ועדת הכלכלה אישרה אתמול (יום א') את התקנות שיחייבו התקנת מערכת למניעת שכחת ילדים בכל רכב פרטי המסיע פעוטות מתחת לגיל 4. התקנות יכנסו לתוקף ב-1 באוגוסט אך כדי לאפשר היערכות האכיפה תחל ב-1 בינואר 2022 – ומי שייתפס ללא מערכת צפוי לקנס של 250 שקלים ו-4 נקודות; בהתאם לדרישת יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי – שרת התחבורה תדווח בדצמבר השנה על ההיערכות לקראת האכיפה.
1 צפייה בגלריה
תינוק כסא בטיחות
תינוק כסא בטיחות
במשרדי ממשלה התנגדו לבהילות אישור התקנה
הוועדה אישרה את חובת ההתקנה במסגרת הוראת שעה שתוקפה שנתיים, ולאחריהן משרד התחבורה יצטרך להוכיח את יעילות המערכת באמצעות מחקר. בדיון הראשון בנושא לפני כחודשיים נדרשו הבהרות באשר ליישום ולעלויות. בדיון נוסף אמר סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, כי בהתאם לדרישת היו"ר מרגי החליטו במשרד להתאים את התקן לחקיקה האיטלקית הקיימת, בלי המצאות ישראליות ייחודיות.
ראש אגף מדיניות רגולציה במשרד ראש הממשלה, עמיחי פישר, מסר לוועדה נתונים, לפיהם בעשור האחרון קיפחו את חייהם 25 ילדים שנשכחו בכלי רכב, 22 מהם בני עד 3, אחד בגיל 3 עד 4 ועוד שני ילדים בני 4 עד 5.
נציגת המועצה לשלום הילד, מיטל בק, אמרה כי אם יש דרך למנוע מוות נוראי בייסורים של ילד אחד, צריך לעשות זאת. היא הוסיפה כי כדי שהמהלך יצליח צריך לוודא שיהיה מסע הסברה, ואמרה כי צריך להקל על ההורים ולא להשית עליהם את מלוא העלות. לפי ההצעה שאושרה, החובה תחול על כל רכב פרטי המסיע ילדים מתחת לגיל 4.
בדיון קודם בוועדה משרד התחבורה העריך את העלות לרכב בכ-300-400 שקלים. במשרדי הממשלה השונים מחו על המהירות שבה משרד האוצר מקדם את התקנות, אך במשרד התחבורה טענו לדחיפות לצורך הצלת נפשות בקיץ (אף שלבסוף האכיפה תחל כאמור מינואר 2022).
היו גם חברי כנסת שטענו כי הדחיפות נבעה מהבחירות המתקרבות ורצונה של שרת התחבורה רגב לקדם את התקנות לפניהן. במשרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר התנגדו לרפורמה לנוכח עלותה הגבוהה לציבור ולמחלוקת בדבר האפקטיביות שלה, ובארגון לובי 99 ביקשו לבדוק כי התקנות לא משרתות ו"תפורות" לגוף מסוים שמסוגל לייצר את המערכות.
במשרד התחבורה ציינו כי מערכת הבטיחות תאפשר לזהות מצב שבו ילד נשכח או הושאר ללא השגחה ברכב נעול, ותתריע בפני הנהג ויזואלית או קולית. במסגרת 'קול קורא' שפרסם המשרד התקבלו יותר מ-20 פניות של חברות ויזמים, המציעים מגוון רחב של מערכות המסוגלות לזהות מצב של השארת ילד ברכב ולספק התרעה בהתאם. שרת התחבורה מירי רגב ציינה כי "כבר בקיץ הקרוב, כל רכב יחויב בהתקנת מערכות בטיחות למניעת שכחת ילדים. כך נציל את חייהם של ילדים רבים, ונמנע שכול והרס של משפחות שכל עולמן חרב עליהן בגלל חוסר תשומת לב".