בישראל הופתעו מאוד מההתבטאות החריפה ויוצאת הדופן של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נגד ממשלת נתניהו והמהפכה המשפטית. על אף שביידן אמר את הדברים על רקע מתיחות גדולה בין ישראל לארה"ב, אחרי שורת התבטאויות בעייתיות של שרים והתעקשות על המשך החקיקה, מדובר בהתבטאות חמורה ביותר מצד הממשל האמריקני - ועוד כזו שנאמרת למצלמות ובקולו של נשיא ארה"ב.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וג'ו ביידן ב-2016
בנימין נתניהו וג'ו ביידן ב-2016
"מכירים יותר מ-40 שנה". נתניהו וביידן ב-2016
(צילום: עמית שאבי)
למעשה, אמירתו של ביידן היא לא פחות מ"פיגוע מדיני" וסטירת לחי מהדהדת. הדברים משקפים את הכעס והתסכול בוושינגטון על נתניהו וממשלתו ומעידים שהאמריקנים לא חושבים שהשהיית החקיקה מספקת ורוצים להבהיר שהמשבר לא באמת חלף. רק ביום שישי האחרון אמר לעיתונאים גורם מדיני בכיר בלונדון שהאמריקנים כבר ניסו להפיל את נתניהו פעמיים. בתשובה לשאלה האם לדעתו הם לא מתערבים יתר על המידה בפוליטיקה הפנימית בישראל, השיב הגורם הבכיר: "לא יותר מהרגיל", ברומזו שהם כל הזמן מתערבים.
הממשל האמריקני "יושב חזק" על ישראל מאז הקמת הממשלה הזאת ומנסה לרסן אותה גם בנושא הביטחוני וגם בנושא המהפכה המשפטית. ביומיים האחרונים פעלו האמריקנים בכל הכוח לנסות לסכל את פיטורי שר הביטחון יואב גלנט, שאותו הם מגדירים כבן ברית שלהם וכמבוגר אחראי.

האמירה החריפה של ביידן שנתניהו לא יוזמן בקרוב לוושינגטון היא הקשה ביותר מבחינת ישראל, ונועדה להעביר מסר לממשלה: "אל תשלו את עצמכם שחזרנו לשגרה. אתם עוד בתקופת מבחן, ואנו רוצים לראות שבאמת אתם מגיעים לפשרה ביחס למהפכה המשפטית ולא משתוללים מבחינה ביטחונית ומבחינת הבנייה בהתנחלויות".
במילים אחרות: האמריקנים מחזיקים את נתניהו קצר. מה שעוד מפתיע באמירה של ביידן הוא העיתוי - מדוע לתקוף את נתניהו דווקא לאחר העצירה? התשובה לשאלה הזאת לא באמת ברורה, וייתכן שהיא נובעת מלחצים בתוך המפלגה הדמוקרטית ובקהילה היהודית, שממשיכה להיות מודאגת מהכיוון שאליו הולכת ישראל. ייתכן גם שהבית הלבן מזהה שנתניהו חלש כעת, לאור המצב הפוליטי במדינה, ומגביר את הלחץ עליו דווקא עכשיו.
נזכיר כי רק השבוע בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, הדהד בטוויטר מסרים שלפיהם מחלקת המדינה האמריקנית משתתפת במימון המחאות כדי להפיל את נתניהו. שגריר ארה"ב טום ניידס התייחס לכך באולפן ynet ואמר: "זה אבסורד. פשוט לא נכון".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"שראל היא מדינה עצמאית שמקבלת את החלטותיה על פי רצון אזרחיה". נתניהו
(צילום: לע''מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו, נזכיר, פרסם הלילה תגובה לדברים. "ישראל היא מדינה עצמאית שמקבלת את החלטותיה על פי רצון אזרחיה ולא על סמך לחצים חיצוניים, כולל מחברינו הטובים ביותר", כתב רה"מ.
בהודעת התגובה של נתניהו, לדברים שאמר הנשיא האמריקני, נכתב עוד: "אני מכיר את הנשיא ביידן למעלה מ-40 שנה ואני מעריך את מחויבותו רבת השנים לישראל. הברית בין ישראל לארה"ב היא איתנה והיא תמיד מתגברת על חילוקי הדעות שמתגלים מעת לעת בינינו. הממשלה בראשותי מחויבת לחיזוק הדמוקרטיה על ידי החזרת האיזון הראוי בין שלוש הרשויות, אותה אנו שואפים להשיג בהסכמה רחבה".
ביידן התייחס אמש בקולו ליממות הסוערות שעברו על ישראל עד הודעת נתניהו על השהיית החקיקה, ואמר כי "כמו הרבה תומכים אדוקים של ישראל - אני מאוד מודאג. הם לא יכולים להמשיך בדרך הזו. די הבהרתי את זה", אמר ביידן. הוא הוסיף כי הוא לא מתכוון להזמין את ראש הממשלה נתניהו לבית הלבן בתקופה הקרובה.
את ההלם הישראלי ניתן היה לראות בתגובתו הראשונה של שר התרבות מיקי זוהר, שכתב בטוויטר כי "עצוב שגם הנשיא ביידן נפל קורבן לפייק ניוז שהופץ בישראל נגד הרפורמה המשפטית המוצדקת שלנו". לאחר מכן מחק זוהר את הציוץ, וכתב: "מתוך כבוד ליחסים החשובים שלנו עם בעלת הברית הכי גדולה שלנו ארה"ב מחקתי את הציוץ. הלב נשבר לראות כמה נזק נגרם לישראל מכל הפייק ניוז שהופץ בקשר לרפורמה המשפטית המוצדקת שלנו". גם שר התפוצות עמיחי שיקלי התייחס לדברי ביידן: "ישראל היא מדינה ריבונית. ביקורת ניתן להעביר בשמחה, אבל מי שקובע מי יוביל אותה ולאן זה העם ורק העם באמצעות נבחריו - כמו באמריקה".