ליליאנה סגרה, ניצולת שואה בת 92, פתחה היום (ה') את הישיבה הראשונה של הסנאט האיטלקי מאז הבחירות הכלליות. בנאומה של סגרה, שמחזיקה בתואר סנאטורית לכל החיים, היא התייחסה לעבר הפשיסטי של איטליה – על רקע הניצחון של הימין הקיצוני בבחירות בחודש שעבר.
8 צפייה בגלריה
ליליאנה סגרה
ליליאנה סגרה
ליליאנה סגרה בסנאט האיטלקי
(צילום: רויטרס)
סגרה ניהלה את הדיון בבית העליון של הפרלמנט האיטלקי במקום סנאטור בכיר שנעדר מהכינוס ברומא. בכינוס הראשון של הסנאט מאז הבחירות נבחר יו"ר חדש – בכיר במפלגת הימין הקיצוני "האחים של איטליה", מפלגה בעלת שורשים ניאו-פשיסטיים.
בימים הקרובים ינהלו אנשי המפלגה ושתי השותפות הנוספות בקואליציה הבאה מגעים להרכבת ממשלה. בראשות הממשלה אמורה לכהן ג'ורג'ה מלוני, מנהיגת "האחים של איטליה". היא צפויה להפוך לאדם הראשון מהימין הקיצוני שמנהיג את איטליה מאז מלחמת העולם השנייה – וגם לאישה הראשונה שעושה זאת.
סגרה, ניצולת אושוויץ, עוסקת במשך עשרות שנים בפעילות חינוכית ומלמדת את הילדים האיטלקים על זוועות השואה. בעקבות פעילותה העניק לה נשיא איטליה סרג'יו מטרלה את תואר סנאטורית לכל החיים ב-2018. בנאומה היום היא הזכירה את החוקים האיטלקיים בעידן הפשיסטי שאסרו על ילדים יהודים כמותה להגיע לבית הספר. היא אמרה שהילדה, שב-1938 הורחקה מספסלי בית הספר, "מוצאת את עצמה היום על הספסל היוקרתי ביותר – בסנאט".
בנאום בסנאט ציינה סגרה את "הערך הסימבולי" של העובדה שהיא מנהלת את הישיבה לקראת ציון 100 שנה ל"מצעד לרומא" – סדרת האירועים שבסופם עלה לשלטון הדיקטטור בניטו מוסוליני. "היום אני מתרגשת במיוחד מהתפקיד שהגורל זימן לי", אמרה סגרה. "בחודש אוקטובר, שבו מציינים 100 שנה ל'מצעד לרומא' שהחל את הדיקטטורה הפשיסטית, נופלת בחלקי ההזדמנות לשמש זמנית כנשיאה במקדש של הדמוקרטיה".
8 צפייה בגלריה
ליליאנה סגרה
ליליאנה סגרה
סגרה מקבלת פרחים מאיגנציו לה-רוסה, היו"ר החדש של הסנאט
(צילום: EPA)
הסנאטורים קמו על רגליהם והריעו לסגרה. היו"ר החדש של הסנאט, איגנציו לה-רוסה, העניק לה זר של ורדים לבנים ובירך אותה. "אין מילה שהיא אמרה שלא ראויה לתשואות מצדי", הוא אמר.
לה-רוסה, שבעבר התגאה באוסף המזכרות שלו מהעידן הפשיסטי של מוסוליני, הבטיח שמתוקף תפקידו כיו"ר הסנאט הוא מתכוון לייצג את כל הצדדים במפה הפוליטית. לה-רוסה היה בעבר שר ההגנה, וב-2012 הקים יחד עם מלוני את מפלגת "האחים של איטליה". אביו של לה-רוסה היה מזכיר המפלגה הפשיסטית של מוסוליני.
8 צפייה בגלריה
ג'ורג'ה מלוני חוגגת את ניצחונה ברומא
ג'ורג'ה מלוני חוגגת את ניצחונה ברומא
ג'ורג'ה מלוני חוגגת את ניצחונה בבחירות
(צילום: AP)
הבחירה בלה-רוסה ליו"ר הסנאט הובילה לסדקים בקואליציית הימין של מלוני, שבה חברות גם מפלגת "הליגה" של מתיאו סלביני (שרבים רואים גם בה מפלגת ימין קיצוני) ומפלגת "פורצה איטליה" של סילביו ברלוסקוני, שנחשבת לימין מתון. "פורצה איטליה" התנגדה למינוי של לה-רוסה, ולפי הפרסומים ברלוסקוני זועם על מלוני מכיוון שהיא התנגדה לחלק מהדרישות שלו במגעים הקואליציוניים להרכבת הממשלה. כדי לאשר את מינויו של לה-רוסה בהצבעה החשאית בסנאט נזקקה "האחים של איטליה" לתמיכה של סנאטורים מהאופוזיציה.
לפי ההערכות הרכב השרים בממשלת הימין שתקום באיטליה לא ייקבע לפני 20 באוקטובר. החברות בקואליציה הבטיחו להעניק יציבות לאיטליה אחרי שממשלות קודמות שקמו במדינה לא האריכו ימים.
8 צפייה בגלריה
איטליה ג'ורג'ה מלוני עם מתיאו סלביני ו סילביו ברלוסקוני ב עצרת נעילת הקמפיין ב רומא
איטליה ג'ורג'ה מלוני עם מתיאו סלביני ו סילביו ברלוסקוני ב עצרת נעילת הקמפיין ב רומא
מלוני, ברלוסקוני וסלביני בעצרת האחרונה של קמפיין הבחירות
(צילום: EPA)
במהלך קמפיין הבחירות, בעקבות הצהרות של אנשי המרכז-שמאל שמפלגת "האחים של איטליה" מסכנת את הדמוקרטיה, התעקשה מלוני שהימין האיטלקי "השאיר מאחוריו" את הפשיזם וגינתה חוקים גזעניים ואת דיכוי הדמוקרטיה. ניצולת השואה סגרה לא ציינה בנאומה בסנאט את שם המפלגה שהגיעה למקום הראשון בבחירות, אך אמרה שהבוחרים האיטלקים אמרו את דברם בקלפי. "העם החליט – וזו המהות של הדמוקרטיה".
הבית התחתון והבית העליון של הפרלמנט לא היו מלאים היום כבימים עברו: לפני הבחירות החליט הפרלמנט לצמצם את מספר המחוקקים, ולהוריד את מספר חברי הבית התחתון מ-630 ל-400 ואת מספר הסנאטורים (לא כולל שישה סנאטורים לכל החיים) מ-315 ל-200.