שרת התחבורה מרב מיכאלי פנתה היום (שלישי) לוועדת הכלכלה בכנסת בבקשה לדחות בשנה את החלת החובה על התקנת מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב, החלטה שקיבלה השרה הקודמת מירי רגב. לפי משרד התחבורה, ההחלטה התקבלה אחרי התייעצויות עם גורמי המקצוע. "הדחייה נועדה לבחון את הדרכים החלופיות לאפשר את קיומן של מערכות מסוג זה, תוך התחשבות בצרכי הנהגות והנהגים בהיבטים השונים", נמסר.
לדברי השרה מיכאלי, "ילדות וילדים שנשכחים ברכב זוהי תופעה כואבת ונוראית, ואני קוראת לכל ההורים - התמקדו בילדיכם, והימנעו מהסחות הדעת השונות, ובעיקר מאלה הנגרמות מהשימוש בטלפונים סלולריים. משרד התחבורה שם בראש ובראשונה הצלת חיים כמטרה עליונה. עם זאת, האופן שבו נקבעה התקנה דורש חשיבה נוספת ותיקונים מהותיים כדי שהיא תוכל לממש את מטרתה ולהציל חיים. על כן, החלטתי לפנות לוועדת הכלכלה בבקשה לדחות את כניסת התקנות לתוקף לחודש יוני 2022".
2 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרות במשרד התחבורה
טקס חילופי שרות במשרד התחבורה
השרה לשעבר מאשימה את הנוכחית באחריות למותם של פעוטות. מיכאלי ורגב בעד העברת התפקיד
(צילום: לע"מ)
ההחלטה של השרה רגב התקבלה בזמנו בעקבות ריבוי המקרים של ילדים שנשכחו ברכב של הוריהם ומתו כתוצאה מהחום. עם זאת, ההחלטה הובילה לביקורת גדולה בין השאר בשל העלות הגדולה שלה לציבור, ובשל העובדה שבזמן שהתקבלה ההחלטה עדיין לא היה ברור אילו מערכות בדיוק יותקנו ברכבים. נדגיש כי היום אין כל מניעה להורים שרוצים בכך לרכוש על דעת עצמם מערכת למניעת שכחת ילדים.
שרת התחבורה לשעבר, חברת הכנסת מירי רגב, תקפה בתגובה לצעד של מיכאלי: "ההחלטה שלה מסוכנת, ועלולה לעלות לצערי במחיר חייהם של פעוטות חסרי ישע, שימצאו את מותם הטראגי ברכבים הלוהטים. כל פעוט שיימצא את מותו הטראגי ברכב החל מאוגוסט יהיה רשום על שמך, השרה מיכאלי. איך לא רעדו לך הידיים לדחות את התקנות מאוגוסט השנה ליוני שנה הבאה? מדובר בתהליך שנעשה בצורה המקצועית ביותר והובל על ידי גורמי המקצוע במשרד התחבורה, בוועדת הכלכלה ולמול משרדי הממשלה הרלוונטיים. תיקונים קוסמטיים ניתן לעשות תוך כדי ולא צריך לדחות את כל התהליך. התקנה היא מצילת חיים וכפי שאמרתי כל פעוט שימצא את מותו הטראגי ברכב או ייפגע יהיה רשום על שמך".
בחודש מרץ האחרון אישרה ועדת הכלכלה את התקנות שיחייבו להתקין את המערכות בכל רכב פרטי שמסיע פעוטות מתחת לגיל 4. התקנות היו אמורות להיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט, והאכיפה הייתה אמורה להתחיל ב-1 בינואר 2022. הקנס הצפוי למי שלא יעמוד בתקנות היה 250 שקלים ו-4 נקודות. ראש אגף מדיניות רגולציה במשרד ראש הממשלה, עמיחי פישר, מסר לוועדה נתונים שלפיהם בעשור האחרון קיפחו את חייהם 25 ילדים שנשכחו בכלי רכב, 22 מהם בני עד 3, אחד בגיל 3 עד 4 ועוד שני ילדים בני 4 עד 5.
העלות המוערכת של התקנת כל מערכת כזו ברכב עמדה על מאות שקלים, מה שהיה מטיל הוצאות כבדות במיוחד על הורים לכמה ילדים מתחת לגיל 4, במיוחד כאלה שמחזיקים בשתי מכוניות. במשרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר התנגדו בשעתו לרפורמה לנוכח עלותה הגבוהה לציבור ולמחלוקת בדבר האפקטיביות שלה, ובארגון לובי 99 ביקשו לבדוק כי התקנות לא משרתות ו"תפורות" לגוף מסוים שמסוגל לייצר את המערכות.
ממלא מקום יו"ר הקואליציה חבר הכנסת בועז טופורובסקי התנגד להחלטה, ואמר כי היא תעלה בחיי ילדים. לדבריו, "הכי קל לדחות. במקום זאת על המדינה לקדם סבסוד של המערכות, פתרון שיסייע בהורדת הנטל הכלכלי על המשפחות וימנע מוות צפוי ומיותר של ילדים כבר בקיץ הקרוב. חיי ילדים הם הדבר היקר מכל. טוב הייתה עושה שרת התחבורה אם טרם קבלת ההחלטה על הדחייה הייתה מתייעצת עם מי שקידמו את הנושא. יחד עם זאת עדיין לא מאוחר והקואליציה יכולה וצריכה להירתם לקידום מהלך שימנע מהורים לקבור את ילדיהם".
גם במועצה לשלום הילד התנגדו להחלטה של מיכאלי, ואמרו שמדובר ב"החלטה שגויה שתעלה בחיי ילדים". לדברי המועצה, "התקנות המחייבות התקנת אמצעי התרעה למניעת שכחת ילדים ברכב הן לא פחות מאשר הצלת נפשות ולדחייתן עלולה להיות השלכות הרות גורל על ילדים עד אובדן חיים ומוות בייסורים. אנחנו קוראים לשרת התחבורה לחזור בה מההחלטה ולפעול, בשבועות שעוד נותרו לכניסת התקנה לתוקף, להרחבת מספר האמצעים למניעת שכחת ילדים כדי להוביל להוזלתם ו/או לסבסד אותם".