בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה אתמול (ו') את ערעור המשטרה על החלטת בית משפט השלום לשחרר למעצר בית את החשוד בירי השבוע ביפו, ירי שבו נהרג מוחמד זתוניה בן ה-19. במשטרה טענו כי גרסתו של החשוד, שלדבריו הגן על עצמו לאחר שסירב למכור לקבוצה של תושבים ערבים רובי אוויר וכי אלו תקפו אותו לאחר מכן, "אינה הגיונית". השופט דחה את הערעור, וציין כי למרות שישנו חשד לשימוש "בלתי זהיר" בנשק מצד החשוד, ששמו אסור בפרסום, אין חשד למסוכנות לגביו.
2 צפייה בגלריה
אירוע ירי בתל אביב יפו
אירוע ירי בתל אביב יפו
הצעיר מהוד השרון וזירת הירי ביפו
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
התקרית שבה נהרג זתוניה התרחשה ביום רביעי בערב, ברחוב ציהתל"י ביפו. מהחקירה עלה כי בן ה-22 – שלו מיוחסות עבירות של גרימת מוות בכוונה או באדישות בנסיבות מחמירות וירי מנשק חם באזור מגורים – ביקש למכור רובי אוויר ואיתר רוכשים פוטנציאלים דרך אפליקציית טלגרם. כאשר הגיע לנקודת המפגש שנקבעה ביפו הבין לדבריו כי הרוכשים הם ערבים והחליט לא למכור להם, בשל הפשיעה בחברה הערבית.
לטענתו שלושה מהם תקפו אותו והוא שלף אקדח, בו הוא מחזיק ברישיון במסגרת עבודתו כמאבטח, וירה כ"הגנה עצמית". לאחר מכן נכנס לרכבו, נמלט מהמקום והתקשר למשטרה להודיע להם על שהתרחש. זתוניה, אחד הרוכשים הפוטנציאלים, נפגע מהירי ופונה לבית החולים וולפסון בחולון, שם נקבע מאוחר יותר מותו. המשטרה עצרה את החשוד, שלפני כשנה השתחרר משירות ביחידה מובחרת בצה"ל, אך ביום חמישי הורה בית משפט השלום לשחררו וקבע כי מדובר ב"אדם נורמטיבי לחלוטין".
בדיון אתמול בבוקר בערעור שהגישה המשטרה על ההחלטה, הסביר נציגה רב-פקד חגי סטול כי ישנו חשש למסוכנות מצד החשוד וכן חשש שישבש את החקירה אם ישוחרר. "אנחנו סבורים שייתכן כי קיימות סתירות בגרסה שלו באשר ליחס האירועים שיכול להצביע על מסוכנות. לפי גרסתו הוא בא למכור אקדח אוויר, איירסופט, כשהוא חמוש בנשקו האישי שיש לו רישיון לגביו. הטענה שלו היא שהוא הותקף על ידי שני אנשים ושהוא לא חש שיש דרך אחרת. היחידה החוקרת סבורה שהגרסה שלו יחד עם מכלול הנסיבות עדיין טעונה בדיקה", אמר רפ"ק סטול.
2 צפייה בגלריה
מוחמד זתוניה שנורה באירוע ירי בתל אביב יפו
מוחמד זתוניה שנורה באירוע ירי בתל אביב יפו
מוחמד זתוניה, בן ה-19 שנהרג בתקרית
עורכת דינו של החשוד אמרה מצדה כי את החקירה ניתן להמשיך גם כשהוא שוהה במעצר בית. "אין מצדו מסוכנות. כבר הובהר שמדובר באדם נורמטיבי ללא זיקה לעולם הפלילי, שוחרר (מצה"ל) לפני כשנה ומאז עובד כמאבטח בחברת אבטחה. הוא משתף פעולה מהרגע הראשון עם החקירה. הוא זה שהזמין את המשטרה למקום ולקח אחריות מלאה מהרגע הראשון וטען להגנה עצמית".
לדבריה, "נסיבות האירוע הם שהוא נשדד והותקף על ידי מספר אנשים מהמגזר הערבי, כאשר אחד מהם רעול פנים. כשהחשוד ניסה לברוח ולהימלט מהם ולהיכנס לרכבו, הם רדפו אחריו עד למושב הנהג, המשיכו להכות בו עד שאחד מהם שלף אקדח. באותו רגע הוא מבין שהוא עומד לאבד את חייו – כך מסר בחקירתו – ושלף את האקדח שהוא מחזיק ברישיון וירה למעלה, על מנת לעצור את הסיטואציה".
השופט, מרדכי לוי, שאל אותה מדוע זתוניה נהרג אם מרשה אכן כיוון את הירי כלפי מעלה, והיא השיבה: "בזמן שהוא ישב ברכב, מנסה לברוח, הם הגיעו למושב הנהג והמשיכו להכותו. באותו רגע הוא שם לב לאקדח שנשלף, בזמן שהוא ישוב במושב, והוא הוציא את האקדח שלו".

נציג המשטרה הטיל ספק בדבריה של עורכת הדין: "חברתי מסרה גרסה מפי החשוד שלא עולה בקנה אחד עם גרסת החשוד ביחס לאירוע שבגינו התכנסנו כאן. לא אפרט בפומבי ואומר שבתיק החקירה מונחת גרסתו. אתייחס לטענה שהאקדח נשלף ראשון – זו סתירה מוחלטת לגרסתו. גם הגרסה שמסר המעורב הנוסף השתנתה מספר פעמים".
השופט מרדכי לוי כתב בהחלטתו על דחיית הערעור: "בחנתי את עמדות הצדדים ועיינתי בחומר החקירה הרלוונטי וכן במזכרים חסויים שהוצגו לבית המשפט השלום ובמזכר חסוי שהגיש נציג המשטרה. לאחר בחינת הדברים חורף התוצאה הטרגית, לא מצאתי כל שגגה בהחלטת השלום. אכן קיים חשד סביר של שימוש בלתי זהיר בנשק ובלתי מידתי ושל המתה של המנוח, אך כפי שבצדק ציין בית משפט השלום, אין עילת מעצר של מסוכנות בנסיבות המקרה דנן ואין חשש לשיבוש לנוכח מכלול הנסיבות".
גורם במשטרה מסר ל-ynet כי אינו שולל את האפשרות שהחשוד ייעצר בהמשך מחדש: "הוא מסר גרסה שלא מתיישבת עם ההגיון בשלב זה לגבי אופן הירי במנוח. אנחנו רק בתחילת החקירה". מקורב לחשוד הזהיר מנגד: "יש סכנה לחיים שלו מחשש לנקמה אם זהותו תתגלה".
פורסם לראשונה: 16:16, 23.12.22