
שייח ג'ראח
(צילום: יואב דודקביץ')
6 צפייה בגלריה
הריסת מבנים בשייח ג'ראח
הריסת מבנים בשייח ג'ראח
מבנה שנהרס בחודש שעבר
(צילום: AFP)
בינתיים, ראש העיר משה ליאון הכריז כי הוא הנחה את אגף הביטחון בעירייה להקים מערכת אבטחה חדשנית שתבטיח את שלום התושבים - ותדאג לסייע במיצוי הדין עם הפורעים. "סיכמתי עם מפקד המחוז להגביר באופן משמעותי את כוחות השיטור בשכונה על מנת להגביר את תחושת הביטחון", אמר ליאון. "אסור לנו לשכוח את המחר - ירושלים היא עיר של דו קיום, כך היה וכך יהיה. אני קורא להרגעת הרוחות. תנו לנו את השקט הנדרש כדי להחזיר את השכונה לשגרה". ח"כ בן גביר הגיב כי הוא מתכוון לעזוב את השכונה רק כשתוצב אבטחה קבועה למשפחת יושבייב.
הצעד הפרובוקטיבי של בן גביר רק מוכיח את היעדר המשילות - וההתנפצות שלה כשהטיפול במהומות בושש מלהגיע. הצעד של חבר האופוזיציה הדליק את השטח - אך גם העיכוב של המשטרה בכל הנוגע לטיפול במשפחת יושבייב תרם לנפיצות. את התלונה שהגיש בחודש שעבר על ניסיון הצתה נוסף של ביתו סגרו אחרי כמה ימים, וגם תשעת רכביו שנשרפו לא גרמו למשטרה להבין את חומרת האירוע.
ההתנכלויות למשפחת יושבייב והפינויים הצפויים בעתיד, יחד עם חודש הרמדאן המתקרב, הם איתותי אזהרה לרשויות שלא צפו את מהומות שומר החומות שהתחילו מאותה השכונה בדיוק. בזמן שסכסוך קרקעות של 55 שנה מתנקז לחמישה מטרים בשכונה ירושלמית, בשני הצדדים ממשיכים לשדר את הבהילות ואת היעדר הביטחון האישי, והצטרפותם של הפוליטיקאים - איתמר בן גביר שמתארח אצל יושבייב ואחמד טיבי שיושב בבית משפחת סאלם - רק מגבירה את הלהבות.
6 צפייה בגלריה
שייח ג'ראח
שייח ג'ראח
(צילום: יואב דודקביץ')

לפיד: "בן גביר שם כדי להבעיר את השטח"

במהלך ישיבות הסיעה השבועיות בכנסת התייחסו בכירי הקואליציה למהומות אמש. "בן גביר לא נמצא בשכונה כדי להגן על התושבים", אמר שר החוץ יאיר לפיד. "הוא נמצא כדי להבעיר את השטח כמו שעשה בעבר. אם יש הבדלי גרסאות בין המשטרה לבן גביר, אין לי התלבטות - אני מאמין למשטרה. כל מי שמגיע בשביל לחולל מהומות ולגרום לאלימות, אני מגנה את זה. אנחנו נגד אלימות. זה לא סוד ששייח ג'ראח הוא מקום נפיץ. תנו לכוחות הביטחון לטפל במתרחש".
לאחר מכן התייחס גם שר הביטחון בני גנץ לאירועים האחרונים, וקרא לאופוזיציה לנהוג באחריות. "כוחות הביטחון, בהובלת המשטרה ושב"כ, פועלים ביד קשה מול כל אירוע טרור - וישימו את ידם על המפגעים שניסו לשרוף בית של משפחה בשייח ג'ראח. פעולות טרור ואלימות ייתקלו בתגובה נחושה בכל מקום, מכל מקום, ומול כל מי שיזום אותן. מדינת ישראל תממש את ריבונותה ותשמור על החוק והסדר בירושלים, כמו גם בכל מקום שתחת סמכותה. זוהי חובתנו ואנו פועלים למען כל התושבים ואזרחים".

גנץ התייחס גם לחברי הכנסת שהגיעו לשכונה ואמר: "לח"כים שמנסים לתפוס טרמפ פוליטי על המצב, ובהם גם בן גביר: אתם פועלים נגד האינטרס הביטחוני, המדיני והחברתי של מדינת ישראל. תנו למדינה להפעיל את הכוח ואל תלבו את האלימות. גם לנבחרי צבור יש אחריות, זה לא משחק, ומדובר כאן על חיי אדם".

נתניהו: "זה לא שייח ג'ראח, זאת ירושלים הבירה"

ואילו יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, שרק לפני שמונה חודשים היה זה שסיכם עם בן גביר לקפל את לשכתו בשכונה הנפיצה, אמר לחברי מפלגתו: "אני מגנה בכל תוקף את מעשה האלימות נגד חבר הכנסת איתמר בן גביר. זה לא 'שייח ג'ראח', זאת ירושלים הבירה שלנו. אנחנו מאוחדים בדרישה מהמשטרה לשמור על הסדר והביטחון לתושבי שכונת שמעון הצדיק בדיוק כפי שאנו דורשים שהשקט והביטחון יישמרו בכל מקום במדינת ישראל".
עינב חלבי ומורן אזולאי השתתפו בהכנת הכתבה