צבא סין הודיע היום (שני) על הארכת התרגיל הצבאי הענקי שהוא עורך מסביב לטייוואן, כנקמה על הביקור בשבוע שעבר של יו"ר בית הנבחרים האמריקני ננסי פלוסי באי. התרגיל אמור היה להסתיים כבר אתמול, והרשויות בטייוואן כבר הודיעו אמש על חידוש הדרגתי של הטיסות ששובשו בעקבותיו, אך הבוקר הודיע לפתע הצבא הסיני כי ימשיך לערוך תרגילים שונים מסביב לאי.
התרגילים החדשים, כך לפי הודעת המפקדה המזרחית של "צבא השחרור העממי" של סין, יכללו כעת דימוי של מתקפות ימיות ומתקפות נגד צוללות. בתקשורת האמריקנית העריכו כי ייתכן שמדובר במסר לארה"ב, שבמקרה של פלישה סינית לטייוואן עשויה לספק לממשל הדמוקרטי-אוטונומי באי סיוע בתחומים הללו. בהודעה הבוקר של הצבא הסיני לא נמסר כמה זמן יימשכו התרגילים החדשים.
5 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג ירי תרגיל טייוואן
נשיא סין שי ג'ינפינג ירי תרגיל טייוואן
נשיא סין שי ג'ינפינג ושיגור טיל סיני במהלך התרגיל. נקמה על ביקור פלוסי
(צילום:רויטרס, AP)
5 צפייה בגלריה
מטוס של צבא סין ב אזור טייוואן תרגיל
מטוס של צבא סין ב אזור טייוואן תרגיל
מטוס סיני טס סמוך לטייוואן, אתמול
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
סין תרגיל צבאי טייוואן מסוק סיני חג באי הסיני פינגטאן שהוא אחד הקרובים ביותר לטייוואן
סין תרגיל צבאי טייוואן מסוק סיני חג באי הסיני פינגטאן שהוא אחד הקרובים ביותר לטייוואן
מסוקים וכלי שיט סיניים חגים סמוך לאחד מהאיים השייכים לטייוואן, בשבוע שעבר
(צילום: AFP)
סין, נזכיר, רואה בטייוואן אי שנמצא בבעלותה, וזה שנים שהיא חותרת להתאחד איתו – ומאיימת לכפות זאת בכוח הזרוע. המשטר בבייג'ינג ראה בביקורה של פלוסי בטייוואן בשבוע שעבר מעין הכרה אמריקנית בעצמאות האי, והתרגיל שבו פתח בתגובה הוא הגדול ביותר שקיים שם מאז 1996. במהלך התרגיל ירה טילים בליסטיים בסמוך לטייוואן, ולראשונה חלקם אף חלפו מעל בירת האי טאיפיי.
מעבר לשיגור 11 הטילים הבליסטיים סמוך לאי בארבעת ימי התרגיל הקודמים, סין שלחה גם ספינות מלחמה, מטוסי קרב וכלי טיס בלתי מאוישים למפגני כוח שונים מסביב לאי. אמש, לפני ההכרזה הבוקר על הארכת התרגיל הסיני, הודיעה טאיפיי כי זיהתה עד אז 66 כלי טיס ו-14 ספינות מלחמה שלקחו בו חלק. צבא טייוואן הגיב בהעלאת הכוננות ושלח גם הוא ספינות ומטוסים כדי לנטר אחר פעילות הכוחות הסיניים. אתמול דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס שכ-10 ספינות של חילות הים של סין וטייוואן שהו סמוך לקו החציוני של מצר טייוואן, שמפריד בין האי לבין סין היבשתית. במהלך סוף השבוע אף פתחו כוחות טייוואניים באש לעבר ארבעה כטב"מים סיניים שהתקרבו לחופי האי קינמן השייך לטייוואן.
השלטונות בטייוואן העריכו כי בתרגיל הנרחב דימו כוחותיה של בייג'ינג מתקפה על האי. משרד ההגנה בטאיפיי מסר כי כוחותיו ניהלו את התגובה לתרגיל הזה באופן "רגוע". המשרד הזהיר כי האפשרות שסין תמשיך בתרגילים הצבאיים שלה סמוך לאי ותכריז על אזורים אסורים לטיסה תביא ל"כיווץ" המרחב האווירי עבור טיסות בינלאומיות ואולי תשפיע עליהן בעתיד.
5 צפייה בגלריה
טייוואן יושבת ראש בית הנבחרים של ארה"ב ננסי פלוסי עם נשיאת טייוואן צאי אינג וון בלשכת הנשיאות
טייוואן יושבת ראש בית הנבחרים של ארה"ב ננסי פלוסי עם נשיאת טייוואן צאי אינג וון בלשכת הנשיאות
פלוסי עם נשיאת טייוואן צאי אינג וון, ביום רביעי. בייג'ינג רואה בביקור מסר שיעודד את מחנה העצמאות באי
(צילום: GettyImages)

במקביל, בתקשורת המקומית בטייוואן דווח כי הצבא שם יפתח מחר גם הוא בתרגיל צבאי שיכלול שימוש באש חיה במחוז פינגטונג שבדרום האי. לפי הדיווחים בתרגיל יהיה שימוש בצלפים, רכבים משוריינים ומסוקי קרב. גורם בצבא הטייוואני אמר לסוכנות הידיעות AFP כי בתרגיל ידמו הכוחות מתקפה נגד ניסיון פלישה קרקעי, וכי הוא יכלול בשימוש במאות חיילים וגם ב-40 תותחי הוביצר. הוא טען כי התרגיל הזה תוכנן מראש, ולא נעשה כתגובה ספציפית לתרגיל הסיני.
בנוסף לתרגיל הענקי שפתחה סביב טייוואן, סין הודיעה בסוף השבוע כי היא משעה את השיחות עם גורמים אמריקניים בענייני צבא ואקלים, והטילה סנקציות אישיות על פלוסי. בוושינגטון גינו את הצעדים הסיניים השונים, והבהירו כי ארה"ב ממשיכה לדבוק במדיניות "סין האחת" – מדיניות שלפיה ארה"ב מכירה רק בממשלה הסינית בבייג'ינג, אולם מדגישה כי היחסים מול סין היבשתית מושתתים על הציפייה שעתידה של טייוואן – שארה"ב מחוייבת על פי חוק לספק לה יכולות הגנה עצמית – ייקבע אך ורק בדרכי שלום. דוברת הבית הלבן קרין ז'אן-פייר אמרה כי צעדיה של סין "חסרי אחריות", ולדבריה "אין שום צורך או סיבה להסלמה הזו".
גם השגרירה דה-פקטו של טייוואן בוושינגטון, בי-קים סיאוו, אמרה כי אין לסין סיבה אמיתית "לכעוס כל-כך" על ביקורה של פלוסי באי. "אנחנו חיים תחת האיום מסין במשך עשרות שנים", אמרה הדיפלומטית בריאיון אתמול לרשת CBS. "אם יש לכם ילד שסובל מבריונות בבית הספר, אתם לא אומרים 'בואו לא נביא אותו לבית הספר'. אתם מנסים למצוא דרך להתמודד עם הבריון", הוסיפה – והדגישה: "את הסיכונים מייצרת בייג'ינג".