שלושה שבועות אחרי מתקפת הפתע של חמאס, הטבח והאסון הנורא בדרום - ראש הממשלה השיב לראשונה על שאלות אמש (שבת), אחרי הצהרה שמסר לצד שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ. נתניהו הדגיש בהצהרתו כי "זו מלחמת העצמאות השנייה של מדינת ישראל. אנו עומדים יחד איתנים, זו משימת חיי", אך בהמשך סירב לקחת אחריות על אסון ה-7 באוקטובר, ובתגובה לשאלה ישירה קרא תשובה מוכנה מהכתב: "אחרי המלחמה כולם יצטרכו לתת תשובות לשאלות קשות. היה פה מחדל נורא והוא ייבדק עד תום. המשימה שלי היא להציל את המדינה".

הכותרת
להפוך את עזה ל"שטח B נחות" | היום שאחרי המלחמה עפ"י יעקב נגל
19:59
ברקע הקרע שנוצר בעם עקב קידום המהפכה המשפטית, נתניהו סירב להתייחס להשפעתו האפשרית על תזמון הטבח שביצע חמאס, אך ציין כי המהפכה המשפטית "לא עומדת עכשיו על סדר היום". בנוגע להשלכות של עסקת שחרורו של גלעד שליט בתמורה ליותר מ-1,000 מחבלים, בהם גם בכירים בחמאס כיום, נתניהו חזר פעם נוספת על תשובתו כי "יגיע היום ונדון גם בזה".
נתניהו טען בנוסף: "אני שומע שרציתי לחזק את חמאס - בטח שלא רציתי לעשות זאת, במיוחד כשהובלנו שלוש מערכות נגדו, כולל חיסול בכיריו. זה לא הספיק". על שאלת ynet בנוגע למעורבות איראן באירועי ה-7 באוקטובר אמר: "איראן מארגנת, תומכת ומנחה, אבל אני לא יכול להגיד שבפעולה הספציפית הזאת הם היו שותפים למיקרו-תכנון". בנוגע לסגירת כמה ממשרדי הממשלה והעברת תקציבם לתמיכה במאמץ המלחמתי ובאזרחים שנפגעו כלכלית אמר כי "אני בעד לצמצם את כספי הממשלה. אמרתי לשר האוצר, 'תכניסו את הידיים לכיס".
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט, בני גנץ ובנימין נתניהו
יואב גלנט, בני גנץ ובנימין נתניהו
יואב גלנט, בני גנץ ובנימין נתניהו
(צילום: איתמר אייכנר)
נתניהו אמר בהצהרתו במסיבת העיתונאים כי "אתמול בערב נכנסו כוחות קרקעיים שלנו בשערי עזה, בפתחו של מעוז הרשע. זהו השלב השני של המלחמה, שמטרותיה ברורות: השמדת היכולות הצבאיות והשלטוניות של החמאס והחזרת החטופים הביתה". נתניהו ציין כי "קיבלנו את ההחלטה להרחבת הפעילות הקרקעית באופן שקול ומושכל, מתוך מחויבות להבטחת ביטחון המדינה. הלוחמים שלוחמים בשטח האויב יודעים שהעם והנהגת העם עומדים מאחוריהם.
"יש לנו צבא נהדר, גיבורים יהודים ולא-יהודים, חילונים ודתיים, שמאל וימין. כולם מאוחדים ברוח לחימה שלא ראיתי כמותה. הם נכונים להילחם בעוז ועוצמה נגד אויב שאין אכזר ממנו. הם רוצים להחזיר לפושעים על מעשיהם שעשו לאחינו ואחיותינו, לטובת האנושות כולה".
נתניהו התייחס לפגישתו אמש עם משפחות החטופים ואמר כי "ליבי נשבר. חזרתי ואמרתי להם שבכל שלב עד עכשיו ומעכשיו אנחנו נמצא כל אפשרות להחזיר את אחינו ואחיותנו החטופים. חטיפתם היא פשע נגד האנושות". נתניהו התייחס גם לביקורת נגד ישראל בעולם, ברקע האשמתו של נשיא טורקיה ארדואן כי ישראל מבצעת פשעי מלחמה: "אלו שמעזים להאשים את חיילינו בפשעי מלחמה הם חדורי צביעות ושקר, שאין בהם טיפת מוסר אחת. צה"ל הוא הצבא המוסרי בעולם והוא עושה הכול כדי למנוע פגיעה בחפי פשע. לעומתנו, הציניות של האויב אינה יודעת גבול. הוא משתמש באזרחים כמגן אנושי, בבתי חולים כמפקדות וכספקי דלק למלחמה שלו".
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
יואב גלנט
(צילום: לע"מ)
השר גלנט פנה לבני משפחות החטופים, ההרוגים והנרצחים, ואמר כי "אין רגע אחד שאינני חושב עליכם כשאני בא לשקול את הפעולה של הכוחות". הוא הדגיש כי "ביממה האחרונה עברנו שלב, העוצמה של האש שנחתה על האויב היא כזו שהרעידה את האדמה ברצועת עזה, והיא שונה ממש שחווה החמאס מאז היווסדו. כוחות צה"ל מתמרנים באיזורים רלוונטים ופוגעים בכוח חמאס מתחת לאדמה ומעליה, באוויר ובים. חמאס סופג מהלומות קשות שלא ידע כמותם".
גלנט אמר כי "יש לי אמון מוחלט ברמטכ"ל, בקציני ובמפקדי צה"ל, בלוחמים בכל זרועות הלחימה, בראש השב"כ ואנשיו ובראש המוסד ואנשיו. יחד, מערכת הביטחון תגיע להישג ואני בוטח שהאנשים הללו, מהלוחמים בשטח ועד לרמטכ"ל, יביאו אותנו לניצחון".
שר הביטחון התייחס לסוגיית החטופים, ברקע המבצע הקרקעי, והדגיש כי "אנחנו עושים כל מאמץ על מנת להשיב את החטופים אלינו. זו התמודדות עם מציאות שלא ידענו בעבר, ואנחנו נכונים לעשות כל שנדרש. זו איננה משימה משנית אלא בעלת חשיבות עליונה. אנחנו מתמודדים עם ארגון רצחני שרצח ילדים בכוונה תחילה, שאנס נשים, ששידר לבני משפחות את תמונות הרצח בזמן אמת. אל נשלה את עצמנו - הם לא מחפשים פתרונות הומניטריים, אלא להסיר מעצמם את לחץ המלחמה. המאמץ להשיב את היקירים שלכם הוא חשוב עבורנו. ככל שתגבר עוצמת האש, וככל שנכה יותר קשה את חמאס, כך גדל הסיכוי שנביא אותם למצב שיגיעו לפתרונות שיאפשרנו לנו להגיע ליקריכם".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בני גנץ
(צילום: לע"מ)
השר גנץ אמר בהצהרתו כי "החברה הישראלית חוותה אסון מהגדולים בתולדותיה, ובעקבותיו אנחנו עומדים ונלחמים יחד. נילחם כדי שמציאות בדרום תשתנה מהיסוד, כדי שאויבינו בכל החזיתות יבינו את המסר. במקביל, אנחנו עושים כל מאמץ להחזיר את כל השבויים בעזה הביתה. זו חובתנו המוסרית כמדינה, והמהלך הקרקעי, לצד המאמצים הנוספים יכול לקדם אותנו גם להשבתם הביתה של החטופים. "כולנו, רה"מ, שר הביטחון וקבינט ניהול המלחמה לצד הקבינט המורחב וכל שדרת הפיקוד מבינים את גודל האחריות האדירה המונחת על כתפינו. אנחנו גם מרגישים את הכאב וציפיות אזרחי ישראל. נפגשתי אישית עם משפחות השבויים, ואני אעמיד את עצמי ברשותם בכל עת שאוכל אני מבטיח אין אמצעי שלא ננקוט בו כדי שישובו בנים ובנות לגבולם. עלינו לזכור שמולנו ארגון חסר פני אנוש, שמשתמש בתינוקות ונשים כדי להגן על עצמו.הם מנסים לקרוע את החברה הישראלית והם ייכשלו. אנחנו נדאג במוקדם או במאוחר שכולם ישלמו את המחיר".
לפני שלושה ימים חשפנו ב-ynet כי השבוע כבר תוכננה הצהרה משותפת שכזו, אולם גנץ וגלנט דרשו לפתוח אותה לשאלות עיתונאים - ובסביבת ראש הממשלה סירבו. בסופו של דבר, הוא מסר הצהרה לבדו. באותו פרסום אמרו מקורבי נתניהו כי אירוע כזה יתקיים בקרוב, והערב זה אכן קרה.
כמה שעות לאחר מסיבת העיתונאים, לשכת ראש הממשלה מסרה: "בתגובה לדיווחים שגויים, בשום מצב ובשום שלב לא ניתנה התרעה לראש הממשלה נתניהו על כוונת החמאס לפתוח במלחמה".
פורסם לראשונה: 18:57, 28.10.23