עשרות אלפי מחבלי חמאס ומאות אלפי אמצעי הלחימה שלהם בתוך מאות פירי לחימה נסתרים במבנים בשכונות ובקסבאות רבות ברחבי הרצועה, הופכים את הלחימה הקרובה, לוחמי צה"ל אל מול המחבלים, לבלתי נמנעת.
בצבא יודעים שאין יכולת לתקוף כל בית מחבלים או פיר חשוד ברצועה – בגלל צבא הטרור המפלצתי שהתעצם בה. לוחמי חטיבות כפיר, צנחנים, השריון מ-188, כמו חבריהם מגולני, משלימים שבוע שני של תמרון בשכונת שג'אעיה העוינת שבמזרח העיר עזה, בה פועל הגדוד החזק של חמאס. שלשום נהרגו תשעה חיילים, שבעה מהם בגולני, בלחימה בקסבה של השכונה הזו.
2 צפייה בגלריה
לוחמי גולני בשג'עייה
לוחמי גולני בשג'עייה
לוחמי גולני בשג'אעיה
(צילום: דובר צה"ל)
ניתוח הלחימה מהשטח של גזרת חטיבת כפיר מלמד עד כמה מורכבת הלחימה במעוזים הללו. הכלים המשוריינים, מטנק המרכבה, דרך התותחים המתנייעים שהוכנסו כניסוי מבצעי בשבוע שעבר לשכונה, וכמובן שגם נגמ"שי הפומה או הנמ"רים, לא מצליחים להיכנס לרחובות הצרים. דחפורי ההנדסה הקרבית הורסים חלק מהמבנים אבל בצר להם, החיילים מבססים חלקים גדולים במשימתם על סריקות רגליות בין הבתים ובתוך המבנים הריקים מאדם. ברוב המקרים אלו מבנים שהותקפו מהאוויר, היכן שהיה ידוע שהאויב נמצא, וגם בארטילריה מרחוק. "בכל יום יש ברצועת עזה עשרות רבות של היתקלויות ומגעים כאלו עם קצינים ומפקדים שמקבלים החלטות בשברירי שנייה, וברובם ככולם אנו גוברים על האויב ומחסלים אותו ללא נפגעים אצלנו", אומרים בצה"ל, "אנחנו מפעילים אש מסיבית, אבל זה לא תמיד פשוט בשכונות צפופות כאשר גדוד פועל בצמוד לגדוד אחר. נמשיך לכל מעוז של חמאס ויהיו לנו עוד קרבות מאתגרים. זה לא ירפה את ידינו ועמידתנו במשימה. גם למקומות כמו שג'אעיה, שנסיים בה בימים הקרובים, עוד נחזור כי זה לא אומר שיישארו שם אפס מחבלים".
השאלה המתבקשת היא מדוע לא לבצע פעולת שיטוח לרחובות הללו שתייתר לכאורה את פעולות הפינצטה של לוחמי החי"ר. בפועל לשיטוח כזה אין היתכנות ריאלית ממספר סיבות.
ראשית, אין יכולת לתקוף את כל בתי המחבלים, הפירים, משגרי הרקטות ובסיסי הטרור התת קרקעיים ברצועת עזה. על הנייר, מדובר במאות אלפי מטרות, אולי אפילו למעלה ממיליון. צה"ל התבסס במשך עשור, זולת במבצע המוגבל ב"צוק איתן", על פגיעה בחמאס מהאוויר מלבד. מבצעים וסבבים אלו כשלו לא רק תפיסתית, אלא גם בביצוע. במבחן הזמן, חמאס נהיה לצבא טרור מפלצתי. רק בחודש האחרון, התמרון הקרקעי חשף עשרות טילי "טורפדו" תת-מימיים, כצ"במים (כלי צולל בלתי מאויש) לשיגור מהיר ממנהרות בחוף על-ידי הכוח הימי של חמאס ועוד עשרות רבות של מז"לטים תוקפים המהווים העתק למזל"ט "רוכב שמיים" של צה"ל. לולא המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר, היינו פוגשים אותם בדרך אחרת.
2 צפייה בגלריה
לוחמי צוות קרב של חטיבת ירושלים יחד עם כוחות מודיעין, יבשה ואוויר סיכלו ניסיון פיגוע בכוחותינו והשמידו פיר מנהרה בשטח המגנן
לוחמי צוות קרב של חטיבת ירושלים יחד עם כוחות מודיעין, יבשה ואוויר סיכלו ניסיון פיגוע בכוחותינו והשמידו פיר מנהרה בשטח המגנן
אין אפשרות אמיתית לתקוף כל פיר ופיר
(צילום: דובר צה"ל)
שנית, רוב היעדים המיקרו-טקטיים, ה"פחות חשובים", לא ידועים למודיעין, ולכן נדרשת סריקה קרקעית וחיכוך בשטח כדי להגיע אליהם או לייצר מטרות תוך כדי תנועה.
שלישית, תקיפות מהאוויר לא יעילות לכל בית שבו יש 30 מטולי אר.פי.ג'י, חמישה רובי צלפים מסוג דראגונוב ושמונה מטעני חבלה גדולים מסוג שוואז או כלימגור. הבית ייהרס או ייפגע, חלק מהמטענים יתפוצצו, אבל האמל"ח ברובו יעלה אבק לכל היותר, בין ההריסות, ועדיין יהיה שמיש. חמאס גם מסתיר אמל"ח במקומות בטוחים יחסית עד שהוא נשלף ללחימה.
סיבה רביעית נעוצה ברצון הבסיסי לחסל מחבלים. לצבא הטרור של חמאס היו ערב המלחמה, בקירוב, כ-30 אלף פעילים חמושים כמניין רשמי ומסודר. לארגוני טרור נוספים, כמו הג'יהאד האסלאמי, יש עוד כמה אלפים. נכון לתחילת השבוע, צה"ל מעריך שחיסל כ-7,000 מחבלים עד כה. בצה"ל מודים שלא כולם יחוסלו עד סוף התמרון, שבמקרה הטוב יימשך עד סוף חודש ינואר. לאחריו, הלחימה תימשך לאורך 2024 בפשיטות מוגבלות לשטח הרצועה בניסיון למנוע מחמאס לשקם את מה שצה"ל הרס.
הבעיה עם זאת היא אחרת. חמאס הנחה את פעיליו להסתתר בינתיים באלפי פירי המגננה הלחימתיים בשטח הרצועה, עד יעבור זעם. מדובר באלפי פירים, חלקם מחוברים זה לזה לתווך תת קרקעי מצומצם של 40-30 מטרים, ואחרים לא. הם "השכפ"צים הקרמיים" של חמאס, הגם שחלקם מותקפים או מנוטרלים – אם צה"ל מאתרם. פירים כאלו יש ברצועת עזה למכביר. "ברור שעושים סלקציה, רצים קדימה, ולא בכל פיר משקיעים עכשיו בחקר משמעותי או בהשמדה מלאה, ובטח לא שולחים חיילים פנימה. צריכים שנים כדי לטהר לגמרי את כל רצועת עזה מאויב", אומרים מפקדים שמשתתפים בתמרון, "לכן משקיעים בפגיעה במוקדי הכוח, בשבירת מוטות השליטה ובחיסול מפקדי השטח של חמאס. המחבלים ואמצעי הלחימה ברצועה הם בלתי נגמרים, בניגוד לזמן שלנו בתמרון".
אותם מחבלים שמסתתרים בפירים מנסים לתקוף את כוחות צה"ל ברגע שהם מזהים הזדמנות כזו, למשל מול חיילים פחות ערניים או חשופים. ברוב המקרים ההיתקלויות האלו מסתיימות בחיסול המחבלים ללא נפגעים לכוחותינו.
סיבה חמישית לכך שצה"ל לא משטח את כל עזה, מעבר לכך שהדבר יוביל להריגת אלפי בלתי מעורבים באופן שיצמצם את האשראי הבינלאומי לתמרון הישראלי, הצבא חייב מודיעין מהשטח על חמאס. המודיעין הזה נחוץ לא רק לטובת מידע קריטי על מיקומי הבכירים בארגון או מיקומי החטופים הישראלים. רק בימים האחרונים עצרו לוחמי גולני שני מחבלי נוח'בה שסיפקו לכוחות מודיעין יקר ערך, שתורגם לתקיפות מהאוויר של מטרות חשובות. השמדה כזו מערערת עשרות מחבלי חמאס, גורמת לחלקם להיכנע או להילחם בלוחמי צה"ל ללא חיפוי וללא מארב מוצלח. יש ערך משמעותי מאוד, מציל חיי חיילים בחלק מהמקרים, בתפיסת חומרים מודיעיניים כמו מפות ומסמכים, המידע הזה מגיע בין השאר מחבלים שנחקרים בחיים. "השטחה" של עזה כולה, כמו שחיל האוויר הרוסי עשה בסוריה, לא תאפשר זאת, ואינה ריאלית.
פורסם לראשונה: 22:53, 13.12.23