מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן יגיע מחר לישראל, כשהמטרה המרכזית היא אחת - למנוע הסלמה בצפון. אחרי חיסול סאלח אל-עארורי, ו"התגובה הראשונית" של חיזבאללה - ירי עשרות רקטות ליחידת הבקרה האווירית במירון - מנסים האמריקנים למנוע מלחמה של ממש בין ישראל לחיזבאללה.

העיתון האמריקני "וושינגטון פוסט" פרסם הבוקר תחקיר בנוגע למאמצי הממשל למנוע מלחמה שכזו, ודיווח בין היתר כי גורמים בממשל האמריקני חוששים שראש הממשלה בנימין נתניהו עלול לראות בהסלמה בחזית הצפונית "מפתח" להישרדות פוליטית - בצל הביקורת הקשה על התנהלות הממשלה במלחמה ומחדלי 7 באוקטובר.
בתגובה לכך, כתב השר בני גנץ בטוויטר: "המצב שבו תושבי גבול הצפון לא יכולים לשוב לבתיהם - מצריך פתרון דחוף. העולם צריך לזכור, מי שהחל בהסלמה הוא ארגון הטרור חיזבאללה. ישראל מעוניינת בפתרון מדיני. אם זה לא יקרה, מדינת ישראל וצה"ל יסירו את האיום. ‏כל חברי קבינט המלחמה שותפים לעמדה הזו. השיקול היחיד הוא ביטחון ישראל. זוהי חובתה של כל מדינה לאזרחיה".
בשיחות פנימיות, כך לפי הדיווח, הממשל האמריקני הזהיר את ישראל מפני הסלמה משמעותית בחזית הצפונית. שני גורמים שמעורים בפרטים אמרו בהקשר זה ל"פוסט" כי לפי הערכה סודית חדשה של המודיעין האמריקני, צה"ל יתקשה להצליח בתרחיש שכזה - כיוון שהלחימה בעזה נמשכת ונכסיו ומשאביו הצבאיים יהיו פרוסים דק מדי.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
נתניהו וביידן
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90, רויטרס)
"הטייסים עייפים, יש לבצע אחזקות והתאמות למטוסי הקרב, והם יתמודדו עם משימות מסוכנות יותר בלבנון מאשר בעזה - שם לחמאס יש מעט נשק נ"מ", נכתב ב"פוסט". בדיווח הודגש כי לפי גורמים אמריקניים חיזבאללה עצמו מעוניין להימנע מהסלמה משמעותית. הגורמים מעריכים שמזכ"ל ארגון הטרור הלבנוני חסן נסראללה לא מעוניין במלחמה רחבה.
בעיתון הזכירו את נאומו האחרון של נסראללה שלשום, שבו הבטיח אמנם לנקום על חיסול סאלח אל-עארורי בביירות - אתמול הודיע חיזבאללה על "תגובה ראשונית" בדמות מטח של עשרות רקטות, שפגע לטענתו ביחידת הבקרה במירון - אך ב"פוסט" כותבים כי נסראללה רמז בנאומו לאפשרות שיסכים למו"מ על הסדרת הגבול בין לבנון לישראל.
בשבועות האחרונים, חילופי האש עם חיזבאללה באזור הגבול הפכו ליותר אינטנסיביים, והובילו לביקורת מצד וושינגטון. לפי גורמי מודיעין אמריקניים, צה"ל פגע בכוחות הצבא הלבנוני - המקבלים מימון אמריקני - לפחות 34 פעמים מאז 7 באוקטובר. ארצות הברית רואה את צבא לבנון כמגן על ריבונות לבנון, וכמשקל נגד חשוב להשפעת חיזבאללה.
2 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן בטיסתו למזרח התיכון
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן בטיסתו למזרח התיכון
בלינקן ממריא לאזור, אתמול
(צילום: EVELYN HOCKSTEIN / POOL / AFP)
בלינקן עצמו יגיע מחר לישראל, לאחר עצירות בירדן, קטאר, איחוד האמירויות וסעודיה. אחרי הפגישות בישראל, שיתקיימו ביום שלישי, הוא יבקר גם ברשות הפלסטינית ובמצרים. לדבריו, היעדים שלו הם להגן על אזרחים: "יותר מדי פלסטינים נהרגים"; להכניס יותר סיוע הומניטרי לעזה; להבטיח שחמאס לא יוכל לתקוף שוב; ולפתח מסגרת לממשל בהובלה פלסטינית בעזה ו"למדינה פלסטינית עם ערבויות ביטחוניות כלפי ישראל".
המטרה הסופית, אמר בלינקן לסוכנות הידיעות AP, היא שלום בר-קיימא. הוא אמר כי שיחותיו יתמקדו במה בנות בריתה של ארצות הברית מוכנות לעשות כדי לסייע בכך. "אלו לא בהכרח שיחות קלות. יש נקודות מבט שונות, צרכים שונים, דרישות שונות, אבל חשוב שננהל את הדיפלומטיה הזו הן לעזה והן באופן רחב יותר לעתיד הישראלים והפלסטינים, ולאזור כולו", הוסיף.
לדברי בלינקן, "יש בבירור רצון מצד רוב תושבי האזור לעתיד של שלום, של ביטחון. זה נתיב אחד, הנתיב השני הוא מעגל בלתי נגמר של אלימות, חזרה על האירועים המחרידים שראינו, וזה דבר שאיש לא רוצה".