ראש הממשלה הצעירה של פינלנד, סאנה מרין בת ה-36, מוצאת עצמה בימים האחרונים במוקד של סערה תקשורתית ופוליטית – בעקבות הסרטונים שהודלפו לרשתות החברתיות ובהם היא נראית רוקדת להנאתה עם חבריה בשעות הפנאי שלה – אבל לצד הביקורת הרבה שהיא סופגת היא זוכה גם לתמיכה רבה. כעדות לכך, כך מדווח היום (א') ה"גרדיאן" הבריטי, מאות נשים פיניות העלו לרשתות סרטונים משלהן, שבהם הן נראות רוקדות להנאתן באירועים חברתיים – תחת ההשטאג "סולידריות עם סאנה".
הסערה, נזכיר, פרצה בשבוע שעבר עם הדלפתו של סרטון שצולם לפי הדיווחים במסיבה בבית פרטי לפני כשבועיים. מרין נראית בו כשהיא חוגגת ושרה בחופשיות עם חבריה – בהם סלבריטאים מקומיים – ובאחד הקטעים היא אף רוקדת על ברכיה כשידיה מאחורי ראשה ופניה מביטות ישירות למצלמה. בהמשך הודלף סרטון נוסף, שצולם לפי הדיווחים גם כן לפני כשבועיים, אולי באותו לילה, ובו היא נראית רוקדת באינטימיות עם גבר כלשהו במועדון צפוף בבירה הלסינקי.
6 צפייה בגלריה
נשים ב פינלנד מתעדות עצמן חוגגות כאות תמיכה ב ראש הממשלה סאנה מרין שבילתה ב מסיבה
נשים ב פינלנד מתעדות עצמן חוגגות כאות תמיכה ב ראש הממשלה סאנה מרין שבילתה ב מסיבה
"גם לראש הממשלה מגיע לחגוג". נשות פינלנד בסרטוני הסולידריות שהעלו לרשתות החברתיות
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין הצטרפות ל נאט"ו
ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין הצטרפות ל נאט"ו
ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין. "זה 2022, גם מקבלי החלטות יכולים לרקוד ולשיר"
(צילום: gettyimages)

מאז הדלפת הסרטונים העלו מבקריה של מרין תהיות באשר לשיקול דעתה, והיא נאלצה להכחיש טענות שלפיהן השתמשה בסמים במהלך המסיבה. מרין מדגישה שמעולם, גם לא כנערה, השתמשה בסם כלשהו, ואמרה שלמיטב ידיעתה לא היה שימוש בסמים באותה מסיבה לפני שבועיים. בצל לחץ מצד פוליטיקאים, מהאופוזיציה ומהקואליציה, היא הודיעה ביום שישי כי עברה בדיקת סמים במטרה להזים את השמועות הללו. תוצאות הבדיקה צפויות להתפרסם השבוע.
מרין, שנישאה לפני שנתיים למי שהיה בן זוגה מאז גיל 18 ומגדלת עמו ילדה בת ארבע, הודתה כי במהלך המסיבה שתתה משקאות אלכוהוליים, אך טענה כי יכולתה לממש את חובותיה לא נפגעו אז. לדבריה לא עשתה דבר שאינו כשורה: "אני מקווה שבשנת 2022 כבר מקובל שאפילו מקבלי החלטות רוקדים, שרים והולכים למסיבות", אמרה במסיבת העיתונאים שכינסה בסוף השבוע. "לא רציתי שהתמונות הללו יופצו, אבל הבוחרים הם אלו שצריכים להחליט מה הם חושבים על זה".
הדעות הללו, של פינים מן השורה, חלוקות בסוגיה. יוסוע פגרהולם, תושב הלסינקי שעובד בתחום השיווק, סיפר לסוכנות הידיעות AP כי הוא חושש שהסרטונים המביכים יפגעו בתדמיתה של פינלנד בעולם, ואולי גם באמון הציבור הפיני בנציגיו בפרלמנט. "אני חושב שזה חשוב שהפוליטיקאים שלנו יתנהגו בצורה מכובדת ויזכו באמון הציבור. אני לא חושב שזה נראה טוב", אמר. מינטו קוליאיינן, סטודנטית מעיר הבירה, סבורה אחרת: "זה נורמלי לחגוג. גם היא צריכה לעשות כיף בחיים שלה". עמדה דומה מביע יורי קורקמן, פנסיונר מהלסינקי: "ראש הממשלה שלנו מעולה. היא לקחה על עצמה מקצוע קשה מאוד בתקופה קשה מאוד, והיא עשתה אותו באופן מצוין. מה שהיא עושה בזמנה החופשי הוא לא ענייננו".
6 צפייה בגלריה
סרטון מ מסיבה של ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין
סרטון מ מסיבה של ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין
מרין רוקדת במסיבה הפרטית, לפני שבועיים. "זה לא נראה טוב"

כמה מתומכיה של מרין טענו שהביקורת כלפיה נובעת מעצם היותה אישה, וכי גבר היה זוכה ליחס מקל יותר. מרין עצמה, שכשהפכה לראש ממשלת פינלנד ב-2019 הייתה לאדם הצעיר ביותר בעולם שמכהן כראש ממשלה – הביעה בעבר תסכול על כך שהמגדר שלה זוכה לתחושתה לתשומת לב רבה מדי. "בכל עמדה שבה אי-פעם הייתי המגדר שלי תמיד היווה את נקודת המוצא – שאני אישה צעירה", אמרה ב-2020 בריאיון למגזין "ווג".
מרין, חברת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, כבר הבהירה בעבר שאין בכוונתה להפסיק לבלות במסיבות או בפסטיבלי מוזיקה בגלל תפקידה כראש ממשלה, ובחודש שעבר הגיעה לפסטיבל רוק פופולרי בפינלנד. זו לא הפעם הראשונה שבה היא סופגת ביקורת בעקבות ההחלטה הזו: בדצמבר אשתקד נאלצה לפרסם התנצלות אחרי שיצאה למועדון לילה ושהתה בו עד 04:00 בבוקר מבלי שלקחה את הטלפון שלה – וכך לא ראתה הודעה שנשלחה אליה ובה הומלץ לה לשמור על בידוד חברתי, כיוון שבאה במגע עם חולה קורונה. מרין עברה אז בדיקה ונמצאה שלילית לנגיף.
מרין, יצוין, מאתגרת את המוסכמות אפילו בחברה פתוחה וליברלית כמו זו של פינלנד, וגדלה כילדה לאם חד-הורית שניהלה יחסים עם אישה אחרת. פינים רבים מתגאים בגישה המודרנית שהביאה עמה לראשות הממשלה, גישה שמתבטאת בין היתר בלבוש הלא-רשמי שלה. רק באפריל האחרון עוררה דיון סוער ברשתות החברתיות כאשר לבשה מעיל עור שחור במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת שבדיה.
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת שבדיה מגדלנה אנדשון (שמאל) עם ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין בביקור שערכה מרין ב שטוקהולם
ראש ממשלת שבדיה מגדלנה אנדשון (שמאל) עם ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין בביקור שערכה מרין ב שטוקהולם
מאתגרת מוסכמות. מרין עם מעיל העור השחור לצד ראש ממשלת שבדיה, באפריל
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ואולי פוטין הדליף את הסרטון? "כל פיסת מידע יכולה להיות בעלת חשיבות למעצמה זרה"
(צילום: AP)
מרין, יש להדגיש, זוכה בסך הכול לתשבחות על תפקודה כראש ממשלה, בין אם על האופן היציב יחסית שבו הובילה את ארצה לאורך המשבר שחוללה מגפת הקורונה ובין אם על האופן שבו היא מנהלת כעת את התגובה לאיום הגובר הנשקף מכיוונה של רוסיה, בעקבות הפלישה שלה לאוקראינה. פינלנד חולקת גבול של 1,300 ק"מ עם רוסיה, ובמשך עשרות שנים שמרה על מדיניות ניטרלית בכל הנוגע לעימות שבין מוסקבה למערב, אבל בצל הפלישה לאוקראינה הובילה מרין שינוי מדיניות דרמטי שבמסגרתו מבקשת כעת הלסינקי להצטרף, יחד עם שבדיה, לברית נאט"ו.
אבל האיום הנשקף מצדה של רוסיה הוא גם בדיוק הסיבה שבגינה סופגת כעת מרין ביקורת בעקבות סרטוני המסיבות המביכים. יארנו לימנל, מומחה לאבטחת סייבר ופוליטיקאי מהמפלגה השמרנית "הקואליציה הלאומית", סבור שהסרטון בעייתי מנקודת מבט ביטחונית. "מידע נאסף ממגוון מקורות, ואפילו פיסות מידע טריוויאליות יכולות להיות משמעותיות עבור מעצמה זרה", אמר לעיתון מקומי. "אלו שעומדים בראש מערך קבלת ההחלטות שלנו נמצאים תחת מעקב צמוד במהלך תהליך אישור בקשת ההצטרפות לנאט"ו", ציין.
פטרי יארבינן, גם הוא מומחה לאבטחת סייבר, היה בוטה אף יותר בריאיון לעיתון פיני אחר – והעלה את האפשרות שרוסיה אחראית באופן ישיר להדלפת הסרטון, אחרי שאולי האקרים מטעמה פרצו לטלפון של אחד מחבריה של מרין שהשתתפו במסיבה. גם אם ההשערה הזו שגויה, האפשרות שאחד מאותם חברים הדליף בכוונה את הסרטון בעייתית לא-פחות מבחינתה של מרין. אנו קויבונן, פרופ' ללימודי מגדר מאוניברסיטת טורקו בפינלנד, סבור שהסרטון מעיד על שיקול דעת לקוי מצד ראש הממשלה בכל הנוגע לאנשים שבהם היא מקיפה את עצמה: "העובדה שהיא לא ריסנה את עצמה בחדר עם אנשים שהיא לא יכולה לסמוך על כולם – אני חושב שזו הסוגיה המרכזית".