1 צפייה בגלריה
מנחם מני אלקלעי
מנחם מני אלקלעי
פרופ' מנחם אלקלעי
( מתוך אתר שיבא)
מאז סוף השבוע מתפרסמות כאן עדויות כנגד הגינקולוג פרופ' מנחם אלקלעי, על ידי מטופלות הטוענות שפגע בהן מינית. התלונות מחרידות כמובן, ורובן ככולן מציגות שיטת פעולה אחידה שבמסגרתה הרופא נוגע בדגדגן של המטופלות - פעולה שאין בה קשר לבדיקה רפואית ולא צורך קליני מוכר כלשהו.
מקרים של רופאים שפוגעים מינית במטופלות אינם חריגים. ד"ר בני שכטר, הגינקולוג שהחדיר צעצועי מין לנשים, נדון לשנה וחצי מאסר בגין מעשים מגונים. ד"ר אריה לוין, שנגדו נטען שהחדיר אצבעות ללא צורך בטענה לבדיקת גסטרולוגית, עדיין נמצא בעיצומם של הליכים פליליים. והשניים הללו אינם היחידים.
מעבר לחרדה ולגועל שמעוררים מעשיהם במטופלות וחולות שנמצאות במצוקה ופונות לעזרה, והאדם שאמון על בריאותן וכבודן מחלל אותן לצורך סיפוקו המיני, מזעזעת חציית הגבול כפי שבאה לידי ביטוי בתגובתו של פרופ' אלקלעי. בפועל, הוא ניסה לערער את תפיסת המציאות של המטופלות. "גזלייטינג", קוראים לזה.
כך הוא טען: "חשוב להבין כי התלונות בתחום זה הינן בדרך כלל תלונות סרק או כאלה הנובעות מחוסר הבנה של הנבדקות, ולא ממעשים פסולים של הרופא המטפל. רוב התלונות המוזכרות כאן נחקרו כבר ונגנזו וזה יהיה קרוב לוודאי גורלה של התלונה האחרונה".
המקרה של אלקלעי הוא ביטוי לבעייתיות בלימודי רפואת נשים, שבמשך שנים היו נחלתם של גברים בלבד. זה דור ישן שסבור שגם אם הוא יאונן לך במהלך בדיקה, את טיפשה מכדי להבין את זה
התגובה המחרידה הזאת מטעמו של אלקלעי חושפת את ערוותו. ראשית, משום שהוא משקר. רוב מוחלט של התלונות שמגישות מטופלות כנגד גינקולוגים הן תלונות אמת. נשים לא מגישות תלונות על פגיעה מינית כנגד רופא סתם כך. אין להן שום סיבה לעשות כך. האדם שיש לו אינטרס לשקר במקרים כאלה הוא דווקא הרופא.
יותר מזה מדהימה ההתנשאות והיומרה בתגובתו, שבה הוא טוען שנשים לא מבינות כמוהו מה לגיטימי בתוך טיפול גינקולוגי. 16 הנשים שטוענות שהוא פגע בהן מינית יודעות היטב מה הגבולות ומתי הם נחצו. אלקלעי הוא זה שלא מבין, אף שבנה את מעמדו וצבר את כספו על גבן. מתגובתו עולה חוסר הבנה עמוק של תפקידו והיעדר גבולות.
התלונות נגדו לא הפתיעו. בקופת החולים ידעו, במשרד הבריאות ידעו, וגם אלקלעי עצמו הודה שכבר הוגשו נגדו תלונות בעבר. הוא לא תיקן את דרכיו מהסיבה הפשוטה שהוא סבור שמספר רישיון הרפואה שלו מעניק לו את הזכות והרשות לעשות בגוף המטופלות כבשלו, כולל לטשטש את ההבדל בין טיפול רפואי למגע מיני.
יעל שרריעל שררצילום: עופר קידר
המקרה של אלקלעי הוא ביטוי לבעייתיות בלימודי רפואת נשים, שבמשך שנים היו נחלתם של גברים בלבד, חלקם חסמו אפשרות של נשים להיכנס לתחום. זו הייתה רפואה שהתנשאה מעל המטופלות ושרידים שלה נמצאים עד היום במחלקות בכל הארץ. זה דור ישן שסבור שגם אם הוא יאונן לך במהלך בדיקה גינקולוגית, את טיפשה מכדי להבין שזה לא בדיקה רפואית.
גם אם ההליכים נגד אלקלעי יסתיימו בזיכוי מוחלט, תגובתו חשפה שנאת נשים עמוקה שלשיטתו מצדיקה זלזול וביזוי שלהן. מומלץ לכל אישה להתרחק כמו מאש מכל רופא שמדבר כך על המטופלות שלו.
  • יעל שרר היא מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com