משלחת של יותר מ-100 בני משפחות חטופים יוצאת היום (רביעי) בבוקר להולנד, שם יגישו השבוע בני המשפחות תלונה נגד ראשי חמאס בבית הדין הבינלאומי בהאג. בתלונה המפורטת ביותר מאלף עמודים, הועלו ראיות לרצח עם, חטיפת בני אדם, אלימות מינית, עינויים ופשעים נוספים שביצעו אנשי ארגון הטרור.
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של מטה משפחות החטופים בנתב"ג
מסיבת עיתונאים של מטה משפחות החטופים בנתב"ג
על טיסה LY131. משפחות החטופים
(צילום: יעל צ'כנובר)
3 צפייה בגלריה
דקל ליפשיץ  ענבר גולדשטיין
דקל ליפשיץ  ענבר גולדשטיין
"בואו לצעוק איתנו". ענבר גולדשטיין ודקל ליפשיץ
(צילום: דנה קופל, טל שחר)
התלונה היא תוצר של ארבעה חודשי עבודה של המחלקה המשפטית במטה משפחות החטופים, והיא כוללת בתוכה קטעי עדויות של ניצולי הטבח לצד עדויות של חטופות וחטופים ששבו הביתה. המשפחות יטוסו בטיסת אל על LY131 לאמסטרדם - כלומר בציון מספר הימים להימצאותם של החטופים בשבי. הטיסה שלהם בחזרה ארצה, בחמישי בבוקר, תהיה LY134 - מספר החטופים שעדיין נמצאים בשבי בעזה. הפנייה לבית הדין, מטעם מטה המשפחות ופורום ראול ולנברג לזכויות אדם, לא נעשית בשם מדינת ישראל משום שהיא איננה מכירה בבית הדין הפלילי הבינלאומי ובסמכויותיו.
הליך הכנת התביעה החל כבר באוקטובר עם הקמת המטה, שאחד ממהלכיו החשובים ביותר היה בדצמבר בביקורו בארץ של התובע הראשי בבית הדין הפלילי - כרים חאן. ביקור זה היה היסטורי שכן בשל אי-הכרתה של ישראל בבית הדין - התובע אינו יכול להגיע ולחקור בארץ באופן חופשי. המטה נכנס ל"וואקום" שבו הוא מסייע לחקירתו של התובע כעמותה, וכך יוכל בית הדין להגיש את אישומיו נגד אנשים פרטיים. אחד ממהלכיו של בית הדין בתקופה האחרונה היה הוצאת צו מעצר נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. צעד כזה הוא התוצאה הרצויה בטווח המיידי על ידי מגישי התלונה, לכן נאספו עדויות רבות העוסקות גם בכספי הארגון ותוכניותיו על מנת לבסס את הראיות נגד "ראש הנחש" שתכנן את טבח 7 באוקטובר, ולא החיילים "הפשוטים" אשר נלחמו בשטח.
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של מטה משפחות החטופים בנתב"ג
מסיבת עיתונאים של מטה משפחות החטופים בנתב"ג
(צילום: יעל צ'כנובר)
"הציפייה העיקרית שלי היא שהקול שלנו יישמע בעולם", אומרת ענבר גולדשטיין, אחותו של נדב גולדשטיין ז"ל שנרצח עם בתו הבכורה ים ז"ל בביתם בכפר עזה. גיסתה חן אלמוג גולדשטיין ושלושת הילדים הנוספים, אגם (18), גל (11) וטל (9), נחטפו לרצועה ושוחררו בעסקה לאחר 51 יום. לדבריה, "העולם צריך להבין שחמאס הוא לא רק בעיה של מדינת ישראל, שמדובר בשלוחה של ארגון טרור שיותר גדול ממנו עצמו. זאת תהיה בעיה של כל העולם אם לא נפעל עכשיו. יש לנו הזדמנות לכתוב את ההיסטוריה ולא רק לצפות בה. אנחנו לא זוכים להציג את הנרטיב שלנו באופן מלא ומתמודדים עם המון פייק ניוז, חשוב שהעולם ישמע את העדויות האלה".
דקל ליפשיץ, נכדם של עודד ליפשיץ (83) שעדיין מוחזק בשבי, ושל יוכבד ליפשיץ (85) ששוחררה מהשבי לאחר 17 יום, יגיע גם הוא לבית הדין הבינלאומי עם מטרה ברורה: "אני טס לייצג את משפחת החטופים, כדי לתבוע צדק על מה שעשו לאהובים שלנו. יש לי ציפייה גדולה לצדק. בתור אזרח ישראלי, מעבר להיותי בן משפחה של חטוף, אני רוצה להעביר את המסר שלי לכל העולם: לא עוד".
"אני אופטימי", הוא מוסיף, "יש לנו צוות של אנשים שעשה כבר חודשים עבודה בנושא. אני סומך על מטה המשפחות כל כך, ואני מאמין שאנחנו גם צודקים בסוף, אז אין סיבה שזה לא יצליח. אני קורא לישראלים ויהודים בהולנד להגיע ולתמוך בנו. מה שקרה לנו משפיע על החברה שלנו בכל העולם - בין אם באנטישמיות או ביחס מפלה כישראלים - בואו לצעוק איתי".
פורסם לראשונה: 23:26, 13.02.24