3 צפייה בגלריה
קרפ טולדו ובעלה. נחתה בישראל בזמן המבצע
קרפ טולדו ובעלה. נחתה בישראל בזמן המבצע
קרפ טולדו ובעלה. נחתה בישראל בזמן המבצע
(צילום: רויטרס)
פרו זועמת אחרי שאליאן קרפ טולדו, אשתו הישראלית של הנשיא לשעבר שמואשמת יחד איתו בשחיתות, נמלטה מארצות הברית ונחתה בישראל בחסות ההסלמה הביטחונית - למרות בקשת ההסגרה נגדה.
ראש ממשלת פרו, אלברטו אוטארולה, אמר במסיבת עיתונאים כי קרפ טולדו עלתה על טיסה מקליפורניה ב-10 במאי ונחתה בישראל בעיצומו של מבצע "מגן וחץ", למרות בקשתה של המדינה להסגרתה בחשד לפרשת שחיתות והלבנת הון. בין ישראל ופרו לא קיים הסכם הסגרה. אוטארולה ציין כי נגד האזרחית הישראלית הוצא צו מעצר והיא נדרשת להתייצב בבית המשפט בלימה. תיק החקירה נגדה מתנהל מאז תחילת 2013 ומתמקד ברכישת נדל"ן על שם אמה של קרפ, אווה פרנרבורג, באמצעות חברת אקוטבה (Ecoteva).
"משרד החוץ שלנו עוקב אחרי המקרה ויבטיח שאליאן קרפ תמלא את חובתה ותופיע בפני בית המשפט״, הכריז אוטארולה מחוץ לארמון הממשלה. לדברי הרשויות בפרו קרפ השתמשה בדרכון הישראלי שלה כדי לעלות על המטוס לנתב״ג, והידיעה על עזיבתה הועברה על ידי משרד המשפטים של ארצות הברית באמצעות שגרירות פרו בוושינגטון.
3 צפייה בגלריה
טולדו ואשתו הישראלית, בימים אחרים. שימשה כגברת הראשונה בין 2001 ל-2006
טולדו ואשתו הישראלית, בימים אחרים. שימשה כגברת הראשונה בין 2001 ל-2006
טולדו ואשתו הישראלית, בימים אחרים. שימשה כגברת הראשונה בין 2001 ל-2006
(צילום: GettyImages)
שר המשפטים הפרואני דניאל מאורט אמר לפני כשבוע כי הההחלטה על הסגרתה של הגברת הראשונה לשעבר נמצאת כעת בידי ארצות הברית. "מילאנו את חלקנו על ידי דחיפת תהליך ההסגרה", אמר מאורט, “עכשיו זה תלוי בפקידים בארצות הברית לנקוט בצעדים הראוים. אנחנו בפרו מילאנו את ההתחייבויות שלנו".
החקירה על פעילות הלבנת הון לכאורה של משפחת טולדו החלה ב-2013 כאשר הרשויות הפרואניות חשפו את רכישות הנדל"ן על שם אמא של קרפ. אלחנדרו טולדו (77), שכיהן כנשיא פרו מ-2001 עד 2006, הוסגר לאחרונה מארצות הברית ונמצא כעת בכלא בפרו.
טולדו מואשם בקבלת שוחד של יותר מ-30 מיליון דולר מחברת הבנייה אודברכט בברזיל. בתמורה, הוא סיפק לכאורה לחברה את הזיכיון להקמת המקטע השני והשלישי של פרויקט ענק של כביש מהיר שמחבר בין פרו לברזיל. הרשויות טוענות שחלק מהכספים הבלתי חוקיים האלה זרמו גם לאקוטבה של קרפ. בתחילה טען טולדו שהכסף שהתקבל הגיע מפיצויים ששילמה גרמניה לחותנתו פרננבורג, ניצולת שואה. מאוחר יותר סיפר כי הכסף הגיע מאיש העסקים הישראלי יוסי מימן. אם יימצאו אשמים, בני הזוג טולדו צפוים לעונש מאסר של 16 שנים ושמונה חודשים.
3 צפייה בגלריה
הנשיא לשעבר טולדו. מואשם בקבלת שוחד של עשרות מיליוני דולרים
הנשיא לשעבר טולדו. מואשם בקבלת שוחד של עשרות מיליוני דולרים
הנשיא לשעבר טולדו. מואשם בקבלת שוחד של עשרות מיליוני דולרים
(צילום: AFP)
קרפ (69) הייתה הגברת הראשונה של פרו משנת 2001 עד 2006. היא נולדה להורים יהודים בצרפת שעלו אחר כך לארץ, התחנכה בהרצליה וסיימה את התואר הראשון שלה באנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, בהתמחות בלימודי אמריקה הלטינית. את התואר השני ואת הדוקוטורט שלה עשתה באוניברסיטת סטנפורד בארצות הברית, שם גם פגשה את מי שעתיד להיות בעלה וראש הממשלה הפרואני, אלחנדרו טולדו.
בשנת 1992 קרפ וטולדו התגרשו והיא חזרה לישראל עם בתם. בני הזוג נישאו בשנית וחזרו לפרו לפני הקמפיין של בעלה לנשיאות ב-1995. כגברת הראשונה, קרפ הייתה ידועה בעיקר בשל יכולתה לדבר קצ'ואה, אחת מהשפות הילידיות של פרו, ובנטייתה להתפרץ בזעם עם מי שלא הסכימו איתה. ב-2004, באירוע בשגרירות ישראל בלימה, החלה קרפ לצעוק בעברית ובספרדית על איל תקשורת ישראלי-פרואני שערוץ הטלוויזיה שלו מתח עליה ביקורת. מאוחר יותר היא התנצלה בפני שגריר ישראל.
בתום התבוסה בבחירות ואחרי שהוגש נגד בני הזוג כתב אישום הם עזבו בחזרה לקליפורניה. קרפ שימשה כפרופסור בבית הספר ליחסים בינלאומיים באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון וכפרופסור במחלקה לאנתרופולוגיה באוניברסיטת סטנפורד. גם בעלה, עד לפני הסגרתו, לימד באוניברסיטת סטנפורד. הוא כיהן בחבר הנאמנים הבינלאומי של מרכז פרס לשלום וב-2010 אף התקבלה החלטה מיוחדת בסנאט האמריקני המוקירה את מהלכיו לחיזוק הדמוקרטיה, הכלכלה וחופש העיתונות בפרו. כמעט עשור לאחר מכן, הוא נעצר על ידי הרשויות האמריקניות לאחר שהוגשה בקשה רשמית של לימה להסגרתו. הוא שוחרר בערבות ב-2020 עד שב-20 באפריל 2023 בית המשפט דחה את בקשתו לעכב את הסגרתו והוא הועבר כאמור למאסר במשטרת פרו בזמן עד תום ההליכים נגדו.
עו"ד ניק קאופמןעו"ד ניק קאופמןצילום: עטא עוויסאת
עו"ד ניק קאופמן, חבר בצוות ההגנה של בני הזוג טולדו, מסר בתגובה: "הטענה לפיה ברחה קרפ טולדו לישראל משוללת כל יסוד. לפני שלושה שבועות בלבד הוסגר בעלה הנשיא לשעבר מארה"ב לפרו וכך נשארה הגברת קרפ טולדו ללא האיש היקר לה, שלצדו עמדה במשך 3 השנים האחרונות במהלך המאבק נגד בקשת ההסגרה הבלתי מוצדקת של פרו". עו"ד קאופמן הוסיף כי ״על רקע דברים אלה, הגיעה הגברת קרפ טלדו לישראל, גם מחמת היותה אזרחית ישראלית וגם משום שבארץ נמצאים רוב חבריה הקרובים. הטענות בתיקים שהוגשו נגדה ונגד בעלה מוכחשות לחלוטין ונובעות מדברי שקר שנאמרו על ידי איש העסקים המנוח יוסי מימן אשר שיתף פעולה עם רשויות התביעה בפרו כדי להציל את עורו".
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה