אתמול (שני) נחשף ב-ynet כי ראשי הקואליציה פנו ליו"ר הכנסת בצעד חריג וביקשו לקיים דיון בעניינו של יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, זאת לטענתם משום שהוא מפרסם סרטונים "מסיתים", שלדבריהם פוגעים במדינת ישראל. באולפן הבוקר של ynet, התעמת חבר הכנסת בועז טופורובסקי (יש עתיד), ששלח את אותו מכתב ליו"ר הכנסת, עם ח"כ שלמה קרעי (הליכוד), כאשר הראשון הסביר מדוע מדובר בהסתה - ואילו השני טען כי מדובר בצעד שמטרתו היא להשתיק את יו"ר הקואליציה.
תחילה, היה זה טופורובסקי שהשווה בין נתניהו לארגונים שמוציאים את דיבתה של ישראל בעולם. "כאשר נתניהו היה ראש הממשלה, הוא וכל חבריו טענו - ועדיין טוענים, שיש ארגונים קיצוניים שטסים לחו"ל ומספרים באנגלית עד כמה המדינה עושה דברים לא תקינים. חלק מהטענות הללו מוצדקות", הדגיש, "אבל אותם ארגונים עושים מעשה לא מקובל - והנה בא ראש האופוזיציה, סמל שלטון, ומוציא סרטון באנגלית לכל העולם שבו הוא מזהיר מפני קריסת הדמוקרטיה הישראלית, מפני חוקים אנטי-דמוקרטיים, ואפילו מזהיר את הדמוקרטיות בעולם שהדבר ישפיע עליהן".
לדבריו, מהסרטונים של נתניהו עולה כי הוא "קורא לשאר המדינות בסאב-טקסט לבוא ולהגן על עצמן מהרס הדמוקרטיה הישראלית. אני חושב שזה מעשה לא טוב, זה מעשה איום ונורא וזה דבר שאסור שאף אחד יעשה - לא ארגון רשמי ובטח ובטח לא נבחר ציבור, על אחת כמה וכמה יו"ר אופוזיציה במדינת ישראל".
2 צפייה בגלריה
בועז טופורובסקי
בועז טופורובסקי
"מעשה איום ונורא". טופורובסקי
(צילום: הדר יואביאן)
אחרי פרסום הידיעה אמש, בליכוד השיבו אש וטענו כי "מי שמוציא את דיבתה של ישראל זו הקואליציה של נפתלי בנט וגדעון סער, שמחוקקת בישראל חוקים איראניים ואנטי-דמוקרטים". אי-אפשר שלא לתהות מה היה קורה לו את אותם סרטונים היה מצלם אחד מראשי האופוזיציה בעבר, יאיר לפיד, למשל. "זה קרה", השיב על כך קרעי, "לפיד וגנץ התראיינו באנגלית ואמרו שנתניהו הופך להיות ארדואן. הם התראיינו באנגלית ואף אחד לא צווח וצעק".
"אני לא יודע מה יותר חמור", הוסיף קרעי, "המוסר הכפול והצביעות של טופורובסקי או זה שהכול מותר להם, כל הצעדים האנטי-דמוקרטיים, ומה שכואב להם זה שמציבים להם מראה מול הפרצוף. הם חצופים, הם הופכים את מדינת ישראל למדינה באמת אנטי-דמוקרטית". "אתה מתבלבל", ענה לו טופורובסקי, "המראה היא מול הפרצוף שלך". "צפון קוריאה כבר כאן", המשיך קרעי, "סותמים פיות ברשתות החברתיות, מסכלים יריבים פוליטים באמצעות פקיד משפטי - וגם כאן סגרו את הכנסת, את המקום היחיד שנשאר לנו לבטא את עצמנו בשדולות ובכנסים. הכנסת היא המקום היחיד במדינה שאי-אפשר לקיים בו כנסים".
בשלב זה, שאל טופורובסקי את קרעי אם הוא חושב שזה בסדר כי "בעל תפקיד במדינה יוציא את דיבתה של ישראל ויספר לעולם באנגלית על דברים שלגישתו הם לא טובים למדינה - ואפילו מסכנים את הדמוקרטיה. זה בסדר מבחינתך?". על כך ענה קרעי: "אתה קצת מתבלבל בין להוציא דיבה - לספר סיפורים שקריים, להשמיץ את חיילי צה"ל ולצאת נגד מדינת ישראל - לבין לומר 'יש כאן מהלכים אנטי-דמוקרטיים, יש כאן ויכוח'".
2 צפייה בגלריה
שלמה קרעי באולפן ynet
שלמה קרעי באולפן ynet
"צפון קוריאה כבר כאן". קרעי
(צילום: הדר יואביאן)
"אנחנו מצוטטים באנגלית בכל מקום - גם כשאנחנו מדברים בעברית", הוסיף, "וטופורובסקי, שאל את לפיד למה הוא התראיין באנגלית ואמר שנתניהו קרוב לארדואן, ולמה גנץ עשה את זה. תפסיקו עם הצביעות ועם המוסר הכפול, אני לא רואה אותך, אבל אתה בטח מעמיד פנים של מתחסד ואתה נראה כל כך מסכן וצדקן שזה פשוט לא ייאמן, איך מותר לכם לעשות הכול ולעשות מהלכים אנטי-דמוקרטיים, לסתום פיות לחצי מהעם, לגנוב את המנדט ולהקים איתו ממשלה".
"אני חושב שהגולשים מבינים עכשיו שהמראה מול הפרצוף היא אצל קרעי וחברי האופוזיציה", אמר טופורובסקי. "על ארגון בצלם הם ידעו להגיד שהם בוגדים - אבל שמישהו משלהם, ובטח המנהיג העליון שלהם, בא ואומר משהו אחר - הם פתאום נעלמים. אני מקווה שהגולשים גם שמים לב שיש כאן תהליך של דה-לגיטימציה. מה שקרעי אמר אלה דברים שקריים. לגבי גנץ אני לא יודע, אבל לפיד לא התראיין באנגלית נגד המדינה, הוא תמיד נזהר שלא לעשות את זה. יש כאן תהליך שבו כאשר הליכוד לא אוהב תשובה שהוא מקבל או מאבד את השליטה - זה הופך ללא לגיטימי".
קרעי לא נותר חייב, והטיח בטופורובסקי: "זה אתם שמאבדים את השליטה, אתם לא מסוגלים להתנהג באופן ראוי ואחראי. אתם מאבדים את הפרופורציות וסותמים לחצי מהעם את הפה בלי בושה". "אני מבין שאתה מתפרץ כי קשה לך להתמודד עם המציאות של עצמך", החזיר לו טופורובסקי, "גם בכנסת הרי אתם איבדתם את הרוב, אתם לא מוכנים לקבל את זה ולכן אתם מחרימים את ישיבות הכנסת. זו השיטה שלכם ומי שלא מסכים אתכם הופך להיות לא לגיטימי ומוחרם". נכון לעכשיו, הדיון על הסרטונים נדחה לבקשתו של טופורובסקי. "בשבוע הבא נראה מה יהיה", הסביר.

בינתיים, בקואליציה ממשיכים את הקמפיין נגד הסרטונים של נתניהו באנגלית, זאת בניסיון לבלום אותו מלהפיץ אותם. כך למשל, מפלגת תקווה חדשה פרסמה סרטון שבו נראה חבר הכנסת בני בגין יוצא נגד דבריו של נתניהו. "אני מצטער מאוד על המדרגה שאליה גלגל את עצמו ראש האופוזיציה", אמר בגין, "אבל אנחנו צריכים להיות ערים שזהו המצב. עד לרגע זה לא שמעתי מהם גינוי או הבעת צער".
בליכוד הגיבו לדברים, ומסרו: "‏בצביעות שאין שנייה לה, בני בגין יושב בקואליציה עם מרצ שקראה להעמיד לדין את חיילי צה״ל בהאג, עם סגן השר יאיר גולן שהשווה את ישראל לגרמניה הנאצית, עם מרב מיכאלי שתומכת בשוברים שתיקה ועם רע״ם שקוראת לישראל מדינת אפרטהייד. לגביהם בני בגין לא אומר מילה!".