1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה שיבא תל השומר
מחלקת קורונה שיבא תל השומר
ארכיון. מחלקת קורונה בתל השומר
(צילום: AP)
שנה אחת, 5,100 מתים. 5,100 ישראלים המית נגיף הקורונה בשנה החולפת בין 23 בדצמבר 2020 ל-23 בדצמבר 2021. כמספר ההרוגים בתאונות דרכים ב-15 השנים האחרונות. יותר מכפול ממספר ההרוגים בכל פיגועי הטרור ממלחמת ששת הימים ועד כה. יחסית לאוכלוסייה, באיטליה, בבריטניה ובבלגיה, למשל, מתו השנה מהנגיף יותר חולים מאצלנו. בפינלנד, בקנדה וביפן, למשל, מתו פחות. ישראל באמצע.
5,100 מתים נטולי פנים, בלי תולדות חיים. צריך לצלול עמוק לתוך הנתונים של משרד הבריאות כדי לדלות משם מידע – מאוד חלקי – על המאפיינים שלהם. מאילו קבוצות וקהיליות באוכלוסייה באו? כמה זמן נמשכה מחלתם הקשה? מי ליווה אותם בדרכם האחרונה? שאלות רבות נשארו פתוחות.
גרוע מחוסר המידע הוא חוסר ההתייחסות. 5,100 מתים בשנה משמעותם כ-100 מתים מקורונה בשבוע, בממוצע. אך הממוצע מסתיר תנודות. בשבוע אחד בתחילת ינואר אשתקד מתו מהנגיף 350 ישראלים ובשבוע אחד בתחילת ספטמבר מתו ממנו 250 ישראלים. שבועות שחורים שחלפו בדממה. ניתן לשער שגם השבועות השחורים הבאים יחלפו כך.
לא נוכל לתאר לעצמנו מה היה קורה כאן אילו ב-2021 היו מתים כל שבוע 100 ישראלים מפעולות טרור. המדינה כולה הייתה בוכה ואבלה עליהם, פוליטיקאים היו נדחפים לנחם את המשפחות
במדינות לא מעטות ראו לעצמם המנהיגים חובה להרכין ראש בפומבי מפני המתים ולהתנצל בפני משפחותיהם. אישי ציבור השתתפו בהלוויות, נשאו דברי הספד קורעי לב. לעיתים הוכרזו ימי אבל לאומיים והדגלים הורדו לחצי תורן. לא כאן. הרגישות הישראלית המפורסמת למוות לא חצתה את גבול המגפה. ומפני שבין המתים לא היו ידוענים רבים, המוות המאסיבי עבר בלי לזעזע את מובילי דעת הקהל ואת מפיקי תוכניות הריאליטי לסוגיהן, מדורת השבט החדשה.
סבר פלוצקרסבר פלוצקרצילום: "שם עולם"
כמה מבין 5,100 מתי הקורונה השנה הלכו לעולמם בגלל החלטות שגויות של הממשלות? בגלל השחרור המוקדם מדי של ההגבלות והימנעות מהחמרתן? בגלל משחקי פוליטיקה קטנה ומחלוקות בין משרדים ואגפים? בגלל אוזלת יד בחיסונים ומסעי השקרים של מתנגדיהם? בגלל ובגלל ובגלל? לך דע.
לא נוכל אפילו לתאר לעצמנו מה היה קורה כאן אילו ב-2021 היו מתים כל שבוע 100 ישראלים מפעולות טרור. המדינה כולה הייתה בוכה ואבלה עליהם, פוליטיקאים היו נדחפים לנחם את המשפחות, קציני צבא בכירים היו מנפיקים פקודות יום לוחמניות והמונח "מחדל לאומי" היה נישא באוויר. 5,100 הרוגי קורונה נפלו כחיילים אלמוניים במדינה אדישה, מתו בבדידות נוראה במחלקות סגורות. יהיה זכרם ברוך.
  • סבר פלוצקר הוא הפרשן הכלכלי של "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com
פורסם לראשונה: 10:00, 26.12.21