משרד החוץ הישראלי תקף אחר הצהריים (יום חמישי) את הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) על סגירת החקירה נגד איראן, שנוגעת למריבאן, אחד משלושת אתרי הגרעין שבהם נמצאו שרידי אורניום ועליהם היא לא הצהירה. "מטריד מאוד", נמסר בתגובה הישראלית הרשמית. "ההסברים שסיפקה איראן לנוכחות חומר גרעיני במקום אינם מהימנים או אפשריים מבחינה טכנית. היא ממשיכה לשקר לסבא"א ולהונות את הקהילה הבינלאומית".

4 צפייה בגלריה
תמונות לווין לפני אחרי אתר גרעין בעיר אבדה איראן
תמונות לווין לפני אחרי אתר גרעין בעיר אבדה איראן
האתר מריבאן, לפני ואחרי בשנת 2019
(צילום: Maxar Technologies via AP)
שלשום דיווחה איראן כי בעקבות הבנות בין הצדדים נסגרה החקירה הנוגעת לאתר "מריבאן" בקרבת העיר אבדה בדרום המדינה, שבו נמצאו שרידי אורניום. אותו אתר נחשף על-ידי ישראל ב-2019, ולאחר מכן איראן הרסה חלקים גדולים ממנו. לפי סבא"א, החקירה נסגרה בעקבות "הסברים" שסיפקו האיראנים.
הערב התייחס גם ראש הממשלה בנימין נתניהו לאיראן. "אני שומע את כל הפרסומים בעניין איראן, אז יש לי מסר חד וברור גם לאיראן וגם לקהילה הבינלאומית: ישראל תעשה כל מה שהיא צריכה לעשות כדי למנוע מאיראן נשק גרעיני", הוא אמר.
איראן דיווחה כי חקירה נוספת שנסגרה עסקה במציאת שרידי אורניום במתקן ההעשרה התת-קרקעי בפורדו במרכז המדינה. האורניום שנמצא בפורדו בחודש פברואר הועשר עד לרמה של 83.7% - מרחק של מעט יותר מ-6% מהרמה הדרושה לפיתוח נשק גרעיני. מדובר ברמת ההעשרה הגבוהה ביותר שמצאו עד כה פקחי הסוכנות. טהרן טוענת כי הצנטריפוגות שלה מכוונות להעשיר אורניום לרמה של 60% לכל היותר. אנשי סבא"א אישרו כי גם חקירה זו נסגרה.
4 צפייה בגלריה
ראש סבא"א גרוסי. מתקפה מצד ישראל
ראש סבא"א גרוסי. מתקפה מצד ישראל
ראש סבא"א גרוסי. מתקפה מצד ישראל
(צילום: EPA, רויטרס)
לפי משרד החוץ הישראלי, "הכניעה של מנכ"ל סבא"א ושל הסוכנות ללחץ הפוליטי האיראני מאכזבת מאוד, בעיקר מפני שהמידע בתיק מצביע באופן בלתי משתמע לשני פנים על הפרות איראניות בוטות של הסכמי הפיקוח".
בנוסף נטען: "לסגירת התיק עלולות להיות השלכות מסוכנות ביותר, והיא מעבירה מסר לאיראנים כי אינם נדרשים לשלם מחיר על הפרותיהם - ושהם יכולים להמשיך להונות את הקהילה הבינלאומית בדרכם להשגת תכנית גרעין צבאית מלאה. בנוסף, סגירת התיק באופן זה פוגעת קשות באמינותה המקצועית של סבא"א".
האתר "מריבאן", בקרבת העיר אבדה שבדרום איראן, נחשף כאמור על ידי ישראל בשנת 2019. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אז שאיראן השתמשה באתר לפיתוח נשק גרעיני - והרסה חלק גדול מהמתקן כשהבינה שהוא עומד להיחשף. באתר נמצאו שרידי אורניום, וביוני 2022 טענה איראן כי השרידים שנמצאו הם תוצאה של "חבלה" ממדינה זרה.
סבא"א פנתה לאיראן לגבי מריבאן וביקשה גישה למקום בינואר 2020. היא קיבלה את אותה גישה רק באוגוסט באותה שנה. למרות פעולות חיטוי שלדבריה היו שם כנראה, פקחיה גילו גם שם עקבות אורניום. סבא"א ציינה כי איראן טענה שלא הייתה שם אף פעילות בין 1994 ל-2018. אנשי סבא"א הראו לאיראן תמונות לוויין שמוכיחות אחרת, וזו השיבה כי כוונתה הייתה שהופסקו שם פעולות כרייה, שהיו לדבריה הפעולות המרכזיות במקום, וכי הפעילות שתועדה היא רק של מאבטחים ששמרו על האתר. עדיין לא ברור מהם ההסברים שסיפקו את סבא"א והובילו לסגירת החקירה.

חומר לשתי פצצות לפחות, נשק לא

דוח אחר של סבא"א שפורסם אתמול קבע כי בחודשים האחרונים איראן המשיכה להפר את תנאי הסכם הגרעין שממנו פרשה ארה"ב, והגדילה משמעותית את מלאי האורניום המועשר שלה. לפי הדוח, כמות האורניום המעושר של הרפובליקה האיסלאמית גבוהה כעת פי 23 מהכמות המותרת בהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 בין טהרן למעצמות. נכון ל-13 במאי, כמות האורניום המועשר הייתה 4,744.5 ק"ג, כאשר הסכם הגרעין מגביל את הכמות ל-202.8 ק"ג. בנוסף איראן ממשיכה להעשיר אורניום מעבר לרמה המותרת בהסכם הגרעין – שעומדת על 3.67%.

מאגר האורניום המועשר לרמה של עד 20% עומד כעת על 470.9 ק"ג – עלייה של 36.2 ק"ג מהנתונים בדוח הקודם בחודש פברואר. כמות האורניום שמועשר לרמה של עד 60% היא 114.1 ק"ג, עלייה של 26.6 ק"ג מהדוח הקודם. לנשק גרעיני דרוש אורניום שמועשר לרמה של 90%.
רויטרס דיווחה כי מהממצאים בדוח של סבא"א עולה שמאגר האורניום המועשר לרמה של עד 60% מספיק כעת לייצור שתי פצצות גרעיניות. לפי סבא"א, די בכ-42 ק"ג של אורניום מועשר לרמה של 60% כדי להחזיק במה שבסוכנות מגדירים "כמות משמעותית", מונח שפירושו "הכמות המשוערת של חומר גרעיני שמרגע שנאגר אי אפשר לשלול את האפשרות של פיתוח מטען נפץ גרעיני". כאמור, כדי לפתח מטען כזה צריך החומר לעבור העשרה נוספת, ל-90%, אבל היא מהירה יחסית.
4 צפייה בגלריה
תמונות מההצהרה של נתניהו על הגרעין האיראני
תמונות מההצהרה של נתניהו על הגרעין האיראני
נתניהו מציג את אתר מריבאן ב-2019
(צילום: AP)
על אף שתיאורטית 42 ק"ג אכן עשויים להספיק, בפועל כדי לפתח פצצה גרעינית אחת נדרשים יותר מ-55 ק"ג שהועשרו לרמה של 60%, בשל החומר שמתבזבז תוך כדי תהליך ההעשרה. משמעות הדוח אינה שאיראן כבר מחזיקה בנשק גרעיני. היא צריכה מלבד החומר הבקיע גם מנגנון נפץ גרעיני וראש קרב יחד עם טיל בליסטי או טיול שיוט או מטוס שיכולים לשאת את ראש הקרב או הפצצה למרחק של יותר מ-1,000 ק"מ.
מוקדם יותר הזהיר שר הביטחון יואב גלנט כי "הסכנות העומדות בפני מדינת ישראל הולכות ומתעצמות. אנו עלולים להידרש לממש את חובתנו להגן על שלמות ישראל ובעיקר על עתידו של העם היהודי. המשימות הן כבדות והאתגרים הם גדולים. המציאות בה אנו נמצאים מורכבת, אך מדינת ישראל, צה"ל וכל גופי הביטחון, תדע מה לעשות כדי להבטיח את ביטחון ישראל בהווה וגם בעתיד".